مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری:

اردبیل یکی از پایگاه های شعر آیینی کشور است

مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری تاکید دارد که استان اردبیل یکی از پایگاه های شعر آیینی کشور است.
کد خبر: ۴۳۶۷۲
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۸ 06 June 2015
به گزارش مهر، علیرضا قزوه در عصر شعر «به یاد آفتاب» به میزبانی حوزه هنری اردبیل تصریح کرد: اردبیل از جایگاه خاصی در شعر آیینی برخوردار بوده و به عنوان یکی از پایگاه های اصلی تولید شعر آیینی مطرح است.

وی افزود: علاوه بر این استان می توان استان های قم، زنجان، خراسان رضوی و فارس را موفق در حوزه شعر آیینی دانست.

به گفته مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری در تولیدات شاعران جوان این استان ها نیز می توان پرداخت و توجهات ویژه به شعر آیینی را مشاهده کرد.

قزوه شناخت شعر آیینی و نشر و تبلیغ آن را یک ضرورت دانست و به سابقه غنی ادبیات کشور تاکید کرد.

وی در خصوص جستجو و تفحص ادبی خود در متون قدیمی به سفر خود به کشور هند اشاره کرد و افزود: منابع فارسی در این کشور به مراتب غنی تر از ایران است و نسخه های خطی قابل توجهی در این کشور موجود است.

نویسنده و شاعر معاصر با بیان اینکه تا قبل از حضور انگلیسی ها گویش و زبان هندوستان فارسی بود، اضافه کرد: در یکی از کتابخانه های هندوستان متنی با دستخط سعدی را مشاهده کردم که بیانگر غنای ادبیات این خطه بود.

قزوه به ضرورت شناخت و مطالعه غنای ادبیات فارسی تاکید کرد و افزود: گستره آثار و حضور شاعران فرهیخته این ضرورت را تشدید می کند.

در این مراسم شاعر اردبیلی عسگر شاهی نیز غنای ادبیات این خطه را مرهون فرهنگ فطری و ذوق ذاتی ایرانیان و نیاکان ادبی و دینی دانست.

وی گفت: علاوه بر این ادبیات پربار و غنی این کشور مرهون مفاهیم زیبای عرفانی و زبان زیبای عرفان است.

شاهی در عین حال ادبیات آذربایجان راتاثیر پذیر رفته از ادبیات فارسی عنوان و اضافه کرد: ادبیات آذری با بهره گیری از مضامین و غنای ادبیات فارسی نیز به سطح اعلای غنی دست یافته است.

شاعر معاصر اردبیلی تاکید دارد که بخشی از این غنا به شخصیت شعرا باز می گردد که نه تنها شاعر بلکه مبلغ و مفسر بودند.

شاهی با تاکید به ضرورت مطالعه این پیشینه توسط جوانان و فعالان ادبی نسل جدید اضافه کرد: جوانان وارثان این مکتب هستند و باید با مطالعه دقیق زمینه رشد روزافزون آن را فراهم سازند.

در این مراسم تعدادی از شاعران اشعار خود را قرائت کردند و با حضور فعالان ادبی، شعرا و کارشناسان ادبیات آیینی اشعار قرائت شده مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار