استاندار خراسان شمالی:

پروژه های سدسازی باید مورد بازنگری مجدد قرار گیرد/ کاهش سالانه 63 میلیون مترمکعبی منابع آب زیرزمینی استان

استاندار خراسان شمالی گفت: رویکردهای غلط گذشته برخی مدیران، نمایندگان مجلس و بدنه اجرایی کشور در استفاده بی رویه و بدون برنامه از منابع آبی و همچنین استمرار خشکسالی های سال های اخیر باعث شده اکنون نه تنها با بحران بی آبی مواجه شویم بلکه بسیاری از مناطق نیز با تنش های بی آبی مواجه شود، بر همین اساس باید بسیاری از سدهای ساخته شده و در حال ساخت از منظر و الزامات جدید مورد بازنگری و ارزیابی دقیق قرار گیرند و چه بسا نیازمند آن باشیم که برخی از سدهای در حال احداث و همچنین برخی سدهای ساخته شده را از رده خارج کنیم
کد خبر: ۹۹۶۲۴
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۳ 23 September 2015

به گزارش تابناک خراسان شمالی،سید علی اکبر پرویزی، در نشست حفاظت از آب استان گفت:در خصوص چاه های غیرمجاز و تصرف غیرمجازحاشیه رودخانه ها، دولت، استاندارانرامکلف کرده تا به طور ویژه این موضوع را پیگیری کنند.

وی افزود: تدابیر ویژه حوزه آب را باید از چند جهت آغاز کرد تا در چند سال آینده به نقطه مثبت و مطلوب دست یابیم، در این راستا باید برخی از این چاه ها بر اساس میزان ضرررسانی به منابع آب اصلی کشاورزان و یا چاه های تک مالکیتی با تصمیم گیری در کمیته ای مشخص، بسته شود .

پرویزی خاطرنشان کرد: خشکسالی های پی در پی، خشک شدن سدها و بارش های اندک موجب شده تا به کشور آسیب های بسیاری وارد شود و با توجه به اینکه امسال شاهد بارش اندک در استان بودیم همین موضوع موجب شد تا وزارت نیرو در شرایط سختی قرار گیرد.

وی ادامه داد: پروژه های سدسازی، پروژه هایی که هنوز آغاز نشده اند و همچنین پروژه هایی که مشغول فعالیت هستند باید مورد بازنگری مجدد قرار گیرد.

استاندار خراسان شمالی تصریح کرد:باید در شورای عالی آب استان برنامه های قابل عملیاتی شدن را به تفکیک اجرا کرد که در این مسیر برنامه هایی همچون ارتباط با کشاورزان، فرهنگ سازی، قانع کردن کشاورزان به تغییر الگوی کشت و نوع آبیاری در اولویت قرار دارند.

پرویزی خاطرنشان کرد: موضوع آب دارای ابعاد بسیار گسترده ای است که نیازمند مشارکت تمام دستگاه های اجرایی و مردم می باشد.

وی با اشاره به آمار منابع مصرفی آب در استان و همچنین منابع مصرفی و کاهش سالانه حدود 63 میلیون مترمکعبی از منابع آب زیرزمینی در آبخوانهای استان گفت: بر اساس همین واقعیت ها تهیه 'سند ایجاد تعادل بین منابع و مصارف حوزه آب در خراسان شمالی' در دستور کار قرار گرفت.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار