به گزارش تابناک هرمزگان، علیرضا مجرد عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تمام کارکنان مراکز معاینه فنی سنگین قبل از شروع فعالیت رسمی خود در دورههای آموزشی که ازسوی مراکز و یا واحدهای آموزشی ذیصلاح بصورت دورهای برگزار میشود باید شرکت نمایند و تاییدیه لازم را دریافت و آنرا به نمایندگی استانی ستاد معاینه فنی سنگین تحویل نمایند.
وی خاطر نشان کرد: تصویب نامه هیأت وزیران ستاد معاینه فنی سبک درحدود مصوب هر شهر توسط شهرداری مربوطه و ستاد معاینه فنی وسایل نقلیه سنگین توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ایجاد میشود که ستاد معاینه فنی شهرداری متشکل از شهردار یا معاون ذیربط در شهرداری به عنوان رئیس ستاد و پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان و رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان به عنوان عضو تشکیل میگردد.
مجرد اضافه کرد: مراکز معاینه فنی در خودروهای دارای سوخت GNG موظفند در هر دوره معاینه فنی ابتدا نسبت به بازرسی چشمی تجهیزات و قطعات گازسوز اقدام نمایند و وسایل نقلیهای که به تشخیص کارشناسان مربوطه نیازمند انجام آزمایشهای هیدروستاتیک یا سایر آزمایشهای تعیین شده در استاندارد ملی مرتبط نسبت به معرفی آنها به واحدهای تعیین صلاحیت شده اقدام نمایند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان با اشاره به مدارک مورد نیاز جهت دریافت مجوز فعالیت یادآور شد: درخواست احداث مرکز معاینه فنی خودروهای سبک و سنگین ارائه تصویر مدارک سجلی و هویتی متقاضی وتصویراساسنامه شرکت، ارائه تصویر کارت پایان خدمت یا معافیت سربازی خاص آقایان،ارائه گواهی عدم سوءپیشینه موثر کیفری و ارایه گواهی معتبر عدم اعتیاد به مواد مخدر، روان گردان و الکل، ارائه گزارش توجیهی و تحلیل اقتصادی محل مورد نیاز، ارائه استعلام و مجوز از دستگاههای ذیربط، ارائه سند مالکیت به انضمام کروکی ملک که باید مالک دارا باشد یا اجازه حداقل 5 ساله جهت مراکز سبک وتمامی تصاویر مدارک یاد شده باید بطور رسمی برابر اصل باشد.
مجرد بیان داشت: برای اشخاص حقوقی مدارک بر اساس اساسنامه شرکت در روزنامه رسمی چاپ گردد و صدور مجوز جهت احداث فعالیت مرکز معاینه فنی سنگین توسط شهرداری به منظور ارائه خدمات معاینه فنی خودروهای سنگین درون شهری صورت میپذیرد که بدون مجوز حق ارائه خدمات به خودروهای سنگین برون شهری نخواهد داشت.
وی تصریح کرد: حداقل متراژ زمین معرفی شده جهت مراکز معاینه فنی خودروهای سبک با احتساب فضاهای لازم 1000 متر مربع میباشد که ازاین مساحت 150 متر مربع برای آزمونهای ایمنی و زیست محیطی 75 متر مربع برای ارائه خدمات کنترل چشمی متعلقات کیت گازسوز و مخازن سوخت GNG و 60 متر مربع، قسمت اداری و مدیریت بایگانی بخشهای پذیرش و صدور گواهی در راه گذر ورودی و خروجی، ورودی وخروجی پیشبینی گردد و فضاهای لازم جانبی نظیر فضاهای لازم جانبی و فضای امداد رسانی را در طرح و اجرای ابنیه مرکز منظور نمایند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاله ای هرمزگان با اشاره ای به فضای لازم جهت تاسیس مراکز معاینه فنی سنگین اضافه کرد: فضاهای لازم شامل 5 هزار متر مربع زمین مناسب، 20 متر مربع دفتر ثبت نام و صدور گواهی، 20 متر مربع دفتر مدیریت و امور اداری ،20 متر مربع دفتر کارکنان مرکز، 250 متر مربع سالن سوله و کف سوله از جنس بتن با قابلیت تحمل وبارپذیری تردد ناوگان سنگین و برای هر خط معاینه فنی حداقل فضای 32*8 و در ازای هر خط اضافه 8 متر به عرض سالن افزوده خواهد شد.
مجرد اذعان داشت:ابعاد دربهای ورودی وخروجی سوله باید 5.5 متر ارتفاع و 6 متر حداقل عرض باشد و چاله سرویس باید با حداقل ابعاد 22 متر طول و 9 متر عرض و 1.5 متر عمق که در آکس محور طولی سوله دارای پلکان در دو طرف برای هر خط باشد و حداقل دو چشمه سرویس بهداشتی، دو عدد تابلوی نرخ مصوب در ورودی سوله و دفتر ثبت نام با ابعاد 1.5*یک متر و همچنین یک عدد تابلو سامانه رسیدگی به شکایات و پیشنهادات سازمان در ورودی دفتر ثبت نام به ابعاد 1.5*یک متر نصب و برای هر خط یک دستگاه آزمون سنجش آلایندهها، یک دستگاه آزمون کیلومتر شمار میباشد.
وی یادآور شد: یک دستگاه آزمون ترمزها با قابلیت آزمون ترمز جلو و عقب و ترمز دستی و توزین خودرو برای هر خط، یک دستگاه هم راستایی چرخها جهت لغزش جانبی چرخهای جلو، یک دستگاه سنجش شدت صوت، یک دستگاه سنجش شدت و زوایایی نور چراغهای جلو با قابلیت خروجی اطلاعات به صورت دیجیتال و اندازهگیری شدت نور چراغهای جلو و مهشکن با توانایی قرائت زاویای pttch-roll-yaw، یک دستگاه تست لقی جلوبندی و فرمان، یک دستگاه تست صفحات چرخان و همچنین تجهیزات مرتبط با سامانه برخط، دوربین پلاک خوان و شبکه دوربین مداربسته با قابلیت ذخیره و مشخصات اعلامی از سوی سازمان راهداری وهمچنین تهیه لباس متحدالشکل به همراه اتیکت شناسایی برای تمام کارکنان مرکز عنوان نمود.