ریزگردهای ناخوانده سوغات فعالیت های معدنی اطراف تهران برای پایتخت نشینان / سالانه 4000 نفر بر اثر آلودگی محیط زیست جان خود را از دست می‌دهند

تابناک تهران - مدیرکل محیط زیست استان تهران با اشاره به تاثیر فعالیت معادن اطراف پایتخت بر تشدید آلودگی هوا در این کلانشهر، می‌گوید: در بروز پدیده گرد و غبار و افزایش ریزگردها در تهران بیابان‌های اطراف پایتخت نقش انکارناپذیری دارند اما باید گفت که در این رابطه نمی‌توان نقش معادن اطراف این شهر صنعتی را سانسور کرد و نادیده گرفت.
کد خبر: ۲۷۹۳۹
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۹ 26 April 2015
به گزارش تابناک تهران خس خس نفس های پایتخت نشینان به آوای این شهر تبدیل شده است، اگر از کنار آلودگی ناشی از تردد خودروهای فرسوده، آلودگی ناشی از فعالیت صنایع آلاینده و همچنین آلودگی ناشی از توزیع بنزین فاقد استاندارد بگذریم، نمی توان به آلودگی ناشی از فعالیت های معدن کاوی در اطراف تهران بی توجه بود.

آری این هم نوعی از آلودگی است که با خود ریزگردهای ناخوانده را تنها با وزش بادی ملایم برای تهرانی ها سوغات می آورد.

ریزگردهایی که با نشستن در ریه افراد به خصوص گروه های حساس جامعه از جمله کودکان، زنان و مردان سالمند، افراد دارای بیماری های قلبی، ریوی، تنفسی ، زنان باردار، مشکلات عدیده ای را برای آنها ایجاد می‌کند.

محمد هادی حیدرزاده در این باره می‌گوید: صنایعی که در استان تهران فعالیت می‌کنند هرکدام عمدتا دارای یک نوع آلایندگی هستند.

مدیرکل محیط زیست استان تهران می افزاید که البته در این میان نمی‌توان گفت که یک صنعت 100 درصد پاک و صنعتی دیگر 100 درصد آلاینده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران ادامه می‌دهد: دسته‌ای از صنایع واقعا ایجاد آلایندگی می‌کنند که برای نمونه می‌توان به صنعت سیمان اشاره کرد.

وی همچنین با اشاره به تاثیر فعالیت معادن اطراف پایتخت بر تشدید آلودگی هوا در این کلانشهر، بیان می کند: در بروز پدیده گرد و غبار و افزایش ریزگردها در تهران بیابان‌های اطراف پایتخت نقش انکارناپذیری دارند اما باید گفت که در این رابطه نمی‌توان نقش معادن اطراف این شهر صنعتی را سانسور کرد و نادیده گرفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران خاطرنشان می‌کند: متاسفانه صنایع به صورت لجام گسیخته اجازه بهره‌برداری اخذ کرده‌اند این امر به شکلی است که به دلیل آلودگی برخواسته از برخی صنایع اکنون رنگ آسمان در شهریار و پاکدشت دیده نمی‌شود.

غلامحسین مؤید حسینی‌صدر ، سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس نیز با تاکید بر اینکه تمامی دستگاه‌ها برای کنترل آلودگی هوا باید همکاری موثر داشته باشند، افزود: منشاء آلودگی هوا متنوع است به‌طوری‌که 75درصد آلودگی هوا مربوط به منابع متحرک از جمله اتوبوس، موتورسیکلت، خودروها و فرودگاه می‌شود و 25درصد آن مربوط به مصارف خانگی و صنعت است.

و در ادامه نیز حسینعلی شهریاری با اشاره به آلودگی هوای پایتخت آماری تکان دهنده از میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در این کلانشهر ارائه می دهد، وی می گوید که:  شکی نیست که آلودگی محیط زیست سلامت جامعه را به خطر اندازد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان می کند: بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، در تهران، سالانه 4000 نفر به علت آلودگی محیط زیست به طور غیرمستقیم جان خود را از دست می‌دهند.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار