میگویند "آرم"های اتومبیلهای جهان با ما حرف میزنند و نشانههایی از فرهنگ بومی خودشان را به ما گوشزد و وانمود میکنند و به قول طراحان و گرافیستها واژه لوگو از واژه یونانی (logos) به معنای "زبان" مشتق شده است.
به گزارش
تابناک یزد، در واقع اینگونه است که لوگو یک نماد و علامت بوده و نمایانگر یک سازمان و محصول هم هست و معادل فارسی "لوگو" و آرم را "نشانه" قرار دادهاند و نشانهها ممکن است حرف، عدد، تصویر، طرح گرافیکی یا ترکیبی از آنها باشند.
یک آرم نمایانگر حجم زیادی از اطلاعات است که در بیان بصری، متراکم و فشرده شده است؛ به همین دلیل در طول تاریخ، از نمادها و نشانهها که دارای هویتی بصری هستند، به عنوان ابزاری برای ایجاد ارتباط استفاده شده است. نشانه یک سازمان باید مروج بصری آن باشد؛ هویتی که به آسانی و به سرعت قابلتشخیص باشد.
بر اساس تحقیقات، لوگوی یک نشان (برند)، یکی از مهمترین عناصر خارجی دیداری برای مشتریان است؛ از این رو صاحبان کسبوکار سعی میکنند برای جلبنظر مشتریان، هرچه بیشتر به زیبایی عناصر دیداری نشان (برند) خود توجه کنند.
در طراحی "لوگو" باید به رنگ، قالب و دیگر اجزای آن توجه کرد؛ زیرا هر یک از آنها معنا و مفهوم خاص خود را به مخاطبان منتقل میکنند و تاثیر خاص خود را بر آنها میگذارند؛ برای مثال، بر اساس تحقیقات انجام شده، دیدگاه افراد به شکل کلی لوگوها کاملا متفاوت است و در ذهن مخاطبان، لوگوهای گرد یا زاویهدار معانی مختلفی پیدا میکنند.
افراد لوگوهای گرد را نشاندهنده تعامل و ارتباط میان محیط و داخل میدانند. گردی با نزدیک بودن، صمیمی بودن و هماهنگی ارتباط دارد. در مقابل، اشکال زاویهدار نشاندهنده انرژی، محکم بودن و قدرت هستند. لوگوی مطلوب فرهنگهای مشرق زمین، گرد است و در فرهنگ غربی لوگوهای زاویهدار بیشتر مورد توجه قرار میگیرند.
بسیاری از صاحبنظران بر این عقیدهاند که با جهانی شدن برندها، گرایش عمومی بیشتر به سمت و سوی طرحهای مشرق زمین سوق پیدا کرده است و طبق تحقیقات، 68 درصد شرکتها تمایل دارند تا لوگویشان را از شکل زاویهدار به گرد تغییر دهند.
با این توصیف به سراغ چند لوگو و آرم از اتومبیلها و نشان(برند)های معروف خودروسازی جهان میرویم.
بنتلی
کمپانی بنتلی در سال 1919 توسط آقای W.O.Bentley تاسیس شد و در سال 1998، تحت مالکیت کمپانی فولکس واگن آلمان قرار گرفت. لوگوی این کمپانی نیز یک حرف B با دو بال است که مظهر پیشرفت و ترقی می باشد.
داستان "آرم"های کادیکلاک و فولکس و فراری ۲ دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ میلادی سالهای اوج طراحی نمادهای گرافیکی برای خودروها بودند. خودروسازان برای مدلهای تازه خود نمادهای جدید تعریف میکردند و رقابتی جدی در این زمینه بین آنها شکل گرفته بود. کادیلاک نخستین شرکتی بود که در سال ۱۹۹۸میلادی لوگوی قدیمی خود را تغییر داد. برای این منظور یکی از طراحان صاحبنام را به خدمت گرفت.
آرم کادیلاک
نشان اولیه کادیلاک بر مبنای شناسه خانوادگی مردی که این شرکت را در سال ۱۷۰۱ میلادی تاسیس کرد، طراحی شده بود. "آنتونی دلاموته" که با نام "سر کادیلاک" هم شناخته میشد، مدیری میانپایه در دولت ایالات متحده بود که پایهگذار کادیلاک در دیترویت شد. شرکت او تا سالها ارابههای فلزی میساخت و نشانی که برای محصولاتاش انتخاب شده بود، برازندهاش میکرد.
قورباغه هیتلری
"ریمپیسه" همان کسی بود که در اواخر دهه ۳۰ میلادی موتور فولکس قورباغهای را طراحی کرد. در سال ۱۹۳۹میلادی فولکس قورباغهای محبوب هیتلر بود و از آن به عنوان لذت از مسیر یاد میکرد. لگوی اصلی که "ریمپیسه" در رقابتی درونسازمانی آن را طراحی کرده و به خاطر این خلاقیت ۵۰ مارک برنده شده بود، با چرخ دندهای احاطه شد که نشان رسمی جبهه کارگری آلمان بود اما پس از جنگ دوم جهانی این دنده از لوگو حذف شد.
ماجرای اسب "فراری"
یکی از معروفترین کارخانههای اتومبیلسازی که محصولات آن از گرانقیمتترین اتومبیلهای دنیا است و تمام علاقهمندان سرعت در دنیا با این کارخانه آشنا هستند، "فراری" است. لوگوی مربوط به این شرکت یک اسب بلند شده روی ۲ پا در یک زمینه زرد رنگ است که معمولا حروف S F به علامت "Scuderia Ferrari" در پایین آن مشاهده میشود. این آرم در حقیقت مربوط به یک خلبان بسیار ماهر ایتالیایی در جنگ جهانی اول است که همیشه این آرم را بر روی هواپیماهای خود ترسیم میکرد. برخی میگویند، لوگوی فراری علامت مربوط به شهر "اشتوتگارت" است و عدهای نیز میگویند، انتخاب این لوگو به این علت بوده است که خانواده "کنت فرانسیسکو باراک" اسبهای زیادی نگهداری میکردند و عدهای معتقدند وی این آرم را از روی یک هواپیمای سقوط کرده آلمانی که نشان شهر "اشتوتگارت"را بر روی خود داشته، الهام گرفته است. نکته جالب اینکه "اشتوتگارت" یک لغت قدیمی آلمانی به معنای مزرعه است که در ایتالیایی scuderia تلفظ میشود. در ۱۷ ژوئن ۱۹۲۳ "انزو فراری" یک مسابقه سرعت را در شهر "راون" برد و با مادر "فرانسیسکو" ملاقات کرد. "کنتس پاولین" (مادر فرانسیسکو) به او پیشنهاد کرد که از آرم اسب روی اتومبیلهای خود استفاده کند تا برای وی خوششانسی بیاورد اما نخستینباری که وی از آرم اسب روی خودروهای خود استفاده کرد ۱۱ سال بعد، در ۲۴ سپتامبر ۱۹۳۴ بود.
داستان آرم شورولت
گفته میشود، ریشه "آرم" شورولت، که یکی از نشان(برند)های جنرالموتورز به عنوان پرفروشترین خودروساز دنیاست، به یکی از سفرهای "ویلیام دورانت"، موسس این شرکت به پاریس در سال ۱۹۰۷میلادی باز میگردد. "دورانت" آنچنان مسحور طرح زیبای کاغذ دیواری خود قرار گرفته بود که تکهای از آن را کند و داخل کیف پول خود قرار داد. چند سال بعد در سال ۱۹۱۳میلادی او این تکه را مبنای طراحی لوگوی طیفی از خودروهای تولیدی خود که نامشان را از "لوئیس شورولت"، راننده مسابقات سرعت به عاریت گرفته بودند، قرار داد. باور کردن اینکه یک تکه کاغذ دیواری الهامبخش دلیلی بوده که با کنار هم قرار دادن چند شرکت خودروساز، بزرگترین تولیدکننده خودرو را به وجود آورد، شاید کمی سخت باشد اما این داستان تقریبا با واقعیت انطباق دارد. سفر او به پاریس و آن تکه کاغذ دیواری لوگوی شرکتی را رقم زد که اکنون از آن به عنوان "ضربان قلب صنعت امریکا" یاد میشود. در ابتدا همه شرکتها اصرار داشتند، نماد فلزی از لوگوی خود را در قسمت جلویی کاپوت روی رادیاتور نصب کنند اما بعدها بیشتر به استفاده از نمادهای رنگارنگ که روی حفاظ جلویی رادیاتور یا به اصطلاح جلوپنجره قرار میگرفت، روی آوردند.