«سیاوش رضوانی» در گفتوگو با خبرنگارخبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه سیستان و بلوچستان، با بیان اینکه بهرغم مشکلات فنی و تحریمها فاز یک طرح توسعه بندر چابهار به اتمام رسیده است، تصریح کرد: هماکنون موجشکنهای اسکلههای بنادر چابهار آماده و لایروبی شده همچنین توسعه پسکرانه نیز دو سال است که بهصورت جدی آغاز شده است.
وی افزود: تا زمانی که این زیرساختها بهصورت کامل آماده نشود سوددهی بندر نیز پائین خواهد بود اما دورنمای بندر چابهار روشن و در آینده بندر چابهار یکی از بنادر موفق کشور و منطقه خواهد بود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه ترانزیت کالا معمولاً در بندر چابهار است، خاطرنشان کرد: در این بندر عملیات ساخت فازهای بعدی تا پنج فاز آغاز میشود.
رضوانی در خصوص موقعیت ویژه بندر چابهار گفت: در بندر کراچی مشکلات امنیتی وجود دارد که یکی از شروط همکاری چینیها در بندر چابهار حضور دائمی نیروهای امنیتی نظامی در این بندر است.
مدیرکل بنادر دریانوردی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه برای بندر چابهار تجهیزات مدرنی تعریف شده پیشبینی میشود در اواخر نیمه نخست سال 96 بندری کاملاً استاندارد و مطمئن برای کشتیهای 80، 90 هزار تنی در اختیار داشته باشیم.
این مسئول خاطرنشان کرد: هماکنون سرعت کار برای توسعه بندر چابهار بسیار مطلوب است.
وی با بیان اینکه در سال 85 و 86 خرید تجهیزات برای بندر اتفاق افتاده است، تصریح کرد: به هر حال تحریمها کار را بسیار دشوار کرده بود تا آنجا که خرید یک قطعه نیز برای ما بسیار مشکل بود.
رضوانی با اشاره به لغو تحریمها گفت: باتوجه به لغو تحریمها برای بندر شهید رجایی برنامه نوسازی وجود دارد که برای خرید یک سری تجهیزات کارهای فراتر از مقدمات هم انجام شده است.
مدیرکل بنادر دریانوردی سیستان و بلوچستان افزود: برای بندر چابهار نیز همینطور است و تاکنون مشخصات فنی داده و مذاکراتی هم با بخش خصوصی انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه هماکنون برای بندر چابهار یک عزم جدی وجود دارد، یادآور شد: تنها مشکل ما استقرار تجهیزات است که برای جرثقیلهای 20 تا 30 تنی در ایران ساخته میشود.