قم کتابخانه مرکزی ندارد

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان قم با بیان این‌که این استان کتابخانه مرکزی ندارد، گفت: به دلیل کمبودهای مالی، پروژه کتابخانه مرکزی با ۲ پله کاهش از نظر رتبه و درجه به کتابخانه استاندارد تبدیل شد.
کد خبر: ۳۴۶۷۹۹
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۰ 21 December 2016
به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام عطاءالدین جباری درباره پروژه ساخت کتابخانه مرکزی قم در خیابان امام خمینی(ره) افزود: طبق تعریف نهاد عمومی کتابخانه‌های کشور، هر استان یک کتابخانه مرکزی دارد که باید امکانات ویژه‌ای از نظر زیربنا و تعداد کتاب‌ها داشته باشد.

وی اظهار کرد: استان قم کتابخانه مرکزی ندارد و این یک نقص است و همه باید برای رفع آن تلاش کنند.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان قم افزود: چند سال پیش تلاشی شد تا انبار نفت خیابان امام خمینی(ره) تبدیل به کتابخانه مرکزی شود و آن زمین اختصاص یافت و پروژه ساخت کتابخانه شروع شد اما به خاطر کمبودهای مالی این پروژه با ۲ پله کاهش از نظر رتبه و درجه به کتابخانه استاندارد تبدیل شد؛ البته اداره کل کتابخانه‌های عمومی مجری آن پروژه نیست.

وی با بیان این‌که متولی ساخت این کتابخانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم است، اضافه کرد: قم به شهر کتابخانه‌ها معروف است. این حرف از یک نظر درست است اما از نظر دیگر باید تجدید نظر شود. در واقع در قم به تعداد لازم کتابخانه وجود دارد اما بیشتر این کتابخانه‌ها تخصصی و به ویژه حوزوی‌اند؛ بنابراین کتابخانه‌های عمومی به این معنا که همه اقشار مردم از کودکان تا بزرگسالان بدون توجه به رشته تحصیلی بتوانند به آن مراجعه کنند، بسیار کم است.  

حجت‌الاسلام جباری افزود: بر اساس نیازسنجی نهاد کتابخانه‌های عمومی استان قم مبنی بر این‌که کدام منطقه شهری کتابخانه ندارد یا کم دارد، یک سری مناطق قم از جمله منطقه آذر کتابخانه‌ ویژه مردان ندارد و منطقه‌ای مانند نیروگاه نسبت به جمعیت، کتابخانه کم دارد. هم‌چنین در منطقه پردیسان که یک کتابخانه در آن افتتاح شده، به نیاز مطالعاتی کودکان و نوجوانان توجه نشده است.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار