تابناک فارس به نقل از فارس:در شرایط که حجم نقدینگی در کشور به رقم بالای 1600 هزار میلیارد تومان رسیده است و این حجم بالای نقدینگی مثل جریان سیل با ورود به هر بخش اقتصادی آن بخش را سیلزده میکند و دولت برای مهار آن و هدایت به بخشهای تولیدی برنامهای ندارد. بخش خودرو میتواند بخش مناسبی از این نقدینگی را به خود جذب کند.
تعلل شرکتهای خودروسازی در اعلام پیشفروش خودرو و محدود کردن پیشفروش به اعداد و ارقام جزئی قابلدرک نیست. وقتیکه خریدار حاضر است در پیشخرید حتی سالهای بعد هم شرکت کند چه دلیلی برای عدم استقبال خودروسازان از پیشفروش وجود دارد؟
در شرایطی که قیمت برای خریدار قطعی نیست و قیمت خرید بر اساس قیمت مصوب زمان تحویل تعیین میشود خودروساز از پیشفروش خودرو چه ضرر میکند؟ وقتی خودروساز برای سپرده نگهداری شده توسط خریدار کمتر از 18 درصد سود مشارکت پرداخت میکند و هزینه استقراض از سیستم بانکی برای خودروساز بالای 30 درصد است ناز کردن خودروساز در پیشفروش خودرو چه محلی از اعراب دارد؟
آنچه روشن است این است که ظاهراً نه وزارت صمت و نه خودروساز بنایی برای ریختن آب بر آتش حرص و ولع خودرو ندارند! اگر بنایی برای کمک به رفع این التهابات وجود داشت با توسعه پیشفروش حداقل چند ده هزار میلیارد تومان از نقدینگی وجود در جامعه توسط خودروسازها قابلجذب بود.
خودروساز حتی اگر برنامهای برای استفاده از این نقدینگیها نداشته باشد با جذب آن میتواند در سیستم بانکی سپردهگذاری و از مابهالتفاوت سود دریافتی و سود پرداختی استفاده نماید. بههرحال در این شرایط همه باید کمک کنند تا با جذب نقدینگیهای سرگردان به بخشهای تولیدی از سرازیر شدن آنها به بخشهای دلالی و سفتهبازی جلوگیری به عمل آید.