روابط عمومی هاوتوسعه اقتصادشهر

محمد اکبری
کد خبر: ۳۳۷۷۵
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۱ 11 May 2015
نقش روابط عمومی ها در توسعه اقتصاد شهر در سازمان های امروزی به خصوص در شهرداری ها به عنوان ارگان غیر دولتی؛ روابط عمومی جایگاه ویژه ای برای توسعه همه بخش ها به ویژه توسعه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دارند.

 به دلیل اینکه شهرداری ها اقتصاد خود را با مفهومی بنام " اقتصاد شهری" مدیریت می کند و بسیاری از درآمدهای شهرداری از طریق عوارض نوسازی، کسب و پیشه و ساختمانی و غیره تأمین می شود؛ متأسفانه به دلایلی مختلف بسیاری از این درآمدها محقق نشده و یا شهرداری ها در تحقق آن با مشکلات بسیاری مواجه می شوند. از این رو متخصصان از دیدگاه ها و از منظر مختلف به این موضوع و مشکل نگاه می کنند تا راه حل مناسب را ارائه دهند.

یکی از دیدگاهی که می تواند این مشکل را تحلیل و به اقتصاد شهری و شهرداری ها یاری رساند" نقش روابط عمومی و رسانه ها " است. زیرا ایجاد تعامل و اشتراک، مشارکت مردمی و اشتراک مساعی بین مسئولان شهرداری و مردم و در نهایت خلق اعتبار و اعتماد به عنوان سرمایه اجتماعی برای جامعه و شهرداری ها موجب توسعه شهری از لحاظ مادی و معنوی خواهد شد.

اگر این ارتباط و تعامل بین شهرداری ها و جامعه که از طریق مکانیزم  و سیستمی به نام " روابط عمومی، رسانه ها و ارتباطات شهروندی" صورت می گیرد به درستی مستقر نشود؛ نمی توان از توسعه شهری و به خصوص توسعه اقتصادی شهری صحبت کرد .

لازمه توسعه هر کشوری مستلزم وجود سرمایه های مختلف است به این ترتیب که وجود سرمایه اجتماعی منجر به تقویت اعتماد و توسعه فرهنگی و سیاسی خواهد شد که در نهایت ختم به توسعه اقتصادی و توسعه پایدار می شود.

یکی از لوازم سرمایه اجتماعی؛ تقویت روابط عمومی و رسانه هاست.

نقش روابط عمومی ها را در مدیریت شهری و اقتصاد شهری می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

 - استفاده از ابزارهای ارتباطی و ترغیبی موثر: بهره گیری از مطبوعات، رادیو وتلویزیون جهت فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی به مخاطبان و مشتریان هدف در خصوص منافع و کارکردهای مثبت پرداخت عوارض برای تقویت اقتصاد و فضای کسب‌وکاردر شهر

2- اطلاع رسانی در خصوص قوانین خدمات، اهداف و مأموریت های شهرداری جهت آشنایی بیشتر شهروندان با خدماتی که شهرداری ها ارائه می دهد

3- بکارگیری ابزارهای تبلیغاتی و رسانه ای: بکارگیری تلویزیون های شهری، بنرها، تهیه تیزرها، انیمیشن و مستندهایی با موضوعات پرداخت عوارض و سایر موضوعات اقتصاد شهری

 4- تقویت ارتباطات شهروندی: برقراری ارتباط با معتمدین محلات، مسئولان نواحی و افراد ذی نفوذ در سطح شهر برای کمک به اقتصاد شهر و شهرداری و همچنین سوق دادن مردم و افکار عمومی برای مشارکت های مادی و معنوی در پروژه های شهری

 5- برگزاری مسابقات و جشنواره های فرهنگی در راستای تشویق افراد به پرداخت عوارض

6- اطلاع رسانی و فرهنگ سازی به افراد جامعه در خصوص حفظ و نگهداری شهر و جلوگیری از تخریب منابع مالی شهری به عنوان یک استراتژی در راستای توسعه اقتصاد شهر

 7- برگزاری مصاحبه، کنفرانس مطبوعاتی، نشستهای هم اندیشی و خبری مسئولان شهری با نمایندگان افکار عمومی و رسانه ها به صورت منظم جهت تنویر افکار عمومی در خصوص مشکلات مدیریت شهری، مشارکت مردم، کمک به اقتصاد و حفظ شهر


 محمد اکبری کارشناس ارشد مدیریت ارتباطات از دانشگاه علامه طباطبایی و مدرس دانشگاه
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار