ائمه جمعه درباره منویات رهبر صحبت کنند

امام جمعه کاشمر با اشاره به اهمیت جایگاه نهاد عبادی و سیاسی جمعه گفت: باید منویات رهبر معظم انقلاب توسط ائمه جمعه در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه گفتمان‌سازی و به مردم ارائه شود.
کد خبر: ۴۷۴۸۶
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۳ 14 June 2015
حجت‌الاسلام سیدقاسم یعقوبی در جلسه ستاد نماز جمعه کاشمر اظهار داشت: اگر چه ممکن است برخی سلیقه‌ها خودشان را نزدیکتر به نماز جمعه بدانند، اما ستاد نماز جمعه آن طور که مقصود و منظور نظام و رهبری است، عمل می‌کند.

وی با بیان اینکه اگر چه وظیفه ما جذب حداکثری است اما تبعیت از حداکثری در ارائه نماز جمعه نیست، افزود: وقتی اسلام و ایمان به نحو منطقی مطرح می‌شود، جذب حداکثری ایجاد می‌کند؛ لذا تابع اکثریت بودن و درصدد جذب حداکثر بودن با هم متفاوت است؛ لذا تلاش می‌کنیم شرایط را برای جذب حداکثری در نماز جمعه فراهم کنیم.

امام جمعه کاشمر نماز جمعه را نمایشی از نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: نظام جمهوری اسلامی بر دو رکن اساسی مردم و اسلام استوار است و قابل تفکیک و جدا شدن نیست.

وی با تأکید بر اینکه جداسازی و تفکیک اسلام از مردم و یا مردم از اسلام در حقیقت عدم توجه به نظام اسلامی است، خاطرنشان کرد: در نظام اسلامی اگر چه مردم و اسلام دو مفهوم هستند، اما مصداق خارجی آنها یکی است، لذا نماز جمعه نهاد و بخشی از این نظام محسوب می‌شود که بر دو پایه مردم و اسلام استوار است.

یعقوبی با اشاره به اینکه در نگاه دینی و اجتماع اسلامی اصل و اساس نماز جمعه است، یادآو شد: نماز جمعه یکی از بهترین محورها و موضوعاتی است که می‌تواند محور و جایگاه خدمت به مردم و اسلام باشد، به همین جهت است زمانی که از مردم صحبت می‌کنیم، مردم را بر محور اسلام می‌خواهیم و کماکان نیز اسلام بدون محور مردم وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اسلام بدون حضور مردم یک مفهوم ذهنی است که با حضور مردم تحقق خارجی پیدا می‌کند، تصریح کرد: به همین دلیل است که در نماز جمعه به هر آنچه که منویات اسلام است، عمل می‌کنیم، چرا که اسلام برای تحقق در متن خود یک سری دستورالعمل هایی دارد که ملاک آن امامت، ولایت فقیه و نظرات رهبر معظم انقلاب است؛ لذا اگر عبادتی انجام می‌دهیم و نمازی اقامه می‌کنیم بر اساس منویات و نظرات امام انجام می‌دهیم.

یعقوبی با اشاره به اینکه دولت به عنوان رکن مهم و اثرگذار جزئی از نظام است که مسئولیت اجرا و پیاده کردن منویات نظام را بر عهده دارد، اظهار داشت: در این راستا سایر نهادها از جمله نماز جمعه و تشکیلاتی که مربوط به رهبری و رأس نماز می‌شود، همه در راستای پشتیبانی و حمایت دولت فعالیت می‌کنند؛ البته نه حمایتی که فقط دستوری باشد، بلکه حمایت تکلیفی که نشأت گرفته از تشخیص وظیفه است و این حمایت می‌تواند تأکید بر تشویق و هم می‌تواند نقد، انتقاد، پیشنهاد و اعلام نظرات مردم باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار