به گزارش تابناک تهران، استان تهران با برخورداری از جمعیت بیش از ۱۶ میلیون نفر، به مرکزیت پایتخت کشور پر تراکم ترین استان کشور است و ضعف در توزیع خدمات در کشور سبب تردد حدود ۴ میلیون نفر جمعیت به طور روزانه از شهرستانهای اطراف به شهر تهران شده است.
برخی از این ۴ میلیون نفر برای کار، برخی برای دریافت خدمات درمانی، آموزشی و برخی دیگر برای تفریح، گردش و یا دلایل دیگر به پایتخت تردد میکنند و این تردد بالا اهمیت راه اندازی و توسعه حمل و نقل عمومی را بیش از پیش کرده است، حمل و نقلی که در سالهای اخیر همواره مورد تاکید مسئولان ارشد استان تهران و حتی کشور بوده است.
۴ سال آینده خبرهای خوبی از اجرای حمل و نقل ریلی میشنوید
استاندار تهران بارها و بارها بر توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه حمل و نقل ریلی تاکید داشته است. او که با خبرنگار مهر در این خصوص گفتگو میکرد، در پاسخ به این سوال که چشم انداز توسعه حمل و نقل ریلی در استان تهران را چطور ارزیابی میکنید، اظهار داشت: طبق سند توسعه استان تهران در ۴ سال آینده اقدامات زیربنایی خوبی برای حمل و نقل ریلی و عمومی استان تهران است.
انوشیروان محسنی بندپی با اشاره به اهمیت حمل و نقل ریلی در استان تهران در کاهش گرههای ترافیکی در این استان گفت: در طرحهای حمل و نقل ریلی استان تهران شهرستانهای رباط کریم، بهارستان و اسلامشهر و ورامین، قرچک و پیشوا و از سوی دیگر پردیس به شبکه ریلی متصل میشود.
وی خواستار مساعدت راه آهن کشور برای توسعه حمل و نقل ریلی در استان تهران شد و گفت: همه ظرفیتها برای ایجاد مشارکت با راه آهن مهیا و آماده است و برای اجرای پروژههای مشارکتی با راه آهن آماده هستیم.
خط ریلی تهران-اسلامشهر-پرند تا پایان ۹۹ به بهره برداری میرسد
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در حال حاضر اجرای خط ریلی تهران-اسلامشهر-پرند در مرحله رفع موانع است و با جلسات مکرر در خصوص انتقال موانع از حریم اجرای این خطوط کار میکنیم.
نعمت اله ترکی با بیان اینکه فرمانداریهای اسلامشهر و رباط کریم و دیگر فرمانداریهای مرتبط و نیز دستگاههای اجرایی برای رفع معارض باید اقدامات لازم را انجام دهند، گفت: این خط ریلی تا پایان سال ۹۹ با اتمام میرسد.
وی در مورد اجرای خط حمل و نقل ریلی پاکدشت نیز گفت: مدل سرمایه گذاری این پروژه از طریق حوزه سرمایه گذاری راه آهن و با مشارکت سیستم بانکی و شرکت عمران شهرهای جدید و بر اساس تحقق مفاد صورتجلسه مربوط به آبرسانی به شهر جدید پردیس و احداث تأسیسات فاضلاب و تصفیه خانهها و احداث تونل آب و … بر اساس مصوبه شورای برنامه ریزی و توسعه استان تصمیمات نهایی اتخاذ شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در مورد تأمین منابع مالی نیز گفت: از محل فروش اموال غیرمنقول شرکت آب منطقهای تا سقف ۱,۰۰۰ میلیارد تومان و از محل شرکت آبفای استان تهران تا سقف ۳۰ میلیارد تومان که طی ۳ سال به عدد ۱۰۰ میلیارد تومان با استفاده از ظرفیت تبصره ۳ و منابع مالی میرسد تأمین شود و شرکت عمران شهر جدید پردیس تا ۱۰ شهریور ماه باید تقویم زمانی و نحوه پرداخت خود را شفاف ارائه کند.
ترکی اضافه کرد: در مورد خط تهران-پردیس هم مقرر شد منابع مالی خط مذکور از طریق منابع حاصله از تهاتر اراضی پردیس توسط شرکت عمران شهر جدید پردیس اجرایی شود و تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد.
برخی شهرداران همکاری نمیکنند
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر توسعه ریل باس و مترو را یکی از شاخصهای توسعه یافتگی دانست و افزود: متأسفانه برخی از شهرستانها با ایجاد ریل باس و ایستگاهها آن سازگار نیستند و برخی شهرداران مخالف بوده و میگویند، خطوط قطار موجب تقسیم این ور خط و آن خط میشود.
سعید رسولی از آمادگی راه آهن جمهوری اسلامی برای اجرای پروژههای قطار ریلی در استان تهران و گفت: باید همه عوامل با هم و در کنار هم به اجرای پروژهها بپردازیم و برخی موازی کاریها سبب گرفتن انرژی نشود.
راه اندازی ریل باس و حمل و نقل ریلی به یکی از مطالبات اصلی مردم استان تهران تبدیل شده است و جمعیت این استان و میزان تردد پایتخت نشینان اهمیت راه اندازی قطار شهری حمل و نقل ریلی در استان تهران را بیش از پیش ساخته است و در این میان میبایست مسئولان نیز با تمام توان در جهت اجرای این مطالبه گام بردارند و کوتاهی از هیچ مسئولی پذیرفتنی نیست.
منبع: مهر