ثبت جهانی يزد از نگاهی ديگر

کد خبر: ۴۵۷۵۷۰
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷ 11 July 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛محمد  زاده رحمانی، فرماندار بافق و عضو انجمن نخبگان استان یزد در یادداشتی آورده است: روز يكشنبه ٩ ژولای، هجدهم تيرماه برای يزد و ايران، يك روز به ياد ماندني خواهد ماند.
خبری كه از شهر كراكوف لهستان - محل برگزاری اجلاس كميته ميراث جهاني يونسكو- مخابره شد خيلی كوتاه حكايت از اين داشت كه يزد به عنوان اولين شهر تاريخی ايران، در فهرست آثار جهانی، ثبت شد.
به مناسبت اين رويداد، ابتدا بايد درود فرستاد به روان نياكانی كه اين نگين كوير را در دامنه رشته كوه های مركزی ايران ساختند به نحوی كه به گفته ماركوپولو جهانگرد معروف ايتاليايی و تعدادی ديگر از مورخين و جهانگردان، مردمان آن  همواره با قهر طبيعت و شرايط بد اقليمی جنگيده اند و با اين حال، طوری روابط خود را تنظيم كرده بودند كه بدون يزد، تجارت در جاده ابريشم معني نمي يافت.
دوم، به دلسوزان و حافظان ميراث كهن بايد دست مريزاد گفت كه در طول ساليان متوالی و بخصوص در دهه گذشته كه سونامی تخريب  بناهاي تاريخي به بهانه هاي مختلف ايجاد شده بود، با اطلاع رسانی به موقع و موضع گيری در نشريات و اخيرا فضای مجازی، مردانه مقاومت كردند.
سوم، پيگيری و به سرانجام رساندن اين پرونده، مرهون تلاش مديركل فعلي و سابق ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری استان و با محوريت معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار است كه بايد به ايشان خداقوت گفت.
چهارم، اينك كه يزد، جهانی شده است، آوازه آن نيز جهانی شده است و صنعت گردشگری در آن متحول مي شود و شتاب مي گيرد. لذا من بعد نمی توان اين شهر را با شيوه سنتی اداره نمود و يك مديريت شهری نوين و نهادينه شدن فرهنگ گردشگري در اقشار مختلف ساكنين آن، بخصوص صاحبان كسب و كار را مي طلبد.
باشد، اكنون كه اين نگين ارزشمند از نياكان ما به ارث رسيده و باعث سرافرازي يزدی و ايرانی در عرصه بين المللي گرديده است، تلاش مدبرانه امروز ما نيز نه تنها باعث حفظ هويت مندی اين قلمرو جغرافيايی شود بلكه بر ارزش های شهري آن نيز بيافزايد.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار