حجم بالای تبخیر آب در خراسان رضوی

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: حجم بالای تبخیر آب در خراسان رضوی نگران کننده است.
کد خبر: ۶۲۶۳۵
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۴ 15 July 2015
محمد حسین جعفری ‌در جلسه شورای اسلامی خراسان رضوی در شهرداری مرکزی مشهد اظهار داشت: مدیریت منابع آب در جهان تابع تقسیمات کشوری نیست بلکه تابع حوضه‌های آبریز است که خط الراس ارتفاعی تغییر‌دهنده جریان آب زیر زمینی این حوضه‌های آبریز را کنترل می‌کند.

وی پیرامون تعداد حوضه‌های آبریز اصلی و فرعی در کشور تاکید کرد: ایران به 6 حوضه آبریز اصلی و 30 حوضه آبریز فرعی تقسیم می‌شود که با 5 حوضه آبریزی استان خراسان رضوی مشترک است و آبریز «قره قوم» یکی از آبریزهای مشترک با کشور های همسایه است.

مدیر شرکت آب منطقهای خراسان رضوی ادامه داد: 50 درصد اراضی استان خراسان رضوی در حوضه آبریز کویری قرار دارد که نمکزار خواف، استان خراسان جنوبی و بخشی از کشور افغانستان را نیز در بر می‌گیرد.

جعفری مدیریت 116 هزار کیلومتر مربع منابع آبی را توجه به منابع آبی و بارش‌های سالانه دانست و تصریح کرد: مدیریت 116 هزار کیلومتر مربع توجه به منابع آب‌های سطحی، زیر زمینی و بارش‌های سالانه را می طلبد که در حال حاضر با کاهش بارندگی در استان خراسان رضوی مواجه هستیم.

وی در زمینه کاهش بارندگی در استان خراسان رضوی خاطر نشان کرد: میزان متوسط بارش آب در استان به 224 میلی متر کاهش یافته و متوسط بارندگی در کشور نیز 242 میلی متر است که نسبت بارندگی استان خراسان رضوی به کشور 92 درصد برآورد شده است.

مدیر شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی حجم تبخیر در استان خراسان رضوی را نگران‌کننده عنوان کرد و گفت: از 26 هزار و 230 میلیون متر مکعب آب در استان خراسان‌رضوی، 19 هزار و 430 میلیون متر مکعب تبخیر می‌شود که 7.2 درصد از تبخیر آب‌های کشور در این استان صورت می‌گیرد در‌حالی‌که 6.6 درصد از حجم بارندگی کشور در استان خراسان رضوی وجود دارد.

جعفری توجه به منابع آبی تجدید‌پذیر را در گرو ارج نهادن به منابع آب زیر زمینی دانست و بیان کرد: 6 میلیارد و 817 میلیون متر مکعب منابع آبی تجدید شونده در استان وجود دارد که 5 میلیارد و 277 میلیون متر مکعب آن را آب‌های زیر زمینی و 1 میلیارد و 530 میلیون متر مکعب دیگر را آب‌های سطحی تشکیل می‌دهند که ارج نهادن به منابع آبی زیر زمینی، منجر به مدیریت بحران آب در خراسان رضوی می‌شود.

وی اظهار داشت: در کشور 55 درصد از منابع آبی، زیر زمینی و 45 درصد سطحی هستند که در خراسان رضوی 78 درصد از منابع آبی، زیر زمینی و 22 درصد سطحی است و بیشترین کسری مخزن سفره‌های زیر زمینی در این استان است.

مدیر شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در ارتباط با افت شیب آب‌های زیر زمینی تاکید کرد: دشت‌های نیشابور و کلات به افت در شیب سطحی آب های زیرزمینی مبتلا هستند و دشت مشهد با احداث سد دوستی از میزان شیب سطحی خود کاسته ‌اما در غرب مشهد این شیب در حال ازدیاد است که با کمک این سد می‌توان از نشست زمین در این مناطق جلوگیری کرد.

جعفری پیرامون میزان نشست زمین در دشت‌های کشور تصریح کرد: در دشت نیشابور 12 سانتی متر، در دشت کاشمر 30‌ سانتی متر، در دشت کرمان 20 سانتی‌متر، در دشت تهران 17 سانتی‌متر، در دشت ورامین 12 سانتی متر و در دشت زرند با 23 سانتی متر نشست زمین رو به رو بوده ایم که این نشست‌ها به منابع آب زیر زمینی لطمات جبران ناپذیری را وارد می‌کند.

وی احداث سد دوستی را یکی از دلایل ارتقاءدهنده اقتصاد شهرستان سرخس عنوان کرد و افزود: احداث سد دوستی به ارتقای اقتصاد سرخس کمک فراوانی کرده است که توانسته 1 میلیارد متر مکعب آب را در شبکه آبیاری این شهرستان تزریق کند و 8 میلیون متر مکعب برای صنعت و 5 میلیون متر مکعب برای شرب مردم سرخس در نظر گرفته شده است.

مدیر شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور را در راستای مدیریت تقاضای آب دانست و خاطرنشان کرد: مدیریت تقاضا محور کاری شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی است که با هدایت آب از دریای عمان و خلیج فارس امکان پذیر است و انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی کشور در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد.

جعفری ضمن برشمردن چالش‌های آب منطقه‌ای خراسان رضوی اظهار داشت: امکان توسعه منابع آبی در حوضه‌های آبریز خراسان رضوی وجود ندارد و سطح آب رودخانه های استان به دلیل خشکسالی های 14 ساله به شدت کاهش یافته است و اتکای شدید استان به منابع آبی زیر زمینی نگران کننده است.

وی در زمینه افزایش اعتبار طرح تعادل بخشی آب بیان کرد: طرح تعادل بخشی آب با مصوبه شورای عالی آب در مرحله اجرا است که افزایش 20 برابری اعتبار این طرح نوید دوباره ای برای احیای آب در کشور است و لازم به ذکر است که اعتبار این طرح در سال 93 1 میلیارد و 300 میلیون تومان بوده که در سال 94 اعتبار آن به 23 میلیارد تومان رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار