در نشست کارگروه امور زیربنایی بر لزوم برآورد خسارت جنگلها در مسیر جدید سرفاریاب- آبحیات تأکید شد.
به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، نشست کارگروه امور زیربنایی ظهر امروز به ریاست پژمان نیکاقبالی و با دستور کار بررسی طرح پیشنهادی محور جدید سرفاریاب- آبحیات برگزار شد.
در این نشست محمدعلی علیمردانی با اشاره به خطرناک و حادثهساز بودن محور فعلی سرفاریاب- باغچه سادات گفت: محور فعلی راه فرعی درجه دو و دارای شیب تند و قوسهای فراوان است اما در مسیر پیشنهادی طول مسیر از 3 هزار و 429 به 3 هزار 110 متر کاهش مییابد.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: اعتبار مسیر قبلی 17 میلیارد تومان است در حالی که مسیر پیشنهادی با اعتبار 8 میلیارد تومانی احداث میشود.
وی اضافه کرد: با بررسیهای صورت گرفته طرح و مسیر جدید به صلاح استان و کشور است و مسیر جدید در صورت احداث تا 25 یا 30 سال آینده نیازی به تغییرات وجود ندارد.
اما احسان نعمتی معاون منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه مخالف اجرای طرح پیشنهادی هستیم، گفت: مخالف توسعه راه و زیرساختهای این حوزه نیستیم اما در مسیر جدید جاده آب حیات درختان زیادی از بین میروند.
وی اضافه کرد: در مسیر قبلی 20 هکتار جنگل و درخت از بین رفت و در مسیر پیشنهادی جدید 400 اصله درخت قطع میشود که مسیرهایی که احداث میشود و مدام تغییر میکند باعث خسارت و ضرر و زیان به منابع طبیعی میشود.
اما پژمان نیکاقبالی در همین خصوص گفت: جاده سرفاریاب- آب حیات در گذشته به عنوان جاده فرعی بین روستایی و بخشی با درجه دو احداث شده اما این جاده به جاده اصلی تبدیل میشود.
معاون امور عمرانی استاندار کهگلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه 400 اصله درخت در مسیر جاده جدید قطع میشوند، گفت: نظرات محیط زیست و منابع طبیعی در طرح جدید لحاظ شود.
وی اضافه کرد: طول مسیر، قوسها، پلها و اعتبار مسیر جدید کمتر از مسیر قبلی است و از همه مهمتر مسیر پیشنهادی از امنیت بیشتری نسبت به مسیر قبلی برخوردار است.
معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: در مسیر پیشنهادی خسارت منابع طبیعی برآورد و در نشست بعدی ارائه شود.