اداره بهینه دانشگاه‌ها یکی از مهم‌ترین کارکردهای وقف

یکی از مهم ترین کارکردهای وقف در سراسر جهان همانند کشورهای اسلامی ایران، استفاده از ظرفیت‌های موقوفات برای اداره کردن بهینه‌ها دانشگاه‌ها می‌باشد.
کد خبر: ۷۸۲۳۴۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۳ 23 September 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ وقف به معنای هدیه ابدی برای خدمت عمومی یا نگه‌داشتن اصل چیزی و جاری بودن منفعت آن در جهت خیر و نیکی و رضای خدا است.

کلمه «وقف» در قرآن کریم نیامده است، ولی عناوینی همچون صدقه، خیر، برّ، انفاق، احسان در قرآن آمده است و هر یک از این عناوین بر وقف صدق می‌کند، زیرا هم صدقه است و هم برّ و نیکی است ولی در عین حال عنوانی خاص برای وقف است، یعنی بین وقف و بین این عناوین عام و خاص مطلق است و عنوانی خاص می‌باشد.

ثواب‌های فراوانی برای کسانی که به انجام آن همت بگمارند وعده داده شده است.

یکی از ویژگی‌های اصلی وقف که همانا ماندگاری و بقای آن در طول سالیان متمادی است موجب شده تا دانشگاه های زیادی در سراسر دنیا به صورت موقوفه ساخته شده و با سازو کار وقف مدیریت شود.

این هفت دانشگاه برتر شامل دانشگاه هاروارد، دانشگاه ییل، دانشگاه‌ تگزاس، دانشگاه استنفورد، دانشگاه پرینستون، دانشگاه علوم و تکنولوژی «ملک عبدالله» و موسسه تکنولوژی ماساچوست (MIT) می باشد.

مدیر روابط عمومی اوقاف وامورخیریه استان البرز گفت: در هفت دانشگاه برتر دنیا ارزش کارهای وقف و اقدامات خیریه انجام شده در آن ۴ میلیارد و ۶۲۸ میلیون دلار است.

علی علی اکبری افزود: لذا  باید برای آنکه آموزش عالی کشورمان پیشرفت شگرفی کرده و بتواند مسائل و مشکلات کشور و نیازهای جامعه را مرتفع کند از فرهنگ وقف و حتی کارهای خیریه استفاده حداکثری کرده و در بین دانشجویان و اساتید نقش بارزتری نسبت به دیگران دارند.

در استان البرز موقوفات علم و فناوری و آموزشی به تعداد خیلی کم وجود دارد و با توجه به نیاز امروز جامعه و تراکم جمعیت دانش آموز و دانشجو وقف در این زمینه  بسیار حائز اهمیت است.  

علی اکبری بیان داشت: ارتقا سـطح آموزش و فرهنگ یکی از اهداف واقفـان برای کسب رضایت خداوند و بهبود وضعیت جوامع است و توجه به حوزه آموزش و تحصیل دانش آموزان یکی از نیت‌های واقف مرحومه خانم صدیقه خردمند حاجی باشی،  بانویی نیکوکار است که ۳ دانگ یک واحد آپارتمان شخصی خود واقع در عظیمیه کرج را در سال ۱۳۸۴ وقف کرده است.

وی اظهار داشت: مرحومه خردمند درآمد ملک وقفی خود را با نیت استفاده برای دانش آموزان از هر طبقه جامعه بنا نهاده که از مصادیق وقف عام می باشد.

علی اکبری گفت: این موقوفه که از موقوفات متصرفی می‌باشد شامل یک رقبه به مساحت ۱۷۶ مترمربع  است که در اجاره مستاجر می‌باشد و عواید آن بعد از کسر ۱۰ درصد جهت حفظ عین، آبادانی و بقای موقوفه، صرفاً اختصاص به انجام نیت واقف دارد.

شهرستان کرج  دارای ۷۲۱موقوفه و ۴۸۴۰ رقبه است  که از این تعداد ۶۳۳ موقوفه متصرفی و ۸۸ موقوفه غیر متصرفی و همچنین  ۱۴۲۲ رقبه متصرفی و ۳۴۱۸ رقیه غیر متصرفی می‌باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
وبگردی
آخرین اخبار