صادرات۳ میلیون دلار فرش دستبافت ازاستان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان افزایش قیمت مواد اولیه را از مهمترین مشکلات فرش همدان دانست و گفت: در ۹ ماهه امسال ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار فرش دستبافت از همدان صادر شده است.
کد خبر: ۳۵۸۷
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۳ 08 February 2015
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان افزایش قیمت مواد اولیه را از مهمترین مشکلات فرش همدان دانست و گفت: در ۹ ماهه امسال ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار فرش دستبافت از همدان صادر شده است.

حمیدرضا متین در گفت‎وگو با خبرنگار تسنیم  با اشاره به اینکه بالا رفتن قیمت مواد اولیه به افزایش هزینه‌های تولید سبب شده است، اظهار داشت: متاسفانه افزایش هزینه‎های تولید آسیب جدی به بازار فروش در داخل و خارج از کشور فرش وارد می‎کند.

وی با بیان اینکه این مسئله در بافت فرش نیز تاثیر منفی داشته است، افزود: برای بهبود بازار فرش استان همدان باید به اقتصاد مقاومتی تکیه کرده و براساس سیاست‎‏های اقتصاد مقاومتی از ظرفیت‎های داخلی استفاده کنیم.

متین با تاکید بر اینکه مساجد و حسینیه‎های استان همدان ظرفیتی برای بافت فرش محسوب می‎شود، عنوان کرد: باید ظرفیت‎های خالی در استان همدان شناسایی شده و بافندگان همدان را از این طریق فعال کرد.

وی تاکید کرد: به طور قطع اگر به سیاست‎های اقتصاد مقاومتی تکیه کرده و از ظرفیت داخلی برای احیاء هنرصنعت فرش در استان همدان استفاده شود به طور قطع تمامی ۵۰ هزار بافنده استان همدان فعال می‎شوند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان با اشاره به اینکه ۲ هزار مسجد و حسینیه در استان همدان وجود دارد، افزود: اگر این مساجد و حسینیه‎ها ملزم به استفاده از فرش بافت داخل باشند به طور قطع وضعیت بافندگان نیز بهبود می‎یابد.

وی با بیان اینکه در این صورت شاهد بافت ۶۰ هزار متر فرش برای مساجد و حسینیه‎ها در سال هستیم، تصریح کرد: امروز سرمایه‎گذاران و تجار سایر استان‌ها براساس نیاز بازارهای جهانی به بافندگان استان به ویژه کبودراهنگ سفارش بافت فرش می‎دهند.

متین با تاکید بر اینکه این اقدام برای استان مطلوب بوده و سبب فعالیت بافندگان می‎شود، گفت: اما انتظار می‎رود تا تجار و بازرگانان استان همدان در این ورود پیدا کنند تا ارزش‌افزوده بیشتری نصیب استان همدان شود.

وی با اشاره به اینکه سال ۹۱، ۶۸۸ هزار دلار فرش دستبافت از همدان صادر شده است، بیان کرد: این در حالی است که در سال گذشته ۳۰۰ هزار دلار صادرات فرش دستبافت از همدان داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی و ارزشی کاهش داشته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان تصریح کرد: اما در ۹ ماهه امسال ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار فرش دستبافت از استان همدان صادر شده که براساس هدفگذاری این میزان تا پایان سال به ۵ میلیون دلار می‌رسد.

متین با اشاره به اینکه باید قبول کنیم که تحریم‎ها بر صادرات فرش دستبافت تاثیر منفی داشته است، بیان کرد: متاسفانه همین امر سبب کاهش صادرات و از سوی دیگر افت تولید فرش دستبافت در همدان شد اما این وضعیت تغییر کرده و بهبود یافته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار