هدایت اله رحیمی: پنبه مهمتـرین گیـاه صـنعتی دومنظـوره جهان است و در میان دانه های روغنـی، بعـد از سـویا مقـام دوم را بـه خـود اختصاص داده است و روغن تخم پنبه، یکی از مرغوب‌ترین روغن‌های گیاهی است و همچنین کنجاله پنبه دانه ۳۳ تا ۴۳ درصد پروتئین دارد و به عنوان مکمـل پـروتئین در جیـره دام مصرف می‌شود و در ایران نیز، پنبه یکی از محصولات مهم و استراتژیک صنعتی است.
کد خبر: ۱۰۱۴۴۰۸
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۵ 07 December 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا: هدایت اله رحیمی گفت: برداشت مکانیزه پنبه توسط شرکت پنبه کاران داراب اقدامی موثر در بهبود کیفیت و کاهش هزینه ها است چرا که در زمان مناسب و با سرعت و دقت لازم انجام و همچنین سبب کاهش هزینه ها و بهبود کیفیت پنبه و پنبه دانه می شود.
رحیمی ادامه داد: برای اولین بار طرح کشت مکانیزه پنبه توسط شرکت پنبه کاران داراب در سطح ۲۰۰ هکتار به صورت قراردادی در این شهرستان اجرا شده و دراین طرح همه هزینه ها از کاشت تا برداشت بعهده شرکت بوده که بعد از برداشت محصول ، کشاورزان طرف قرارداد هزینه ها را به شرکت پرداخت خواهند کرد.
وی افزود: برداشت مکانیزه پنبه از ۸ آذرماه و برداشت سنتی از اوایل آبان در این شهرستان آغاز شده و هم اکنون کمباین وش چین در حال برداشت کشت قراردادی مکانیزه پنبه کاران است.
رحیمی خاطرنشان کرد: تاکنون ۲ هزار و ۸۰۰ تن وش پنبه به ارزش ۸۰ میلیارد تومان از کشاورزان دارابی خریداری شده و تاکنون ۶۵ درصد بهای پنبه خریداری شده به کشاورزان پرداخت شده است.
وی توضیح داد: با برداشت مکانیزه پنبه این طلای سفید ارزش واقعی خود را بدست می آورد چرا که باکیفیت عالی برداشت و راندمان تولید نیز افزایش می‌یابد و در واقع تمام معضلات کشت پنبه با مکانیزه شدن مرتفع خواهد شد و صنایع نساجی نیز راغب به خرید این پنبه داخلی می‌شوند.
رحیمی افزود: پنبه به دلیـل اهمیت بالایی که در اشتغال زایی و کسب درآمد برای کشور دارد، به طلای سـفید شهرت پیدا کرده است اما همزمانی کاشت و برداشت پنبه با بسیاری از غلات سبب کمبود نیروی کارگری است و مشکلاتی از قبیل تاخیر در زمان برداشت برای کشاورز به وجود می آورد که همین امر سبب افت کیفی و کاهش قیمت پنبه و پنبه دانه خواهد شد بنابراین کاشت و برداشت مکانیزه پنبه با نقش موثری که در کاهش هزینه های پنبه و افزایش کیفیت محصول تولیدی ایجاد می کند، باعث بهره وری اقتصادی پنبه کاران است.
وی گفت: پنبه مهمتـرین گیـاه صـنعتی دومنظـوره جهان است و در میان دانه های روغنـی، بعـد از سـویا مقـام دوم را بـه خـود اختصاص داده است و روغن تخم پنبه، یکی از مرغوب‌ترین روغن‌های گیاهی است و همچنین کنجاله پنبه دانه ۳۳ تا ۴۳ درصد پروتئین دارد و به عنوان مکمـل پـروتئین در جیـره دام مصرف می‌شود و در ایران نیز، پنبه یکی از محصولات مهم و استراتژیک صنعتی است.

شهرستان داراب در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرق شیراز واقع است.

برچسب ها: پنبه ، برداشت پنبه ، داراب
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار