زمین‌های رها شده یزد حصارکشی می شود

کد خبر: ۱۷۲۳۳۵
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۵ 30 January 2016

به گزارش تابناک یزد،زمین‌های رها شده و بدون حصار بسیاری از حاشیه معابر اصلی و فرعی شهر را اشغال کرده است، از این رو شهرداری یزد با تخصیص 900 میلیون تومان به مناطق شهرداری در صدد حصارکشی این زمین‌هاست تا شهر زیباتر شود.

این روزها شهر یزد در عرض در حال گسترش است و در شرایطی که در حاشیه معابر اصلی و حتی در مرکز شهر، زمین‌های رها شده بسیاری وجود دارد، افراد باید برای تامین مسکن به حاشیه شهر پناه ببرند و هر روز بر وسعت حریم شهر بیفزایند.
رها شدن زمین‌های بدون حصار، مشکلات بسیاری از جمله نازیبا کردن چهره شهر، تبدیل شدن زمین‌ها به محل دفع زباله و نخاله و پرسه زدن سگ‌های ولگرد در محله‌های مسکونی شهر را به همراه داشته است.
ظاهرا مالکان زمین‌ها که عمدتا نیز در این محله‌ها ساکن نیستند، طعم معضلات زمین‌های رها شده را نچشیده‌اند و گوششان به اخطارهای مکرر شهرداری مبنی بر تعیین تکلیف زمین‌هایشان بدهکار نیست.
زمین‌های رها شده بسیاری در نقاط مختلف شهر از حاشیه معابر اصلی تا داخل کوچه پس‌کوچه‌ها وجود دارد که مورد بی‌توجهی و بی‌مهری مالکان واقع شده‌اند و تکلیفشان مشخص نیست.

آغاز طرح حصارکشی از 3 سال پیش
شهرداری یزد طرح حصارکشی زمین‌های رها شده را از 3 سال پیش و ابتدا هم از املاک شهرداری آغاز کرد و سپس به املاک خصوصی تسری داد تا چهره شهر تغییر کند و زیباتر شود.
معاون فنی و عمرانی شهردار با بیان این‌که طرح حصارکشی زمین‌های رها شده از 3 سال پیش آغاز شده است از تخصیص 4 میلیارد تومان اعتبار به این موضوع در طول این سا‌ل‌ها خبر داد.
«محمدرسول طهماسبی» با بیان این‌که امسال نیز 300 میلیون تومان به مناطق یک، 2 و 3 شهرداری یزد اختصاص یافته است، ادامه داد: اعتبار در نظر گرفته شده برای حصارکشی زمین‌های مجهول‌المالک در سال جاری 900 میلیون تومان بوده اما بیش از این هزینه می‌شود.
وی از جمله معابری که زمین‌های رها شده آن حصارکشی شده است به بلوار کوثر، بلوار آزادگان، بلوار جمهوری، میدان شهدای محراب، بلوار سیدمحمدکاظم یزدی و دیگر نقاط شهر اشاره کرد.
این مسئول گفت: حصارکشی زمین‌های رها شده شهر با دیوارهای پیش‌ساخته انجام می‌شود تا بعد از تعیین تکلیف زمین، امکان جابه‌جایی دیوار فراهم باشد.
طهماسبی با بیان این‌که هزینه اجرای هر مترمربع دیوارهای پیش‌ساخته نزدیک به 100هزار تومان است، ادامه داد: با نصب این دیوارها، امکان جابه‌جایی و استفاده مجدد از دیوار وجود دارد، اما اگر حصارکشی با مصالح ساختمانی انجام شود، هزینه بیهوده‌ای است.
وی با اشاره به پراکندگی زمین‌های رها شده در گوشه و کنار شهر یزد، اظهار کرد: زمین‌های رهاشده در بافت تاریخی نیز قابل ملاحظه‌ است اما حصارکشی آنها با توجه به ضوابط حاکم بر بافت، با آجر انجام می‌شود.
معاون فنی و عمرانی شهرداری یزد هدف از اجرای طرح حصارکشی زمین‌های رها شده را زیباسازی چهره شهر به ویژه در ورودی‌های شهر اعلام کرد.وی افزود: مسئولان اجرائیات مناطق شهرداری به مالکان این زمین‌ها اخطار می‌دهند که به حصارکشی زمین‌هایشان اقدام کنند.
این مسئول ادامه داد: در صورتی که مالکان به حصارکشی زمین‌ها در بازه زمانی مشخص شده از سوی شهرداری منطقه اقدام نکنند، شهرداری وارد عمل شده و هزینه آن را در قبال عوارض از مالک دریافت خواهد کرد.

رواج تخلفات ساخت و ساز در پس دیوارها
طهماسبی با اشاره به همه مزایای اجرای دیوارهای پیش‌ساخته برای حصارکشی زمین‌های رها شده به معضل تخلفات ساخت و ساز در پشت این دیوارها نیز اشاره کرد.
وی افزود: در برخی نقاط شهر از جمله بلوار آیت‌الله خامنه‌ای، ساخت و سازهای غیرمجاز در پشت دیوارهای پیش‌ساخته‌ای که برای حصارکشی زمین‌های رها شده نصب شده، در حال وقوع است.
این مسئول گفت: در گذشته مسئولان اجرائیات مناطق دید بهتری به این زمین‌های ساخته نشده داشتند اما بعد از حصارکشی زمین‌ها، دید کافی به زمین‌های اطراف وجود ندارد و امکان سوء‌استفاده فراهم شده است.
وی ادامه داد: به این ترتیب ماموران اجرائیات مناطق شهرداری باید با دقت نظر بیشتری بر روند ساخت و سازهای غیرمجاز به ویژه در اراضی واقع در مجاورت دیوارهای پیش‌ساخته نظارت کنند تا از تخلفات ساخت و ساز جلوگیری شود.
طهماسبی اولویت شهرداری برای حصارکشی زمین‌های رها شده را زمین‌های معابر اصلی شهر که دید بصری دارند، دانست و افزود: البته شهرداری‌های مناطق برای زمین‌های رها شده در کوچه‌های شهر هم برنامه‌ریزی و اقدام کرده‌اند.

زمین‌های رها شده و گسترش شهر در حاشیه
زمین‌های رها شده بسیاری در مساحت گسترده در مرکز شهر در حاشیه معابر اصلی وجود دارد اما مشخص نبودن تکلیف این زمین‌ها باعث می‌شود که بسیاری از افراد نیازمند مسکن برای تهیه خانه به حاشیه شهر بروند.
زمین‌های رها شده نه تنها در دل محله‌ها به وفور یافت می‌شود، بلکه بسیاری معابر اصلی شهر از جمله بلوار امام جعفر صادق(ع)، بلوار کوثر، بلوار منتظر قائم(عج) و  بلوار شهید بهشتی را هم درگیر و چهره شهر را نازیبا کرده است.
مالکان این زمین‌ها با هدف کسب ارزش افزوده بیشتر و با دید سرمایه‌گذاری، زمین‌ها را به حال خود رها کرده‌اند؛ غافل از این‌که چه مزاحمت‌هایی برای همسایگان و شهروندان ایجاد می‌کنند.

همشهری

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار