آخرین وضعیت ساخت‌سازهای مناطق زلزله‌زده

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی گزارش آخرین وضعیت ساخت و سازهای مناطق زلزله زده استان را ارایه داد.
کد خبر: ۵۱۴۰۲۲
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۰ 24 October 2017



















به گزارش تابناک رضوی؛ سیدرضا موسوی‌نیا شب گذشته در برنامه اشاره که از شبکه استانی پخش شد، در خصوص بازسازی مناطق زلزله‌زده خاطرنشان کرد: در حال حاضر دولت در بازسازی مناطق زلزله زده برای مناطق روستایی 20 میلیون تومان وام با کارمزد 4 درصد و برای مناطق شهری وام 30 میلیون تومانی با کارمزد 5 درصد پرداخت می کند.

وی افزود: همچنین تسهیلاتی در قالب بلاعوض هم از طرف دولت به میزان 5 میلیون تومان به آسیب دیدگان این حادثه پرداخت می شود اما با توجه به وضعیت اعتبارات ما، به ما ابلاغ نشده بود که مبلغ این وام بلاعوض از محل موجودی بنیاد مسکن پرداخت شود. در نتیجه به دلیل اینکه وقفه ای صورت نگیرد، این پول از محل دیگری پرداخت شد و قرار است پس از دریافت اعتبارات تسهیلات بلاعوض، این مبالغ جایگزین شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی گفت: همچنین امام جمعه مشهد و نماینده ولی فقیه در استان نیز برای هر واحد مسکونی آسیب دیده مبلغ 500 هزار تومان در قالب بلوکه سقف به صورت رایگان اهدا کرده است.

موسوی نیا تاکید کرد: همه این مبالغ فوق به حساب خود متقاضی واریز می شود لذا پولی در اختیار ما قرار ندارد و همه هزینه های جاری با نظارت متقاضیان انجام می شود.

وی افزود: اهدای سیمان رایگان نیز هدیه مقام معظم رهبری جهت بازسازی این مناطق بود که ابتدا 120 پاکت سیمان رایگان به مردم اهدا شد. پس از اهدای 120 پاکت سیمان رایگان توسط مقام معظم رهبری، مجددا 60 پاکت دیگر هم هدیه کردند که تعداد  پاکت های سیمان به 180 پاکت افزایش یافت.

موسوی‌نیا تصریح کرد: واحدهایی که نیاز به بازسازی داشته اند، 2000 واحد بوده که تاکنون از این تعداد 1750 واحد به مردم تحویل شده است.

وی در خصوص تنوع سازه های مختلف در این مناطق عنوان کرد: در مقطعی که بازسازی ها در استان صورت گرفت، در حین بازسازی قیمت فولاد بین 50 تا 70 درصد گران شد که با چنین روندی کار بنیاد مسکن دچار مشکل شده بود. همچنین تنوع سازه های مختلف به عنوان پیشنهاد برای ساخت به مردم ارائه شد که با جمع بندی های صورت گرفته ابتدا سازه های فلزی و پس از آن سازه های بتنی مورد توجه مردم قرار گرفت.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی افزود: باید ساخت هر واحد 60 متری با مبلغی حدود 30 میلیون تومان، یعنی هر متر 500 هزار تومان، برای ما تمام شود. ما برای ارایه تسهیلات بازسازی، ابتدا آسیب ها را کارشناسی می کنیم که معمولا باید میزان تخریب بالای 60 درصد باشد.

موسوی نیا در خصوص اقساط بازپرداخت تسهیلات اظهار کرد: بیشترین میزان اقساط تسهیلات ما مربوط به تسهیلات بلاعوض است. در مرحله پی کنی 1.5 میلیون تومان به متقاضی پرداخت می شود. در مرحله فونداسیون نیز 1.5 میلیون دیگر به متقاضی پرداخت می شود. پس از اجرای این مرحله هم برای ساخت سقف 2 میلیون تومان به آسیب دیدگان پرداخت می شود.

وی با اشاره به روش پرداخت وام 20 میلیون تومان به متقاضیان نیز گفت: در قسط اول به محض اینکه مرحله پـی کنی انجام شود یک میلیون و 400 هزار تومان به متقاضی پرداخت می شود. پس از اتمام فونداسیون نیز 4 میلیون و 600 هزار تومان پرداخت می شود. قسط دوم وام 5 میلیون تومان است که پس از نصب اسکلت پرداخت می شود. همچنین قسط سوم در مرحله نصب سقف است که میزان آن نیز 3 میلیون تومان خواهد بود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی افزود: قسط چهارم این تسهیلات 4 میلیون تومان است که پس از اتمام سفت کاری پرداخت می شود. همچنین 2 میلیون تومان از مبلغ وام برای پایان کار بلوکه می شود و 3 میلیون تومان هم برای تمام واحد ها به صورت وام معیشتی در نظر گرفته شده است.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار