حسرتی که بر دل نومحافظه‌کاران آمریکا باقی مانده است:

فرصت ده ساله از بین بردن برنامه هسته‌ای ایران را از دست دادیم!

ادبیات جان بولتون، چهره پر سر و صدای نومحافظه‌کاران با ادبیات حاکم بر دوره دولت بوش تفاوتی ندارد. سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل که از استفاده نکردن از فرصت ده ساله برای حمله نظامی به ایران تا سال 2013 پشیمان است، مدعی شده است که رئیس جمهور آینده آمریکا نیز در برابر پرسش ضرورت حمله نظامی به ایران قرار خواهد گرفت!
کد خبر: ۲۱۳۴۳۲
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۹ 17 April 2016

جان بولتون سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل و از چهره‌های تندروی ضدایرانی در صحنه سیاست آمریکا مدعی شده است که ایالات متحده و رژیم اسرائیل، طی دوره‌ای ده ساله، فرصت‌هایی عظیم برای از بین بردن برنامه هسته‌ای ایران را از دست داده‌اند.

به گزارش «تابناک»، بولتون در گفت و گو با الگمینر و در حاشیه سخنرانی به همراه ژنرال یارون روزن از فرماندهان نیروی هوایی رژیم اسرائیل درباره روابط ایالات متحده و رژیم اسرائیل در اجلاسی که با حمایت مرکز نیروی هوایی رژیم اسرائیل در نیویورک برگزار شد در این باره گفته: « دو کشور به یکدیگر نگاه می‌کردند و می‌گفتند چرا تو اول شروع نمی‌کنی؟ واقعیت این است که حمله ایالات متحده می‌توانست بسیار موثرتر باشد زیرا قابلیت‌های بیشتری دارد».

بولتون که اکنون ریاست اندیشکده محافظه‌کار گیتستون را هم بر عهده دارد، افزوده است که اوضاع به شکل فزاینده‌ای در حال خطرناک شدن است. «من پیش از این هیچ مشکلی برای حمایت از اقدام نظامی علیه ایران نداشتم زیرا خظر هسته‌ای ایران را بسیار جدی می‌دانستم» بولتون افزوده است: «رئیس جمهور آینده ایالات متحده با دوره‌ای بسیار خطرناک مواجه خواهد شد زیرا باید به بررسی این موضوع بپردازد که آیا استفاده از زور علیه ایران ضروری است یا خیر؟ هیچ کس نباید این توهم را داشته باشد که توافق با ایران مشکلی را حل کرده است».

به عقیده بولتون سیاست دولت اوباما در تسلیح کشورهای عربی برای به هراس انداختن ایران و وادار کردن ایران به دست کشیدن از برنامه هسته‌ای خودش نیز موثر واقع نخواهد شد. «مشکل این است که کمک نظامی که ما به کشورهای دوست عرب ارائه می‌کنیم نمی‌تواند در برابر ایران بازدارندگی ایجاد کند. این کمک‌های نظامی تاثیری در برابر توانایی هسته‌ای ایران ندارد. به همین خاطر است که در منطقه مسابقه هسته‌ای به راه افتاده است زیرا تنها چیزی که از نظر سعودی‌ها فایده دارد، توانایی هسته‌ای است».

بولتون با وجود اذعان به خطر ایجاد شده از سوی داعش مدعی شده است که غرب باید به طور همزمان به ایران و داعش بپردازد. «معتقدم که تهدید ایجاد شده توسط ایران و داعش در حال افزایش است. هر روزی که بگذرد و ما به طور همزمان به هر دو تهدید توجه نکنیم، تهدید شدیدتر خواهد شد. ما نباید این احتمال را نادیده بگیریم که که اگر دولت اسد به ثبات برسد و روس‌ها در صحنه باقی بمانند، ایران و داعش به یک تفاهم برسند و به طور مشترک به سراغ پادشاهی‌های تولیدکننده نفت بروند».

جان بولتون اگر چه اکنون در دولت آمریکا نقشی ندارد ولی سخنان وی را می‌توان حرف دل طیف وسیعی از جمهوری‌خواهان تندرو دانست که به ویژه در سایه روابط خاص خود با رژیم اسرائیل و البته با تحریک برخی پادشاهی‌های عرب منطقه در دو دهه اخیر به دنبال ایجاد تقابل نظامی میان ایران و آمریکا بوده‌اند. سخنان بولتون درباره ارجح بودن حمله نظامی آمریکا به ایران بر حمله نظامی رژیم اسرائیل نشان‌دهنده ادامه عطش هواداران اسرائیل به درگیر کردن آمریکا با ایران، به نفع رژیم اسرائیل و با هزینه مالیات دهندگان آمریکایی است. احتمالی که آمادگی برای مقابله با آن به ویژه با تقویت توانایی‌های دفاعی کشور اهمیتی روز افزون خواهد داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار