عطر گل‌های بابونه در جشنواره فندقلوی نمین

فرماندار نمین از برگزاری جشنواره گل های بابونه و بازشناسی استعداد های این شهرستان در 22 خرداد با پیش بینی 20 غرفه مجزا خبر داد.
کد خبر: ۴۵۹۷۳
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۱ 10 June 2015

به گزارش ایرنا، سیدمهدی جوادی افزود: در این جشنواره غرفه های مختلف در زمینه های فرهنگی ، ادبی ، صنایع دستی ، تولیدات صنعتی و کشاورزی و ورزش های رزمی دایر می شود.

او هدف اصلی از برگزاری این جشنواره را معرفی استعدادهای بالقوه شهرستان در زمینه منابع طبیعی و جنگل های خدادادی و 90 گونه مختلف گیاهان دارویی شناسایی شده در این شهرستان ذکر کرد و گفت: این جشنواره می تواند به جذب سرمایه گذاران برای توسعه همه جانبه شهرستان و سرمایه گذاری در منطقه کمک کند.

وی سخنرانی استاندار و مسوولان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان ، هنرنمایی گروه های هنری بومی نمین و اردبیل ، پخش موسیقی سنتی ، برگزاری برنامه های نشاط آور برای خانواده ها و بویژه کودکان و نوجوانان را از اهم برنامه های پیش بینی شده در حاشیه این جشنواره اعلام کرد.

او افزود: از متخصصان امر در زمینه ارائه اطلاعات جامع در مورد گل های بابونه و گیاهان دارویی خودرو در منطقه نمین برای شرکت کنندگان هم در این جشنواره استفاده شده و کارشناسان باستان شناسی نیز در مورد اماکن گردشگری و پتانسیل های تاریخی منطقه به ارائه توضیحات برای حاضران خواهند پرداخت.

عرصه جنگلی فندقلو بخشی از جنگل های شرق استان اردبیل به شمار می رود که دنباله جنگل های نیمه گرمسیری استان گیلان است.

منطقه جنگلی فندقلو یکی از مناطق مهم گردشگری جنگلی است که در 10 کیلومتری شهر نمین و 30کیلومتری شهر اردبیل قرار گرفته است.

مساحت منطقه فندقلو حدود 16 هزار هکتار است که بیش از چهار هزار هکتار آن تحت پوشش عرصه های جنگلی قرار دارد و بقیه را مراتع تشکیل می دهد.

در مجموع 19 گونه جنگلی متعلق به هشت تیره و 17 جـنس در ایـن منطقه شناسایی شده اند که از بیـن انواع شناسایـی شده گونه های نادری نظیر فندق ، ممرز ، راش ، بلوط ، بلند مازو و بیدمشک وجود دارد که به ارزش منطقه می افزاید.

فندقلو بیشتر به فندق و گل های بابونه خود شهرت دارد ، ضمن این که گونه نادر گیاهی سوسن چلچراغ نیز در آن می روید ، این جنگل رویشگاه بیش از 90 گونه گیاه مختلف و عمدتا دارویی است.

بابونه که هر سال جشنواره گل های بانونه به خاطر رویش آن در جنگل فندقلو برگزار می شود گیاهی است یک ساله ، معطر و به ارتفاع 20 تا 40 سانتیمتر که به صورت خودرو در مزارع ، دشت ها ، باغ ها و بیشتر در منطقه جنگلی فندقلو نمین می روید.

گل بابونه در عطاری ها ، طب سنتی ، داروسازی صنعتی و تولید مواد بهداشتی کاربرد فراوان دارد.

آب و هوای مطبوع ، پرندگان و گونه های مختلف جانوری ، وجود آلاچیق و استراحت گاه های شبانه روزی ، برقراری ارتباط بین این منطقه ویژه گردشگری و چشم انداز زیبای گردنه دل انگیز حیران از طریق تله کابین از جمله ویژگی هایی است که در کنار جاذبه های منحصر به فرد طبیعی و جنگلی این منطقه را به تفرجگاهی بسیار دلپذیر برای مسافران ، میهمانان و علاقمندان به طبیعت تبدیل کرده است.

همین جاذبه ها موجب شده سالانه صدها هزار گردشگر داخلی و خارجی برای آرامش روح و روان خود به دامن این جنگل سرسبز پناه بیاورند.

پیش تر مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: زنگ خطر تخریب تفرجگاه طبیعی و جنگلی فندقلو نمین به صدا درآمده است.

سیدرضا موسوی افزود: استفاده از جنگل فندقلو به عنوان تفرجگاه طبیعی ، جنگلی خارج از ظرفیت اکولوژیکی انجام شده و بیشتر مراجعه کنندگان نیز از آموزش های لازم در بهره برداری از این منطقه بی بهره هستند.

وی بیان کرد: رها شدن زباله های مختلف در این منطقه و تخریب زیستگاه ها فندقلو را در معرض آسیب و خطر قرار داده طوری که در طرح جامع توسعه فندقلو باید این آسیب ها پیش بینی شده و نسبت به رفع آن اقدامات لازم انجام شود.

شهرستان نمین در 30 کیلومتری شرق اردبیل و در مسیر جاده ترانزیتی استان های اردبیل و گیلان قرار دارد.
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار