استاندار مرکزی؛

عدم رعایت الگوی صحیح مصرف استان مرکزی را با بحران آب مواجه می کند

تابناک: زمانی قمی در نشست شورای آب استان مرکزی گفت: منابع آبی به دلیل برداشتهای غیر اصولی و نداشتن الگوی مصرف صحیح در گذشته با ضعف چدی روبرو شده است که در صورت عدم اصلاح الگوی مصرف آب به ویژه در بخش کشاورزی و خانگی این استان در دوره 25 ساله پیش رو با چالش های اساسی مواجه می شود.
کد خبر: ۳۳۳۶۵۱
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۱ 23 November 2016

به گزارش تابناک مرکزی به نقل پایگاه اطلاع رسانی استانداری مرکزی، زمانی قمی استاندار مرکزی در نشست شورای حفاظت از منابع استان که در محل استانداری برگزار شد، بر لزوم تغییر الگوی مصرف آب به نفع حفظ منابع آبی تاکید کرد.

زمانی قمی استاندار مرکزی اظهار کرد: منابع آبی به دلیل برداشتهای غیر اصولی و نداشتن الگوی مصرف صحیح  در گذشته با ضعف چدی روبرو شده است که در صورت عدم اصلاح الگوی مصرف آب به ویژه در بخش کشاورزی و خانگی این استان در دوره 25 ساله پیش رو با چالش های اساسی مواجه می شود.

استاندار مرکزی با تاکید بر اصلاح الگوی کشت، اظهار کرد: در شهرستان ساوه که بحرانی ترین شهرستان استان در زمینه آب است هنوز کشاورزی به روش غرقابی انجام می شود که جهاد کشاورزی استان باید در این زمینه اقدامات  لازم را به انجام رساند تا بهره گیری از روشهای نوین آبیاری و  کشت محصولات کم آب بر در دستور کارکشاورزان قرار گیرد .

زمانی قمی بحران آب را جدی عنوان کرد و گفت: برای اصلاح الگوی مصرف در تمام بخشها به ویژه بخش خانگی و کشاورزی نباید زمان و فرصت را از دست داد بلکه باید جهاد کشاورزی استان، آب وفاضلاب شهری و روستایی باید با ارائه الگوی صحیح مصرف در این زمینه اقدامات لازم را بعمل آورند.

وی در بخش دیگری از سخنانش، اظهار کرد: مدیریت منابع آبی و وضعیت سدها، جلوگیری از آلودگی آنها بویژه آب سد کمال صالح که آب شرب جمعیت 600 هزار نفری کلانشهر اراک را تامین می‌کند، موضوعی است که باید با بکارگیری منطقی ترین راههابه آن پرداخته شود و نمیتوان آن را به زمان دیگری موکول کرد.

استاندار مرکزی با اشاره به وجود 70 نقطه جمعیتی در اطراف سد کمال صالح ، ابراز کرد:  از این میزان 57 نقطه جمعیتی مربوط به استان مرکزی و 13 نقطه مربوط به استان لرستان است و مسئولان استانی باید ضمن ساماندهی پساب فاضلاب این نقاط به صورت مستمر رصد بهداشتی بر این منبع آبی را داشته باشند و درخصوص 13 نقطه دیگر نیز مکاتبات و پیگیری های لازم با مسئولین استان لرستان انجام شود.

زمانی‌قمی با اشاره به فعالیت معدن سیلیس در بالادست سد کمال صالح، گفت:  سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان مرکزی باید ظرف مدت معین به وضعیت این معدن رسیدگی نمایند که در غیر اینصورت از طریق مراجع قضایی کار پیگیری خواهد شد.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار