کشت برنج در چهارمحال و بختیاری ممنوع شد

تابناک چهارمحال وبختیاری- معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به تشدید خشکسالی، کشت بهاره محصول برنج، علوفه و ذرت دیررس در مزارع این استان ممنوع شده است.
کد خبر: ۵۸۹۹۱۷
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۲ 12 April 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- حمید رضا دانش شهرکی اظهار کرد:با توجه به افت محسوس آبهای زیر زمینی در بخش کشاورزی این استان، تغییر الگوی کشت محصولات دیررس آب بر به محصولات اصلاح شده زودرس و کم آب بر در دستورکار جدی قرار گرفته است.
وی، سطح کشت نشاء برنج در شالیزارهای این استان در سال های گذشته را 3 هزار هکتار عنوان کرد و گفت:باید شالیکاران استان با راهنمایی مشاوران اداره ترویج و آموزش سازمان جهاد کشاورزی به سمت کشت محصولات کم آب بر و جایگزین بروند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: افت شدید سفره های زیرزمینی و کاهش بارندگی ها، از جمله دلایل ممانعت کشت گیاهان آب بر از جمله برنج در استان است.
دانش افزود: تغییر الگوی کشت، کاهش سطح زیر کشت محصولات زراعی، توزیع بذرهای اصلاح شده بین کشاورزان، اجرای روش های نوین آبیاری و استفاده از ادوات مکانیزه از مهمترین اقدامات این سازمان برای بهینه سازی مصرف آب در بخش کشاورزی است.
وی از توزیع بذر اصلاح شده ذرت زودرس علوفه ای یارانه دار و توصیه به کشت محصول پیاز و چغندر نشاء در مزارع استان خبر داد و اظهار کرد: با کشت گیاهان زراعی زودرس کاهش 15 درصدی در مصرف آب کشاورزی ممکن خواهد شد.
سالانه 140 هزار هکتار از مزارع استان به کشت بهاره و پاییزه اختصاص می یابد.
پیش از این معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری، میانگین بارش های سال زراعی جاری را 162.5 میلیمتر اعلام کرد و گفت: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 66 درصد و در مقایسه با میانگین بلندمدت دوره مشابه با کاهش 69 درصدی مواجه است.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار