بالا آمدن و جاری شدن فاضلاب در برخی نقاط حاشیه‌ای شهر شیراز بخصوص در مناطق شرقی نه تنها مردم را کلافه کرده بلکه سلامت آنها را هم به چالش کشیده است.
کد خبر: ۱۰۱۸۲۳۴
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۲ 25 December 2021

تابناک فارس به نقل از تسنیم: فاضلاب یکی از پارامترهای آلاینده محیط زیست انسانی به حساب می آید، چیزی جز آب مصرف شده در جنبه‌های مختلف زندگی انسان نیست که در اثر این مصارف، ترکیب اصلی طبیعی خود را از دست داده است و نه تنها قابل استفاده در مصارف مختلف نیست، بلکه با توجه به میزان آلاینده‌های موجود در آن و نوع آنها، خود می‌تواند تهدیدی بر سلامت و فعالیت‌های مختلف انسانی باشد.

آمار منتشره از سوی مراکز درمانی کشور نشان می‌دهد که بیماری‌هایی نظیر هپاتیت‌های عفونی، اسهال‌ها، انگل‌های روده‌ای و سایر انواع بیماری‌هایی که به دلیل وجود آلودگی محیط ناشی از دفع نادرست فاضلاب‌ها است، در شهرهای مختلف از قبیل بوشهر، بندر عباس، سنندج، کرمانشاه و دیگر شهرها شیوع پیدا کرده است.

نه تنها در کلانشهر شیراز هم کمابیش با این معضل مواجهیم، بلکه در حاشیه این شهر بزرگ، این مشکل بیداد می‌کند و در صورت بی‌توجهی مسئولین، اگر سر باز کند، می‌تواند به معضلی اساسی و حتی امنیتی تبدیل شود. یکی از این مناطق که سال‌هاست با این معضل مواجه هستند، منطقه بولوار اتحاد است. این منطقه، متشکل از هفت منطقه کوچک‌تر است که عبارتند از منطقه آردخوشه، ترکان، قلعه نو، شرغان، کوشکک، اقبال آباد، و گردخون.

به گفته یکی از اهالی این منطقه، 16 سال پیش بر اثر عدم نظارت دستگاه‌های اجرایی بر منطقه، مالکین زمین کشاورزی با تعامل با دهدار و بخشدار وقت و فرماندار، اقدام به تفکیک غیرقانونی زمین‌های کشاورزی کردند. متاسفانه در این تفکیک، هیچ‌گونه فضای خدماتی دیده نشده و این باعث شده مردم محروم دچار دغدغه شدید بشوند و دستگاه‌های خدمات‌رسان هم برای هرگونه فعالیت در منطقه، به زمین نیاز دارند، متاسفانه شهرداری توانایی گرفتن سهم خدمات از مالکین را نداشته و فشار مضاعف بر مردم محروم وارد می‌شود.

زلیخا، یکی از زنان این منطقه  از مشکلات اساسی منطقه عبارت را آب و فاضلاب، برق، گاز، آسفالت، امنیت، فضای مذهبی-،فضای آموزشی، و فضای ورزشی عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: با مطالبه‌گری مردمی، مشکل آب، گاز، برق، آسفالت، فضای مذهبی و تاحدودی فضای آموزشی حل و فصل شد، اما بحث فاضلاب، موضوعی است که به ویژه در ایام بارندگی، وضعیت اسفناکی را در منطقه بوجود آورده و حتی از کف منازل، بالا می‌زند.

وی ادامه داد: اکنون مدت 7 سال است پیگیر بحث فاضلاب هستیم؛ یک بار هم بودجه جهت شبکه‌گذاری فاضلاب برای منطقه کوشکک مهیا شد، اما متاسفانه عدم هماهنگی بین ارگان‌های دولتی و نبودن زمین برای ایستگاه پمپاژ، باعث شد بودجه را در منطقه‌هایی از بالا شهر مصرف کنند.

آرمین، از دیگر ساکنین از منطقه با تأئید صحبت‌های زلیخا تصریح کرد: اکنون با ورود شورای شهر و فرمانداری، یک هماهنگی بین شهرداری و اداره آب و فاضلاب صورت گرفته و مشکل زمینه حل شده است؛ اما متاسفانه اداره آب و فاضلاب عنوان می‌کند از نظر بودجه جهت شبکه‌گذاری و گسترش تصفیه‌خانه دچار محدودیت هستیم.

وی تاکید کرد: در بحث نقشه‌برداری، طراحی و کارهای مهندسی، تمام عملیات انجام شده، اما اداره آب و فاضلاب فعلاً بودجه را بهانه کرده است. بنده با مردم چندین دفعه مطالبه‌گری از اداره آب و فاضلاب شهرداری و استانداری داشته‌ایم تا اینکه در مورخ25 آذرماه مسئولان اداره آب و فاضلاب، شهرداری، سپاه بقیه‌الله و سپاه احمدبن‌موسی، نیروی انتظامی، همراه با فرماندار، در محل حاضر شده بعد از بازدید میدانی در حضور مردم اقدام به پاسخگویی و ارائه مشکلات کردند.

یکی دیگر از اهالی این منطقه گفت: با درخواست یاوران شورای شهر شیراز، میز خدمتی در یک دی ماه در دستور کار قرار گرفت که در این میز خدمت، مسئولان اداره آب و فاضلاب، شورای شهر، شهرداری، اداره اوقاف، سپاه، نیروی انتظامی، آموزش و پرورش، کمیته امداد، و بهزیستی حضور داشته و پاسخگوی مطالبات مردم شدند.

به گفته فردای برپایی میز خدمت در ساختمان شورای شهر هم تعدادی از اهالی گرد هم آمده تا با مصوبه‌ای از سوی شورا، به هر طریق مشکل فاضلاب منطقه حل و فصل شود.
این شهروند گفت: همزمان با بحث فاضلاب زمینی توسط شهرداری، طرحی هم جهت احداث کلانتری جدید تهیه شده و ساخت آن در دستور کار قرار گرفت.

علی از دیگر اهالی منطقه بلوار اتحاد شیراز، تاکید کرد: آب‌های سطحی منطقه به لحاظ گود بودن منطقه از سطح تصفیه‌خانه به میزان1/5 متر، باعث شده تا آب به حد سطح زمین بالا آمده و باعث مشکلات پوستی، رطوبتی، و بهداشتی شده است. وی ادامه داد: در این رابطه متاسفانه دستگاه‌های امنیتی چندین مرتبه اقدام به تهمت‌زدن، بازداشت، و حتی فرستادن من به ندامتگاه کردند؛ ولی بنده با توکل به خدا هنوز دست از مطالبه‌گری برای مردم بر نداشته‌ام.

محمد، از دیگر اهالی این منطقه در جمع‌بندی صحبت دیگران، از به نتیجه رسیدن مطالبه‌گری‌های اهالی خبر داد و گفت: طبق صحبت امیری، فرماندار شیراز، مقرر شد میزانی از تامین اعتبار شبکه‌گذاری و گسترش تصفیه‌خانه فاضلاب توسط فرمانداری و بخشی از اعتبار توسط شورای شهر و بخش دیگر هم توسط اداره آب و فاضلاب تامین شود.

وی گفت: در بحث امنیت هم مقرر شد زمینی که توسط شهرداری به نیروی انتظامی داده شده، توسط بودجه نیروی انتظامی ساخته شود و هرچه سریعتر، امنیت بلوار اتحاد تامین شود.

 

به گفته این شهروند، در بحث آموزش، چندین خیر آماده اهدای زمین در بحث احداث مدرسه برای تامین فضای آموزشی اعلام آمادگی کردند، همچنین چندین خیر مدرسه‌ساز توسط آموزش و پرورش شناسایی شده که با آغاز فعالیت‌های این خیرین، کمبود فضای آموزشی در بلوار اتحاد به طور کلی رفع می‌شود.

به گزارش تسنیم، به نظر می‌رسد نظارت دستگاه‌های متولی مربوطه در گسترده‌شدن فضاهای شهری بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد تا در مناطق جدید، قبل از احداث ساختمان‌های مسکونی در حاشیه شهر، پیش‌بینی‌های لازم صورت بگیرد و در صورتی که به هر دلیل شرایط احداث منازل جدید نیست، به هیچ‌وجه اجازه ساخت صادر نشود و قبل از بحرانی شدن اوضاع، از آن پیشگیری شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار