کتاب «چالش‌های وقف زمین در ایران؛ مطالعه موردی، اراضی زیاران» به چاپ رسید

کتاب «چالش‌های وقف زمین در ایران؛ مطالعه موردی، اراضی زیاران» از سوی رستم فلاح از اساتید دانشگاه و نویسنده زیارانی به چاپ رسید.
کد خبر: ۲۶۸۷۷۶
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹ 30 July 2016
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرگزاری فارس از آبیک، کتاب «چالش‌های وقف زمین در ایران؛ مطالعه موردی، اراضی زیاران» حاصل تأملات چند ساله نویسنده است که با رویکردی میان رشته‌ای، معضلات وقف‌های بزرگ در ایران را تحلیل کرده و راهکارهای قانونی و فقهی این معضل را نشان می‌دهد.

مدعای اصلی نویسنده در این اثر پیش از این در سطح بین‌المللی عرضه و در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نمایه شده بود.

نویسنده کتاب «چالش‌های وقف زمین در ایران؛ مطالعه موردی، اراضی زیاران» در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبیک اظهار کرد: اراضی زیاران و ادعای موقوفه بودن آن، به عنوان case study در کانون این پژوهش قرار دارد و راهنمای مؤثری برای اهالی زیاران، مسؤولان و همه پژوهشگران حوزه‌های فقهی، حقوقی، تاریخی و اجتماعی است.

رستم فلاح افزود: گرچه این اثر از 50 منبع تاریخی، فقهی و حقوقی پشتیبانی گرفته اما در نوع خود بی‌سابقه است.

وی ادامه داد: در حال حاضر این اثر در تیراژ محدود در فروشگاه ایلوند، واقع در روستای زیاران از توابع بخش مرکزی شهرستان آبیک عرضه شده است.

این نویسنده کتاب خاطرنشان کرد: در این کتاب بسیاری از موقوفات بزرگ حاصل نظام باطل ارباب رعیتی ذکر شده اما متأثر از آرای فقهی فقهای شیعه، چاره را در ابطال ساده‌اندیشانه و بدون حساب آن‌ها نمی‌داند.

فلاح یادآور شد: در این کتاب از نظر حضرت امام خمینی(ره) راهکار قانونی را وضع قوانین عادلانه و اجرای آن‌ها برای تمیز مالکیت‌های مشروع از مالکیت‌های نامشروع و روشن شدن وضعیت موقوفات بزرگ بیان شده است.

به گزارش فارس، کتاب «چالش‌های وقف زمین در ایران؛ مطالعه موردی، اراضی زیاران» نهمین اثر رستم فلاح از اساتید فلسفه دانشگاه تهران است.

از فصول این کتاب می‌توان به زیاران و ادعای وقف اراضی، مالکیت اراضی در نظام اقطاع داری، نظام ارباب رعیتی و وقف زمین و راهبرد فقهی و قانونی اشاره کرد.

پروژه‌ای به سفارش مؤسسه حکمت و فلسفه ایران با عنوان حکمت سیاسی اسلامی از سوی رستم فلاح در دست اجرا است که تاکنون سه جلد آن منتشر شده و پنج جلد نیز در مراحل نهایی قرار دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار