برای انتخابات مجلس شورای اسلامی؛

جدال براي سرليستي چه کسی است؟

نشانه هاي اختلاف در جناح اصلاح طلبان بيش از هميشه نمايان شده است .
کد خبر: ۳۵۰۷۱
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲ 14 May 2015
به گزارش تابناک یزد، در حالي که پيش تر اعلام شده بود اصلاح طلبان به سازو کاري براي رسيدن به اجماع دست يافته اند حالا چهره هايي از ميان آنها به مخالفت اين روند پرداخته اند . در اولين واکنش اين رسول منتجب نيا بود که شوراي مشورتي را سازوکاري انحرافي  براي اصلاح طلبان دانسته بود .اظهار نظري که روزنامه آرمان آن را تلاش براي ارزيابي عبور از روحاني تعبير کرده بود  و البته اشتباهي در ادامه اشتباه سال 84.
اما بعد از منتجب نيا در اظهار نظري صريح تر محمد جواد حق شناس به مخالفت با شوراي مشورتي پرداخت .اين عضو شوراي مرکزي حزب اعتماد ملي مي‌گويد: شوراي راهبردي اصلاح‌طلبان مرجع تصميم‌گير براي اصلاح‌طلبان نيست.
محمدجواد حق‌شناس عضو شوراي مرکزي حزب اعتماد ملي در مورد انتقاد حزب اعتماد ملي به تشکيل شوراي راهبردي اصلاح طلبان براي انتخابات مجلس شوراي اسلامي گفت: آقاي منتجب‌نيا به شوراي راهبردي اصلاح‌طلبان که به‌رياست حجت‌الاسلام موسوي لاري تشکيل شده است، گلايه و اعتراض داشت.تا جايي که بنده اطلاع دارم شوراي مشورتي، شوراي راهبردي را براساس شخصيت‌هاي حقيقي خود و از منظر خودش انتخاب کرده و نهايتاً از شوراي هماهنگي اصلاح طلبان فقط آقاي رهامي از موضع مسئول کميته انتخابات شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات و عضو اين شورا حضور دارد لذا اين توازن برقرار نشده است.عضو شوراي مرکزي حزب اعتماد ملي، شوراي راهبردي را از مراجع تصميم‌گير براي اصلاح‌طلبان ندانست و گفت: براي انتخابات آينده 4 مرجع تصميم‌گير وجود دارد، شوراي هماهنگي اصلاح‌طلبان، جبهه اصلاح‌طلبان که ترکيبي از احزاب اصلاح‌طلب جديد است، شوراي مشورتي رئيس دولت اصلاحات و شوراي مشورتي آقاي محمدرضا عارف که اين مربع علي‌القاعده در هماهنگي با هم هستند.حق‌شناس در توصيه‌اي به شوراي راهبردي و شوراي مشورتي اصلاح‌طلبان نيز گفت: به شوراي راهبردي و شوراي مشورتي توصيه مي‌کنم که براي اينکه جريان اصلاح‌طلب در آينده در اين حوزه‌ها دچار مشکل نشوند، بهتر است که به نزاع‌ها، گلايه‌ها و انتقاداتي که صورت مي‌گيرد، زودتر انديشه کنند و گفت‌وگوهاي طرفيني مي‌تواند مشکلات احتمالي پيش رو را در اين مقطع حل کند.
حالا در واکنش به اظهار نظر اين دو حزب اعتماد ملي ، عبدالله ناصري از اعضاي کميته اصلاح طلبان گفته است : بنده به هيچ وجه انتقادها را قبول ندارم  چراکه در شوراي مشورتي دو تن از اعضاي شوراي مرکزي حزب اعتماد ملي هم حضور دارند و درتمام جلسات شورا از همان ابتدا شرکت داشته اند .
همسو با او فياض زاهد هم گفته است :شايد بهتر بود دررابطه با نحوه انتخاب اعضاي شوراي مشورتي تعامل بيشتري صورت مي گرفت و توضيح  روشن تري داده مي شد لذا من فکر مي کنم انتقادهاي اخير سوء تفاهمي است که در نتيجه گفتگوهاي داخلي شکل گرفته است.

اما به نظر مي رسد اين اختلافات دليل مهم تري دارد. گويا ماجرا اين است که طيف هايي از اصلاح طلبان سرليستي عارف و افزايش سهم او در شوراي مشورتي که مي تواند منجر به حضور افراد بيشتري از حاميان او در فهرست اصلاح طلبان شود را برنتافته اند .
طعنه هاي اعضاي کارگزاران به عارف در همين رساتا ديده مي شود .
به يک معنا علاوه بر اعتماد ملي کارگزراني ها هم مخالفت هايي با شوراي مشورتي و افزايش سهم عارف دارند .
کرباسچي پيش تر در مورد وضعيت محمد رضا عارف در صورت کانديداتوري ناطق نوري گفته بود : « عارف از نيروهاي خوبي است که تجربه معاون اجرايي و وزارت را در کارنامه خود دارد و در مجلس مي تواند نقش خوبي ايفا کند، اما اين بحث نيست که يا عارف در انتخابات مجلس حضور داشته باشد و يا ناطق نوري؛ به هر حال مجلس 290 کرسي دارد و همه شخصيت هاي خوب و توانمند مي توانند در آن حضور داشته باشند و اين انتخابات مجلس  مي تواند اين شخصيت ها را جمع کند.»
همسو با کرباسچي ، حسين مرعشي ،عضو شوراي مرکزي حزب کارگزاران هم در گفتگويي درباره ائتلاف اصلاح طلبان روي محوريت ناطق نوري گفته است:با توجه به وضعيتي که در بين اصلاح‌طلبان بوجود آمده با آمدن يک شخصيتي مثل ناطق نوري نه تنها اين اتئلاف خوب مي‌باشد بلکه خيلي چيزها را براي ديگران مشخص مي ‌کند .
وي تاکيد مي کند:براي اصلاح طلبان شايسته تر و کارکشته تر از ناطق نوري کسي نيست.ايشان با توجه به عقبه سياسي خيلي خوبي که براي خود رقم زده و با توجه به ويژگي‌هاي که ايشان دارند مي ‌توانند اين جبهه را حفظ کنند .
مرعشي معتقد است:ائتلاف اصلاح طلبان با شخصيت‌هاي اصولگراي ميانه رو مثل ناطق نوري و امثال اينها موجب مي شود آنها با دولتي که روي‌کار است در کشور قوام پيدا کند و اثار اين ائتلاف را مردم ببينند.
به گزارش آریا، به نظر مي رسد آنچه رخ داده اين است که طيفي از اصلاح طلبان به بهانه حمايت از عارف به کم کردن نقش کارگزاران در شوراي مشورتي مي انديشند .
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار