مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد:

مازندران از جایگاه لازمه در صنعت چاپ برخوردار نیست

مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت صنعت چاپ، گفت: از مجموع ۷۰۰ میلیارد تومان گردش مالی صنعت چاپ در سال در دنیا بیش از ۱۵ درصد گردش سهم چاپ در حوزه کتاب است
کد خبر: ۲۸۹۰۹۲
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۵ 01 September 2016

به گزارش خبرگزاری بین المللی کاسپین از ساری، محمود رضا برازش پنج شنبه در نشست خبری روز صنعت چاپ با اشاره به اینکه شانزدهمین دوره همایش روز صنعت چاپ در کشور برگزار می شود، اظهارداشت : مراسم تقدیر از صنعتگران چاپ در استان های مختلف کشور در دستور کار قرار دارد و تا پایان شهریور اکثر استان ها این برنامه اجرایی و در اول مهر با جمع بندی در تهران در سه حوزه پیشکسوتان، نوآوران و صنعتگران همایش نهایی برگزار می شود.
 
مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت صنعت چاپ، تصریح کرد: از مجموع  ۷۰۰ میلیارد تومان گردش مالی صنعت چاپ در سال در دنیا بیش از ۱۵ درصد گردش سهم چاپ در حوزه کتاب است.
 
برازش تراز صادرات و واردات چاپ کشور را منفی اعلام و تصریح کرد: در حوزه کتاب صادرات و واردات در کشور نداریم چرا که خط و زبان خاص نداریم تنها از کشور افغانستان ۱۴۰ هزار تن صنعت چاپی وارد کشور بصورت کارت های اعتباری قوطی های چند لیه، لیبل، فلزی و ابزار بوده است.
 
وی در سال گذشته کمتر از ۱۰ درصد صادرات داشتیم به کشورهای عراق، پاکستان و افغانستان بوده و در سال گذشته ۱۵۰ میلیون جلد کتاب غیر درسی چاپ و تولید در کشور صورت گرفت.
 
مدیر کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی میزان کاغذ در کشور در چاپخانه ها را  از ۱٫۵ میلیون تن حدود ۱۰۰ هزار تن مصرف کاغذ بوده است.
 
برازش با بیان اینکه هیچ کالایی بدون چاپ هویت ندارد، اذعان داشت: در همه شهرها بحث تابلوهای تبلیغاتی بسیار زیاد، انواع کارت های اعتباری ، قوطی دستمال ها همه صنایع غذایی، بهداشتی و دارویی نیازمند کاغذ و صنعت چاپ است.
 
وی در خصوص جایگاه ایران در صنعت چاپ، اعلام کرد: جایگاه ایران در صنعت چاپ باید در خاورمیانه رتبه نخست باشد که حدود ۶ است و جایگاه مازندران به لحاظ تنوع ماشین آلات جزء ۱۰ استان اول کشور نیست.
 
مدیرکل چاپ و نشر وزارت ارشاد خاطرنشان کرد: مازندران به لحاظ آب و هوایی، گردشگری استان سوم و مدال المپیک اول است اما از نظر چاپ و بسته بندی جایگاه برتر ندارد.
 
برازش بیان کرد: بیشتر از ۸۵ در صد در  لبنیات و آبمیوه ها با واردات وابسته هستیم و برای توسعه همگن صنعت چاپ همپای صنایع دیگر باید رشد کند که این صنعت نیاز به سرمایه گذاری های کلان دارد.
 
وی با بیان اینکه صنعت چاپ در آینده به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار تا حمایت شود، تصریح کرد: امیدوارم صنعت چاپ به جایگاه رتبه یک در خاورمیانه برسد و صنعت چاپ ارتقاء و مازندران به جایگاه استان برتر برسد.
 
مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص آموزش گفت: سال گذشته برای آموزش ۱۵۰ میلیون تومان برای چاپ و نشر هزینه شد با ۳۷ دوره آموزشی برای در استان های کشور است.
 
 برازش بیان کرد: صنعت چاپ نیاز به تسهیلات ارزان قیمت دارد که در حوزه وزارت ارشاد نیست باید این صنعت را در تسهیلات بالا قرار دهند.
 
 وی با اشاره به اینکه تنوع بسیار بالا و تعرفه های بسیار بالا در کشور داریم و تعرفه روزنامه و تحریر ۵ درصد است، تصریح کرد: امیدواریم مسائل و مشکلات کارخانجات کاغذ در کشور رفع شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار