اخطار استاندار به بخش خصوصی

تابناک: استاندار اصفهان با بیان اینکه به بخش غیردولتی برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی اخطار داده‌ام، گفت: این بخش به‌ صورت مداوم درخواست دریافت تسهیلات و منابع داشته ولی متأسفانه از منابع غنی صندوق توسعه ملی که سود پایینی هم دارد استفاده نمی‌کنند.
کد خبر: ۶۴۲۰
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۲ 21 February 2015
به گزارش تابناک به نقل از روابط عمومی استانداری اصفهان، رسول زرگرپور در جلسه بررسی مشکلات و آخرین وضعیت جذب تسهیلات صندوق توسعه ملی، اظهار کرد: توسعه استان اصفهان تنها با استفاده از منابع غیردولتی و فاینانس میسر است.

وی با بیان اینکه مدال برخورداری که بر روی سینه اصفهان قرار داده‌ شده، مانع از استفاده این استان از منابع دولتی مطابق با نیازهاست تصریح کرد: با توجه به اینکه علی‌رغم همهٔ تلاش‌ها قادر به استفاده از منابع دولتی مطابق با نیازهای استان نیستیم و از طرفی نمی‌توانیم توسعه و سرمایه‌گذاری را هم متوقف کنیم، باید از منابع غیردولتی و منابع فاینانسی استفاده کنیم.

زرگرپور عنوان کرد: تعدادی از پروژه‌های بزرگ استان فاینانس شده و تعدادی دیگر نیز همچون خط دوم مترو و بخشی از کنارگذرهای شرق و غرب در مرحله پیگیری برای اتمام و تکمیل از طریق فاینانس است.

وی ادامه داد: از جمله پروژه‌هایی که فاینانس شده قطار سریع‌السیر اصفهان، تهران با میزان 2 میلیارد و 600 میلیون دلار است که رقم بسیار قابل‌توجهی است.

مدیر ارشد استان اذعان کرد: صندوق توسعه ملی با وجود منابع ارزشمند، غنی و قابل‌ توجه برای استفاده بخش دولتی محدود شده و تنها بخش غیردولتی می‌تواند از آن استفاده نماید.

وی متذکر شد: متأسفانه با وجود اینکه سود مورد انتظار منابع صندوق توسعه ملی بسیار پایین بوده و برای منابع ارزی حدود 6 درصد و برای منابع ریالی 14 تا 16 درصد است، بخش غیردولتی به‌ خوبی از آن استفاده نمی‌کند.

زرگرپور با بیان اینکه به بخش غیردولتی برای استفاده از این منابع اخطار داده‌ام، تصریح کرد: این بخش به‌ صورت مداوم درخواست دریافت تسهیلات و منابع داشته ولی متأسفانه از منابع غنی صندوق توسعه ملی که سود پایینی هم دارد استفاده نمی‌کنند.

استاندار اصفهان گفت: مسائل و مشکلات دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی طی فرآیندی پیگیری و برطرف شد و خوشبختانه در حال حاضر جذب اعتبارات این صندوق نسبت به دو ماه گذشته وضعیت بهتری دارد.

وی اعلام کرد: تاکنون 74 طرح بخش صنعت و کشاورزی با اعتبار 117 میلیارد تومان، کلیه مراحل دریافت اعتبارات را گذرانده، تصویب و اجرا شده است.

زرگر پور با بیان اینکه وضعیت جذب اعتبارات بهبود یافته است، خاطرنشان کرد: هنوز از میزان جذب اعتبارات مورد انتظار فاصله‌داریم و باید با برنامه‌ریزی دقیق ظرف 15 روز آینده موانع این مسئله مشخص و برطرف گردد.

وی ادامه داد: این موضوع که تعداد زیادی طرح معرفی‌ شده ولی کمتر از 20 درصد آن به نتیجه رسیده است، نیازمند بررسی و رفع موانع است.

استاندار اصفهان تشریح کرد: البته برخی مسائل همچون دریافت تسهیلات بانکی از طرف پیشنهاد دهنده طرح و یا عدم پرداخت تسهیلات قبلی توسط وی از جمله مواردی است که به نتیجه نرسیدن طرح پیشنهادی را به دنبال دارد.

وی تأکید کرد: در هر صورت چون ما تصمیم به تراز اول بودن در کشور داریم، باید موانع جذب منابع صندوق توسعه ملی را آسیب‌شناسی و برطرف نماییم.

زرگرپور یادآور شد: حدود 3 ماه گذشته تنها 20 میلیارد تومان از این منابع جذب‌ شده بود و در حال حاضر این رقم به 117 میلیارد تومان افزایش‌یافته است.

وی افزود: با وجود ظرفیت‌های استان و نیازی که از طرف بخش خصوصی برای جذب اعتبارات اعلام‌ شده،‌ هنوز فاصله زیادی تا رسیدن به هدف‌ داریم.

استاندار اصفهان همچنین از عدم همکاری لازم برخی بانک‌ها با بخش خصوصی در زمینه جذب اعتبارات صندوق توسعه ملی خبر داد و متذکر شد: در صورت ادامه این روند به‌ صورت جدی با این بانک‌ها برخورد می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه در سه بخش صنعت، کشاورزی و گردشگری بخش خصوصی مشغول فعالیت است، تصریح کرد: متأسفانه در بخش گردشگری علی‌رغم اهمیت ویژه آن برای استان،‌ تاکنون هیچ طرحی نتوانسته از منابع این صندوق استفاده کند.

زرگرپور اذعان کرد: بخش کشاورزی بیشتر از ظرفیت خود توانسته از اعتبارات این صندوق استفاده نماید و بخش صنعت نیز باوجود ارائه طرح‌های خوب، هنوز تا رسیدن به جایگاه واقعی خود فاصله بسیاری دارد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار