سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی یزد:

ثبت دو بنای تاریخی استان در فهرست آثار ملی

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی یزد از ثبت خانه مسکونی آیت الله حائری میبد و میدان تاریخی کوی علیا واقع در خیابان سیدگلسرخ یزد در فهرست آثار ملی کشور خبر داد .
کد خبر: ۴۴۹۳۸
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۲ 08 June 2015
به گزارش تابناک یزد،  محسن ذاکری نیا گفت: خانه مسکونی آیت ا... حائری میبد با قدمت پهلوی واقع در محله مهرجرد از محلات قدیم میبد قرار دارد و چون محل تولد آیت ا... سید عبدالکریم حائری ( بنیانگذار حوزه علمیه قم ) است به این نام معروف شده است.

وی با بیان اینکه وجود بناهای تاریخی و قدیمی ظرفیت مثبت و بی نظیری است که می توان به خوبی از آنها استفاده کرد افزود : یکی از نمونه های خوب این ظرفیت، خانه آیت اله حائری است که حفظ آن و سایر بناهای تاریخی و قدیمی در یک بهره برداری مستمر، دغدغه های ویرانی آنها را از بین برده و می تواند حتی مجموعه ها و بناهای اطراف را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی یزد خاطرنشان کرد: با شناسایی صحیح حوزه هایی از نواحی بافت تاریخی که واجد ظرفیت لازم در زمینه های خاص فوق الذکر باشند و با انجام طرح مرمت و احیای متناسب با شأن هر یک از بناها ( براساس زمینه های متناسب با کاربری های مختلف) می توان به تحرک اجتماعی مناسبی دست یافت.

این مسوول تصریح کرد: این اثر تاریخی در اردیبهشت ماه سال جاری به شماره 31224 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

به گفته ذاکری نیا این بنا برای استفاده مسکونی ساخته شده ولی در حال حاضر کاربری مذهبی دارد و در اختیار هیات عزاداران امامزاده خدیجه خاتون مهرجرد است .

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه بنا در بافت تاریخی شهر میبد واقع و از طرفی دربین مردم از تقدس برخورداراست و حفظ و احیای آن مورد توجه و خواست مردم است ، مستندسازی کامل و ثبت بنا در فهرست آثار ملی کشور به عنوان یکی از عناصر مهم بافت ثبتی شهر میبد از ضروریات به حساب می آید.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی یزد در ادامه با اشاره به ثبت میدان تاریخی کوی علیا واقع در خیابان سیدگلسرخ یزد در فهرست آثار ملی کشور در خصوص وجه تسمیه این میدان تاریخی گفت: با توجه به نوع معماری قدمت آن مربوط به دوره قاجار بوده و وجه تسمیه آن مربوط به نام محله ای است که بنا درآن واقع است.

ذاکری نیا اظهار کرد: این بنا یکی از حسینیه های کوچک درون محله ای در محله کوی علیاست که دارای پلان چهار ضلعی است.

در ضلع های شمالی، جنوبی و شرقی صفه هایی ایجاد شده که ازاره ها از سنگ و دیوارشان تا نیمه با آجر مرمت شده است و پوشش سقف آنها به صورت جناغی است.

وی خاطرنشان کرد: این بنا از ابتدا به نیت مراسم عزاداری امام حسین (ع) در ماه های محرم و صفر ساخته شده است که در اوقات خاص عزاداری جمعیت زیادی را به این مکان می کشاند و این موضوع نشان دهنده این است که مردم یزد از دیرباز علاقه و توجه خاصی به ائمه اطهار داشته و مرکزیت محله و زندگی خود را برمبنای این علاقه بنا می نهاده اند.

این مسوول تصریح کرد: باتوجه به اینکه بنا از جمله عناصر تشکیل دهنده بافت تاریخی یزد است حریم آن از ضوابط عرصه بافت ثبتی تبعیت می کند.

به گفته وی این اثر تاریخی در اردیبهشت ماه سال جاری به شماره 31223در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

استان یزد یکهزار و 600 اثر تاریخی ثبت شده غیر منقول و 600 بنای تاریخی ثبت شده ملی دارد که میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.

یزد، نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه 743 هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار بوده که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

در مجموع ۷۷ محله از مجموعه محلات شهر یزد به دلیل قرار گرفتن در محدوده بافت تاریخی و یا در حریم آن، در سال ۱۳۸۴ و با شماره ۱۵۰۰۰، با عنوان بافت تاریخی یزد به ثبت آثار ملی رسیده اند.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار