مروری بر مشکلات شهر مرزی پارس آباد

نشریه مغانه در مطلبی با عنوان 'مروری بر مشکلات و معضلات شهر مرزی پارس آباد معان ' به قلم علیرضا ارژنگی به مشکلات این شهر مرزی پرداخته است.
کد خبر: ۵۷۵۸۱
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴ 05 July 2015
پارس آباد مغان به عنوان دومین شهر بزرگ و پرجمعیت استان اردبیل ، برای عمران و آبادانی هر چه بیش تر به برنامه ریزی مدون ، دقیق کارشناسی و دلسوزانه نیاز است تا چهره شهری در آن دیده شود.
پارس آباد مغان به عنوان دومین شهر بزرگ و پرجمعیت استان اردبیل ، برای عمران و آبادانی هر چه بیش تر به برنامه ریزی مدون ، دقیق کارشناسی و دلسوزانه نیاز است تا چهره شهری در آن دیده شود. با اینکه در سال های اخیر دولت تدبیر و امید علی الخصوص آقای دکتر مجید خدابخش استاندار اردبیل کمک های خوبی به پارس آبادمغان کرده است ولی عمران و آبادانی و زیبایی در این شهر حدود یک هزار هکتاری مشاهده نمی شود.
ساخت و سازهای فله ای و غیر مجاز شبانه در حاشیه شهر و در نزدیکی های رودخانه مرزی ارس مانع بزرگی بر سر راه توسعه و گسترش اصولی این شهر می باشد.
سرانه پایین فضای سبز ، کمبود پارکینگ عمومی خودرو های سبک و سنگین و دستگاهها وادوات کشاورزی از جمله گریدیر، لودر ، بیل مکانیکی ، تراکتور ، کمپرسی، گاو آهن و دهها دستگاه دیگر که هم اکنون در داخل شهر و در ورودی شهر در خیابانها و پیادروها و در مقابل برخی از کسبه ها و مغازه هاکه روزانه محل عبور و مرور هزاران دستگاه عبوری ،مردم ، شهروندان و حتی محل رفت و آمد خودروهای سبک و سنگین باری و مسافربری کشور مسلمان جمهوری آذربایجان از طریق خیابانهای این شهر به جمهوری خود مختار نخجوان می باشند،در شان این مردم زحمت کش نبوده و نیست.
جمع آوری نامناسب و سنتی آب های سطحی ، کمبود کمپ های اقامتی ، فاضلاب نامناسب و بدون تصفیه بیش از 60 سال است بدون حساب و کتاب فاضلاب شهر یکصد هزار نفری این شهر به رود خانه ارس بصورت مستقیم سرازیر میشود و این نیز یکی دیگرازمعضلات زیست محیطی بوده و باید هر چه سریعتر تصفیه خانه شهر تکمیل و راه اندازی شود و حل این مشکلات که از خواسته های مردم و شهروندان است، نیاز به همکاری شهروندان و برنامه ریزی منطقی از سوی شهرداری و شورای اسلامی دارد ناگفته نماند تصفیه خانه شهر پارس آباد مغان یکی از پروژه های بزرگ این شهر است که با تکمیل و بهره برداری از آن یکی از مشکلات اساسی و مهم این شهر برطرف می شود .
شهردار به لحاظ اینکه هم با مردم و هم با دولت در ارتباط است مسئولیت بزرگ و خطیری است فلذا باید با مردم و شهروندان و دولت مردان همدلی، و تعامل خوبی بر قرار کند .
این شهرستان از لحاظ مهاجر پذیری رتبه اول استان را دارا است و مهاجرت بی رویه به گسترش حاشیه نشینی و مشکلات شهری دامن زده و این روند همچنان ادامه دارد و تقریبا 70 در صد ساکنین شهر را حاشیه نشینی تشکیل می دهد که شهرداری را در ارائه خدمات مطلوب به شهروندان را با مشکل مواجه ساخته است ا ما وضعیت تاسف بار در خیابان ها و پیادروهای شهر پارس آباد در جلوی نمایشگاه های اتومبیل و بنگاه های معاملاتی و تاکسی تلفنی ها و تعمیرگاه های شهر آنقدر اتومبیل پارک کرده اند نه تنها رفت و آمد همشهریان را در خیابان با مشکلات فراوان و جدی مواجه کرده اند بلکه خیابان های شهر شبیه یک کارخانه بزرگ اتومبیل سازی شده است .
تردد انواع ماشین آلات سنگین حامل کاه و کلش، یونجه و انواع محصولات زراعی و مصالح ساختمانی در خیابان های اصلی شهر به جزء خیابان امام خمینی (ره) علاوه بر ایجاد مزاحمت برای شهروندان و مخدوش کردن سیمای شهر، موجب تخریب آسفالت خیابانها شده است.
همچنین وضعیت نامناسب آسفالت معابر عمومی ، جوب ها ، جمع آوری ودفن غیر اصولی و غیر بهداشتی زباله های شهری و ترافیک سنگین و سر سام آور وغیر قابل قبول از دیگر معضلات اساسی شهر به شمار می رود.
اعتبارات تخصیص یافته به شهرستان ، جوابگوی نیازها و مشکلات این منطقه ویژه و مرزی در زمینه شهری نیست لذا برای رفع این مشکلات و نارسایی ها علاوه بر اعتبارات ویژه، نیازمند مدیریت کارآمد و قوی و وحدت و همدلی میان مسوولان است.
در حال حاضر حدود نیمی از جمعیت 200 هزار نفری شهرستان مرزی پارس آباد مغان در شهر ساکن هستند از این رو رفع مشکلات شهر، استفاده بهینه از ظرفیت ها و امکانات موجود، تجهیز و خرید و بکار گیری ماشین آلات جدید و روزآمد، برنامه ریزی صحیح ، کارشناسی و عزم و همت مردم و اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار را می طلبد .
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار