واکسیناسیون حدود 2 میلیون و 800 هزار راس دام سبک علیه بیماری آبله در کرمانشاه

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه از واکسیناسیون بیش از 2 میلیون و 800 هزار راس گوسفند و بز علیه بیماری آبله در سطح استان خبر داد.
کد خبر: ۴۰۲۶۷۴
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۶ 05 April 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه،  دکتر مجید همتی رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه اظهار داشت: بیماری آبله گوسفند و بز یک بیماری ویروسی فوق العاده مسری است که مختص گوسفند و بز می باشد.

وی تب، کاهش تولید، بروز بثورات جلدی در اطراف دهان ، صورت و قسمت های کم موی بدن، جراحات احشایی، درگیری تنفسی و گاها سقط جنین را از علائم این بیماری عنوان کرد. 

این مقام مسئول تصریح کرد: میزان واگیری این بیماری در دام های حساس مایه کوبی نشده بسیار بالا بوده و گاهی به بیش از 75 درصد نیز می رسد و میزان مرگ و میر بین 5 تا 50 درصد متغیر می باشد در گله هایی که سابقه واکسیناسیون ندارند در صورت بروز این بیماری، تلفات در بره و بزغاله های تازه متولد شده تا صددرصد هم می رسد و خسارت اقتصادی ناشی از این بیماری بسیار قابل توجه است بنابراین واکسیناسیون برای پیشگیری از این بیماری ضروری است. 

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه ادامه داد: هرساله در فصل بهار واکسیناسیون علیه بیماری آبله گوسفند و بز به صورت رایگان با استفاده از توان بخش های خصوصی و دولتی انجام می شود.

به گفته دکتر همتی، در سال گذشته حدود 2 میلیون و 350 هزار راس گوسفند و بره و 540 هزار راس بز و بزغاله در سطح استان کرمانشاه علیه بیماری آبله مایه کوبی شده اند.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار