رئیس دانشگاه مذاهب اسلامى در کنفرانس عمان:

مراکز تحقیقاتی مطالعات شریعت شناسی را در دستور کار قرار دهند

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامى با بیان اینکه متاسفانه در مراکز تحقیقاتی ما مطالعات شریعت شناسی جریان ندارد گفت: مراکز تحقیقاتی «مطالعات شریعت شناسی» را در دستور کار قرار دهند.
کد خبر: ۲۰۰۰۰
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۰ 07 April 2015
به گزارش تابناک قم به نقل از روابط عمومی دانشگاه مذاهب اسلامى، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغى در  مراسم افتتاحیه کنفرانس توسعه علوم فقهی در مسقط پایتخت کشور عمان خاطرنشان کرد: کارکرد عصری این است که فقه در کارکرد خود به حدی از کیفیت برسد که مشکلات انسان را بر اساس دین و در چارچوب آن حل کند، در غیر این صورت، ممکن است  «فقه کارکردگریز» خود به بخشی از عوامل گسترده‌تر یا پیچیده‌تر مشکلات انسان معاصر بدل شود.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی شکل‌گیری کارکرد فعال، قوی، دقیق، و عصری برای فقه، نیازمند مطالعات ژرف توسط فقهاء را امری ضروری دانست و با اشاره به اینکه متاسفانه در مراکز تحقیقاتی ما مطالعات شریعت شناسی جریان ندارد بیان کرد: پیشنهاد می‌شود که فصل یا شاخه‌ای با عنوان فقه کارکردها گشوده شود تا با مباحث خود، ارتقای کیفیت کارکرد فقه را در چارچوب دین پیگیری و تضمین کند.

وی افزود: از مهمترین محورهایی که باید در فقه کارکردها گشوده شود، کلام شریعت است و آنچه اکنون وجود دارد کلام صفات، کلام معاد و... است.

مبلغی خاطرنشان کرد: آنچه در مطالعات شریعت شناسی کنونی وجود دارد، بررسی مصادر شریعت و رجوع به شریعت است که اولی یک بحث اصولی و دومی عبارت از خود فقه است.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با تاکید بر اینکه کلام شریعت، شناخت خود شریعت است نه مصادر و احکام نهفته در آن، به معرفی شناخت خصائص شریعت و اوصاف آن به عنوان عمده‌ترین بخش شریعت شناختی کلامی پرداخت و گفت: فطری بودن، سمحه بودن، آسان بودن، اخلاقی بودن، بیضاء (سفید بودن) و ... صفات شریعت را تشکیل می‌دهند که باید مورد مطالعه دقیق قرار گیرند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار