تحلیل تابناک تبریز از شاخص خلوص حزب اللهی

کد خبر: ۱۷۵۸۱۷
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۷ 05 February 2016
مبنای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران بر پایه استکبار ستیزی شکل گرفته است . این دو انگاری هویتی در مناسبات خارجی و تنظیم سایر مولفه های تصمیم سازی و تصمیم گیری می تواند وجه ممیزه ای از خط فکری حزب اللهی و غیر آن باشد.

بعد از انعقاد برجام که در سایه یک فضای خوش بینی به دنیای غرب از سوی دولت مستقر ، به منظور تعامل بیشتر با غرب شکل گرفت موضوع نفوذ به کرات در بیانات رهبری به وضوح مشاهده می گردد.رهبر معظم انقلاب گوئی به منظور ممانعت از حرمت شکنی از مساله ستیز با امریکا ، پیشاپیش با پیش کشیدن بدعهدی های امریکا و غرب, تلاش می نمایند تا انگیزه های برخی از دولتمردان را که برای مذاکرات بیشتر و در موضوع های گسترده تر ، اظهار علاقه می نمایند را کنترل نمایند.

این در حالی است که به دو دلیل بسط مذاکرات به سایر موضوعات به غیر از هسته ای به صلاح کشور نیست.

1-موضع ضعیف امریکا در منطقه بدلیل عدم حصول نتایج مطلوب از وقایع بحرانی خاورمیانه و هم چنین موضع ضعف دنیای غرب در مواجهه با موضع اقتدار آمیز ایران در سوریه و عراق

2-مواجه بودن با واپسین روزهای ریاست جمهوری اوباما در امریکا و احتمالات محتمل در خصوص انتخابات آتی امریکا

این دو امر مانع از آن می شود که مذاکره با امریکا در موضوعاتی که تضادهای منافع زیادی بین دو طرف ایجاد گردیده است در فضای برد-برد بتواند شکل یابد.

حال با ذکر این مقدمه ، می تواند میزان نزدیکی به مبنای تحلیل منطقی نظام را بعنوان ممیزی برای شناخت تفکر ناب حزب اللهی از تفکر غیر خالص آن شناخت.

تفکری که در صدد است تا تمام مشکلات کشور را به رابطه و بعنوان مقدمه این رابطه، مذاکره سوق دهد قطعا نمی تواند عضوی از کلاس تفکر حزب اللهی باشد. چرا که این تفکر با مبنای تحلیل نظام همسانی ندارد.

رهبر انقلاب در ادامه بیانات خود به نفوذ شکل گرفته در بدنه نظام نیز اشاره می نماید و سندی از شکل گیری این پدیده در متن انقلابیون می اورد.

((از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، برخی تفکر انقلابی را قبول نداشتند و برخی هم با اینکه در داخل نظام بودند اما اعتقادی به مبارزه با استکبار نداشتند که باید در مقابل این جریان ایستاد))

این گفته ، واقعیت هایی را برای نسل سوم و چهارم انقلاب واضح می نماید معرف دیدگاه رهبری است. رهبر انقلاب کماکان مبنای انقلابی گری را مبارزه با امریکا میدانند و از این مبارزه کوتاه نخواهند آمد.

البته این قسمت از فرمایشات ایشان می تواند در دو مدار تحلیل تحلیل گردد. یک دسته از نیروهای غیر خالص انقلابی که در متن نظام حضور دارند اما تفکر انقلابی را کلا قبول ندارند. اینها را می توان بروکرات های سیاسی داشنت.

دسته دوم سیاسیونی که در داخل نظام و نیز تعریف انقلابی قرار دارند اما دور مبارزه با استکبار آنها از ابتدا ناقص بوده است.

بهر حال با تعمقی بر فرمایشات رهبری به نظر می رسد این نکته قابل احراز است که هنوز شاخص تفکر حزب اللهی مباره و استکبار ستیزی است.

حسن ورزی

کارشناس سیاسی

Montgedrealist62@yahoo.com

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مالک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
در جامعه مسلمانی که تشیع پشت ولایت گام بردارند آن جامعه از هرجهت پیشرفت خواهد کرد.
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار