نظارت مجلس برای جلوگیری ازسوء استفاده

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس تاکید کرد: مجلس باید نظارت دقیقی بر روند اجرای برجام داشته باشد تا زمینه سواستفاده برخی فراهم نشود.
کد خبر: ۱۸۴۹۵۰
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۹ 23 February 2016

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس تاکید کرد: مجلس باید نظارت دقیقی بر روند اجرای برجام داشته باشد تا زمینه سواستفاده برخی فراهم نشود.

به گزارش تسنیم،محمدعلی پورمختار با حضور در دفتر خبرگزاری تسنیم در پاسخ به این سوال که آیا سازمان فسادی در کشور وجود دارد، اظهار داشت: در مقطعی بحث امضاهای طلایی مطرح شد به‌طوری که اگر امضای وزیر یا مدیری پای یک موافقت می‌خورد زمینه‌ساز سواستفاده‌ها را فراهم می‌کرد.

پورمختار با اعلام اینکه فساد سازماندهی شده در امر واردات، صادرات، موافقت‌نامه‌ها و امتیازات موثر است، عنوان کرد: بخشی در این حوزه به استفاده از ظرفیت‌های موجود در مقررات یا تفاهم‌نامه‌ها همچون برجام دست می‌زنند.

وی با اشاره به اینکه بروز و ظهور فساد در سواستفاده از ضوابط موجود ریشه داشته و مهم‌تر از همه این‌ها مسائل و مشکلاتی است که در تصمیم‌گیران وجود دارد، عنوان کرد: براساس برخی اقداماتی که دستگاه‌ها باید در قالب برجام انجام دهند امکان دارد زمینه سواستفاده نیز فراهم شود.

پورمختار با اشاره به اهمیت نقش مجلس، بر نظارت و پیش‌بینی مسائل تاکید کرد و گفت: مجلس باید نظارت دقیقی بر روند اجرای برجام داشته باشد تا زمینه سواستفاده برخی فراهم نشود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عملکرد کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: در کمیسیون اصل نود رسیدگی به شکایات و نظارت بر اقدامات افزایش یافته و به چند دسته از مسائل و مشکلات موردنظر مردم ورود پیدا کردیم.

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس با بیان اینکه توجه به تحقق منویات رهبری از مهمترین اولویت‌ها در کمیسیون بوده است، گفت: در این زمینه کمیته ویژه‌ای تشکیل شد و در خصوص فرمایشات مقام معظم رهبری و ابلاغیاتی که بوده ورود کردیم که حتی سوالاتی از قوه قضاییه، دولت و کمیسیون‌هاب مجلس نیز صورت گرفت.

وی با اعلام اینکه منویات و فرمایشات مقام معظم رهبری باید به سمت اجرایی شدن رفته و نباید تنها به عنوان سخنرانی به آن نگاه نشود، تصریح کرد: بخشی از این فرمایشات باید اجرایی شده و بخشی نیز باید به قانون تبدیل شود که پیگیری‌هایی در این زمینه صورت گرفته است.

پورمختار با اشاره به اینکه کمیسیون در حوزه مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری فعال شد چراکه این حوزه از زمین‌خواری نیز گسترده‌تر است، گفت: به صورت مصداقی مواردی به دست رسیده که تشکیل پرونده و رسیدگی شده است.

وی با اعلام اینکه در پرونده‌هایی همچون پرونده بابک زنجانی نخستین بار توسط کمیسیون اصل نود پیگیری شد، گفت: جلسات مختلفی برای این پرونده در کمیسیون تشکیل و در نهایت به قوه قضاییه برای بررسی و صدور رای ارجاع شد.

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سوءاستفاده‌ از تسهیلات بانکی، نحوه واگذاری و معوقات عمده بانک‌ها سبب شد تا پرونده‌ای در این زمینه تشکیل شده و ابعاد مختلف عملکرد بانک‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

پورمختار عنوان کرد: 8 هزار مورد شکایت از طرز کار دو قوه مجریه و مقننه و 60 پرونده شکایت درباره عملکرد نمایندگان به کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی ارائه شد که بخشی از آن‌ها رسیدگی شده و بخشی در حال رسیدگی است.


اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار