افراد بدون تجویز پزشک، قرص ویتامین مصرف نکنند

کارشناس اطلاعات دارویی و معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان اظهار کرد: افراد بدون تجویز پزشک و خودسرانه قرص ویتامین مصرف نکنند.
کد خبر: ۲۶۱۸۴۶
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۱:۵۴ 18 July 2016

ترلان صادقی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا، منطقه زنجان، اظهار کرد: مصرف مکمل‌های دارویی به خصوص ویتامین‌ها بدون ضرر نیست که متاسفانه مصرف این‌گونه داروها در بین افراد جامعه بسیار شایع است.
 
وی ادامه داد: افراد حتما برای مصرف ویتامین‌ها به پزشک مراجعه کنند؛ چرا که مصرف این ویتامین‌ها نیز به نوع خود دارای عوارضی است.
 
این کارشناس با بیان اینکه حتی مصرف رایج ترین ویتامین‌ها (ویتامین (C بدون تجویز پزشک دارای عوارضی است، اظهار کرد: مصرف بی‌رویه این ویتامین که در آب حلال است، باعث ایجاد سنگ کلیه می‌شود. بنابر‌این افراد بهتر است برای مصرف این ویتامین نیز به پزشک مراجعه کنند.
 
صادقی با اشاره به اینکه ویتامین‌ها به دو دسته محلول در آب و محلول در چربی تقسیم می‌شوند، افزود: هرکدام از این ویتامین‌ها با توجه به نوع حلالیت‌شان بر بخشی از بدن آسیب وارد می‌کنند.
 
کارشناس اطلاعات دارویی و معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان در این خصوص ادامه داد: ویتامین‌های محلول در آب شامل ویتامینB  وC  است و مصرف بیش از حد آن باعث تجمع مواد در کلیه و سنگ کلیه می‌شود. همچنین ویتامین‌های محلول در چربی که شامل A و E و D و K است به کبد فشار وارد می‌کند.
 
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مصرف بدون تجویز ویتامین D در بین افراد شایع است، تصریح کرد: مصرف این ویتامین به دلیل کمبود شایع آن در بین افراد رواج دارد و همان‌طور که گفته شد مصرف بیش از رویه آن باعث آسیب به کبد می‌شود. بنابراین بدیهی است که افراد برای مصرف این ویتامین باعث به پزشک مراجعه کنند تا در آینده به مشکل بر نخورند.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار