اینجا ممارست بندگی معبود است

عطر قرآن پیچیده در سرسرای دل

مصلای اردبیل این روزها میزبان جمع بزرگ قرآن خوانی است جمعی که به یقین رمضان را فرصتی برای خلوص قلب ها یافته اند تا به واسطه عطر قرآن روحشان تازه شود.
کد خبر: ۵۲۶۷۷
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۴ 24 June 2015

به گزارش مهر، کوچک و بزرگ حلقه زده اند به دور وحی الهی. از در که وارد می شوی همه از پیر و جوان مهمان میهمانی بزرگ خداوند هستند. قرآن خوانی بهانه ای برای تمرین و ممارست بندگی معبود است و اذهان متمرکز بر آیاتی که تنها تدبری کوچک در آن آدمی را متحول می سازد.

دورتا دور مصلا پر شده است از علاقه مندانی که مصرانه از تمامی برنامه های بعد از ظهر خود کسر کرده و در این مهمانی به مراتب باشکوه تر حضور می یابند. چه مردانی که حتی از کسب و پیشه زده اند و چه زنانی که فزرندان خردسال خود را به همراه دارند.

قرآن خوانی

این فرصت غنیمت مهمانی قرائت قرآن است و قرار است در طول ماه رمضان فرصتی باشد برای زدودن تیرگی هایی که یک سال تمام بر دل نشسته و آنقدر روزمرگی و گرفتاری چیره بوده که یادمان رفته برخی مواقع روحمان نیز به درمان نیاز دارد.

قرآن خوانی

آیه های قرآن در مقابل دیدگان قاریان صف کشیده و از دخترپنج ساله که به تازگی خواندن و نوشتن یاد گرفته تا پیرزن ۷۰ ساله ای که چشمانش به قوت عینک می تواند می بیند از این همه شکوه این همه عظمت به وجد آمده اند. همراه با قاریان بین المللی و قاریان حائز جوایز مسابقات قرآنی خط به خط سخنان خداوند را مرور می کنند تا روحشان آرام گیرد و حتی شده یک قدم به آموزه های قرآن نزدیک تر شوند.

درست است که خداوند می فرمایید «آیاتی نهادیم برای کسانی که در آن تدبر کنند» و این تدبر، این اندیشه و این تفکر امسال بیش از هزار نفر را در روز به مصلا می کشاند تا سهمی کوچک از اجری بزرگ ببرند.

فاطمه راستکار با دو فرزند خود برای قرآن خوانی آمده است. برای هر یک از فرزندان خود قرآنی تدارک دیده و دختر بزرگ تر که لباس جشن تکلیفش را به تن دارد با اشتیاق قرآن می خواند.

قرآن خوانی

راستکار تربیت قرآنی کودکانش را دنبال می کند وقتی سوال می کنم که با دو کودک در ماه رمضان راحت در این مجلس حضور می یابد با لبخند سرش را به نشانه جواب مثبت تکان می دهد.

به گفته راستکار فرزندان ما آیینه رفتار ما هستند؛ اگر می خواهیم قرآنی باشند باید از سنین پایین در چنین مجالسی حضور یابند و ذهن و روحشان با قرآن عجین شوند.

مادران حاضر در این مجالس چه خوب تدبیر کرده اند تربیت روح فرزندانشان را. این مجلس بزرگ شاید جزو نادر مجالسی باشد که برای سنین خاصی برگزار نمی شود و دور تا دور نشانه های الهی همگان می توانند بنشینند و بیاموزند.

قرآن خوانی

مریم عبدالله نژاد مسئولی هماهنگی امور بانوان در این مراسم در گفتگو با خبرنگار مهر از استقبال گسترده و مثال زدنی بانوان در سال های گذشته یاد کرد و گفت: همچنان این شور وصف ناشدنی در رمضان امسال نیز دیده می شود.

وی به یاددارد که سال گذشته زمان برگزاری مراسم قرآن خوانی قبل از نماز بود و اغلب نمازگزاران حضور می یافتند اما امسال ساعات ۱۸ الی ۱۹ عصر  عطر قرآن پیچیده در مصلا و کوچک و بزرگ و پیر و جوان حضور می یابند.

هر شهروندی در ساعتی که عبدالله نژاد به آن اشاره دارد قرآن به دست وارد مصلا می شود. مراسم قرآن خوانی به صورت زنده از شبکه سبلان، شبکه سحر و شبکه شما پخش می شود. شکوه این گردهمایی بزرگ قرآنی به گوش همگان رسیده است تا جایی که زهرا مرادی که به قصد دیدار خانواده خود نیمی از ماه رمضان را مهمان اردبیلی ها است، تصمیم گرفته برای شرکت در این مراسم  تا پایان ماه حضور یابد.

قرآن خوانی

مرادی گفت: چنین مراسم باشکوهی را به ندرت می توان مشاهده کرد. همه آرام و ساکت همراه با قاریان برنامه قرآن می خوانند. واقعا زیبا است نمی توان نادیده گرفت و شرکت نکرد.

رفت و آمدها در مصلای اردبیل محدود به این مجلس بزرگ قران خوانی نیست. معاون فرهنگی ستاد نماز جمعه اردبیل در گفتگو با خبرنگار مهر از تدارک برنامه های متعدد برای روزه داران خبر داد.

محمد رضا توانا با تاکید به نقش پررنگ امام جمعه اردبیل در پر رونق کردن این برنامه ها افزود: حجت الاسلام سید حسن عاملی هر روز بعد از نماز ظهر سخنرانی دارند و در عین حال مداحی و روضه خوانی نیز اجرا می شود.

قرآن خوانی

وی افزود: هر روز از ساعت ۱۵ الی ۱۶ در ماه رمضان سخنرانی حجت الاسلام فاطمی منش با موضوع سبک زندگی برگزار می شود که همراه با پخش فیلم و جلسات پرسش و پاسخ است.

به گفته توانا قبل از نماز ظهر از ساعت ۱۱:۴۵ تا ۱۲:۳۰ نیز سخنرانی حجت الاسلام عزیزی با موضوع مهارت های زندگی تدارک دیده شده است.

قرآن خوانی

وی تاکید دارد که دو برنامه ذکر شده ویژه بانوان بوده و به دلیل نقش ویژه تربیتی بانوان به صورت روزانه در ماه رمضان برگزار می شود.

با وجود استقبال قابل توجه از برنامه های ذکر شده مصلای اردبیل در چهارمین سال برگزاری مراسم قرآن خوانی شور زاید الوصفی را شاهد است.

به عقیده معاون فرهنگی ستاد نماز جمعه اردبیل امسال دستگاه های فرهنگی نیز نقش قابل توجهی در برگزاری باشکوه این برنامه داشتند.

قرآن خوانی

به گفته توانا نقش ویژه را تبلیغات اسلامی استان ایفا کرده تا این مشارکت ها جلب شود و در ادامه ارشاد اسلامی استان و صدا و سیما و اوقاف پشتیبانی مطلوبی داشته اند.

در تکمیل صحبت های توانا باید گفت ادارات اردبیل قرعه کشی سفر به عتبات عالیات را در حاشیه این مراسم تدارک دیده اند و هر روز یک دستگاه اجرایی هزینه یک سفر را تامین می کند.

توانا تاکید دارد که افزایش مشارکت دستگاه ها همچنان پیگیری می شود  تا این برنامه که بر اساس تصمیمات صدا و سیما و شورای عالی قرآن مصوب شده در استان اردبیل، دارالارشاد آنچنان که شایسته سبقه مذهبی و دینی ‌آن است رونق بگیرد.

قرآن خوانی

در مصلای اردبیل هر روز برای قاریان و علاقه مندان به مراسمات قرآنی باز است. هر شهروندی می تواند در این اجر بزرگ معنوی سهمی برای خود قائل شود.

گزارش و عکس: ونوس بهنود

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار