مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی خبر داد

جمع آوری ۳۶ کودک کار و خیابانی در تبریز

مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی بابیان اینکه تا مرداد ماه سال جاری ۳۶ کودک کار و خیابانی از سطح شهر تبریز جمع آوری شده است، گفت: بیش از ۵۰ درصد این کودکان زیر سن ۱۲ سال هستند.
کد خبر: ۴۹۰۲۳۷
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۸ 06 September 2017
محسن ارشدزاده در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه آسیب های اجتماعی زیادی کودکان کار و خیابانی را در جامعه تهدید می‌کند، اظهار کرد: بر اساس قانون، کار کردن کودکان زیر ۱۸ سال ممنوع است، البته کودکانی که در ایام تعطیل و در مکان های امن تحت نظارت خانواده به طور تفننی کار می‌کنند، جزو کودکان کار و خیابانی محسوب نمی شوند.

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی استان، یک مرکز حمایتی و آموزشی برای کودکان کار ایجاد کرده است، افزود: براساس آیین نامه ی ساماندهی کودکان کار و خیابانی، سازمان بهزیستی استان این مسئولیت را بر عهده دارد و در این راستا خودرویی برای جمع آوری کودکان کار و خیابانی اختصاص یافته است تا این کودکان به مرکز حمایتی و آموزشی بهزیستی انتقال داده شوند و آموزش های لازم برای آگاه سازی کودکان و خانواده ها از عواقب کار خیابانی ارائه شود.

 
مدیر کل بهزیستی استان با اشاره به اینکه از ابتدای سال تا مرداد ماه، ۳۶ نفر کودک کار و خیابانی از شهر تبریز جمع آوری شده است، خاطرنشان کرد: اصلی ترین دلیل کار کودکان سود جویی و درآمد زایی است و طبق اظهارات برخی کودکان، روزانه به طور متوسط ۱۰۰ الی ۳۰۰ هزار تومان از کار خیابانی درآمد کسب می‌کنند و هر چه میزان درآمد زیاد شود، انگیزه ی کسب درآمد و سود زیاد در برخی کودکان و خانواده ها افزایش می‌یابد.


وی افزود: کودکان کار و خیابانی که بی سرپرست هستند توسط سازمان بهزیستی استان شناسایی شده و در خصوص خانواده های کودکان کاری که از لحاظ مالی، درمانی، مسکن و هزینه ی تحصیل دارای مشکل هستند، حمایت‌های لازم انجام می گیرد.


ارشد زاده با بیان اینکه سن ۲۰ نفر از کودکان کار و خیابانی زیر ۱۲ سال است، اظهار کرد: متاسفانه بیش از ۵۰ درصد کودکان کار و خیابانی زیر سن ۱۲ سال قرار دارند. با توجه به این آمار کار گروه ساماندهی کودکان کار با حساسیت زیادی این موضوع را بررسی می‌کند.


وی با تاکید بر اینکه باید سطح آگاهی مردم از تبعات منفی کار خیابانی افزایش یابد، گفت: برخی از افراد در حین جمع آوری کودکان به مددجویان بهزیستی اعتراض کرده و همکاری نمی‌کنند، در حالی که کار خیابانی، کودکان را در معرض آسیب اجتماعی مانند اعتیاد قرار می‌دهد و برخی باندها از این کودکان سو استفاده ی مالی می‌کنند.


مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی ادامه داد: ضرورت دارد مردم برای حفاظت از کودکان کار با مددجویان بهزیستی همکاری کنند چرا که مشاوران  و روانشناسان سازمان بهزیستی برخی از خانواده های کودکان کار را از فرستادن کودک خود برای انجام کار خیابانی منصرف می‌کنند و پس از اخذ تعهد از خانواده ها اگر بار سوم کودک در حین کار مشاهده شود، دستگاه قضایی مداخله می کند.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار