به گزارش
«تابناک یزد»، پس از جمعبندی برنامه هستهای، که اخیراً روی داد سیل خبرها و گزارشها
حاکی از ورود برندهای معتبر و به نام اروپایی به ایران است و کمتر روزی
هست که گزارشی از رفتن چینیها و ورود اروپاییها انتشار نیابد که البته
برای اثبات صحتوسقم این مطالب باید کمی منتظر ماند و صبر پیشه نمود. در
این میان خبر رسیده که محصول کوچک پژو به نام 208 هم چند صباحی دیگر روانه
کشورمان میگردد. به همین بهانه مشخصات مختصری از این خودرو که بر اساس مدل 2015 آن می باشد تهیه شده به در زیر به آورده شده است:
پژو 208 خودرویی است که در صورت تولید، میتواند برای نماینده ایرانی آن
بسیار مثمر ثمر باشد و گرد رکود و رخوت را از چهرهاش زدوده و خونی تازه را
در رگهایش جاری کند! اما این مهم منوط به آن است که این خودرو با قیمتی
معقول عرضه شود و با تیراژی بالا و بهعنوان خودرویی عادی و مردمی در مدار
تولید قرار گیرد و نه بهعنوان محصولی لوکس و با تیراژی اندک و بهایی گران.
این خودرو از این قابلیت برخوردار است که موفقیت و کامیابی 206 را مجدداً
در ایران تکرار نماید و بهعنوان محصولی جوانپسند و یا شاید هم عامهپسند
بازار داخلی را از ورود هاچ بکهای مشابه وارداتی بینیاز کند.
پژو 208 که به لحاظ تیپ بدنه در ردیف خودروهای کلاس B یا B-SEGMENT جای
میگیرد، برای نخستین بار در ماه مارس سال 2012 میلادی و در نمایشگاه
خودروی ژنو سوئیس رونمایی شد. البته پیش از آن، نمونه سه درب این خودرو در
کارخانه تازه تأسیس پژو در جمهوری اسلواکی تولید گردید. این خودرو تحت کد
"A9” تکوین و توسعه یافت و پلت فرم به کار رفته در آن هم PF1 نام دارد.
خودروی مذکور نسبت به نسل پیشین خود یعنی 207، کاهش وزنی معادل 173 کیلوگرم
(به طور میانگین 110 کیلوگرم) را تجربه نمود. سرپرستی تیم طراحی آن را
شخصی به نام پیر آئوسیر (PIERRE AUTHIER) بر عهده داشت و کار طراحی هر یک
از بخشهای آن اعم از بدنه و کابین و تریم داخلی، توسط طراحان متفاوتی صورت
پذیرفت. دستپخت این طراحان هم بدنهای است که از ضریب آئرودینامیک مناسبی
بهره میبرد که میزان آن در این خودرو معادل 0.29 است. و درنهایت اینکه
پژو 208 علاوه بر فرانسه، در ممالکی همچون اسلواکی، برزیل، هندوستان و
مالزی نیز تولید میشود و تمامی نمونههای وارد شده به امارات از سایت
فرانسوی این شرکت روانه این بازار شدند.
خلاصه بررسی
کل امتیاز: 3 از 5
پژو 208 مهیای رقابت سختی با همتایان خود میباشد، با این حال، ممکن است طراحی خاص این خودرو در این باب چندان کفایت بخش نباشد.
نمای ظاهری
با اینکه این روزها دیگر پژو خوشسیماترین خودروها را نمیسازد، اما با نظر
میآید که با ارائه مدل 208 این روند در حال تغییر است. علیرغم بدنه فربه
آن، بهاحتمال قوی بازار هدف این خودرو جذب منحنیهای خاص و قیافه ملایم و
آرام آن خواهد شد. علیرغم آنکه در بدنه این خودرو لبههای برش داری همانند
آنچه که در برخی از رقبایش وجود دارد، نمیبینیم ولی به طور حتم پژو 208 را
میتوان از زیباترین مدلهایی دانست که از سوی برندی فرانسوی عرضه میشود.
کابین
پژو 208 یک خودروی سوپر مینی است و طبیعی است که ابعاد بدنه آن در حد و
اندازههای کوچکی طراحی شده باشد. تنها کافی است نیمنگاهی به فرمان کوچک
آن بیاندازید که ابعادش در حد چرخهای کالسکه اطفال میباشد و برای
رانندگان بلندقامت هم سخت چالشبرانگیز است. گرچه داخل این خودرو به نحو
دقیق و ظریفی تکوین یافته ولی از فضا و راحتی چندانی بهره نمیبرد. اگر
احیاناً رانندهای با قامتی بیش از 6 فوت (بالای 180 سانتیمتر) پشت فرمان
آن قرار گرفت بهتر است که سرنشینان پشتی آن از کودکان باشند.
مهندسی
پژو برای بهبود ایمنی این خودرو سعی و کوشش بسیاری نموده است. یک ستون
فرمان تاشو در آن وجود دارد که از جراحات حاصل از تصادفات میکاهد. وزن آن
نیز 173 کیلوگرم سبکتر از نسل پیشین آن، یعنی 207 است، خودرویی که به این
صفت شهرت یافته بود که وزن بالایش مانعی عمده بر عملکرد مناسبش است.
آنچه که در این خودرو ارائه میشود
پژو 208 از یک پیشرانه 4 سیلندر و 1.6 لیتری نیرو میگیرد. این پیشرانه
توان و گشتاور مناسبی را از خود ارائه داده و ارقام مربوط آن نیز به ترتیب
معادل 120 اسببخار و 160 نیوتنمتر است. نمونهای که در اختیارمان قرار
داشت از بیشینه سرعتی معادل 216 کیلومتر بر ساعت برخوردار و شتاب صفر تا صد
آن نیز معادل 9.9 ثانیه بود.
جمعبندی نهایی
همچون سایر سوپر مینیها، پژو 208 به خودرویی عام و عادی در جادههای
امارات مبدل نشده زیرا این بازار معمولاً طالب و خواهان خودروهایی با
ابعادی بزرگتر است. اما در عین حال این خودرو کاندیدای ایده آلی جهت
گشتوگذار در خیابانهای پیرامونی شهر به شمار میآید. کیفیت ساخت آن نیز
بسیار بهبودیافته و حقیقتی که دراینبین وجود دارد آن است که، عملکرد این
خودرو را نیز میتوان بهعنوان آیتمی لذتبخش و سرگرمکننده به موارد فوق
اضافه نمود. با این حال، برای رانندگان بلندقامتتر، گزینههای دیگر همچنان
مفتوح است.
نکات مثبت این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»
نمای ظاهری این خودرو به خاص بودن آن در میان همتایانش یاری میرساند. نکات منفی این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»
داخل کابین آن به نحو شوکآوری کیپ و تنگ است.
مشخصات فنی
حجم موتور:1598 سیسی
توان: 120 اسببخار در 6000 دور در دقیقه
گشتاور: 160 نیوتنمتر در 4250 دور در دقیقه
حداکثر سرعت: 216 کیلومتر بر ساعت
شتاب صفر تا صد: 9.9 ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی: 6 لیتر در هر صد کیلومتر مسافت
استاندارد آلایندگی: یورو 5
نوع گیربکس: 4 سرعته اتوماتیک،5 سرعته دستی
سیستم فنربندی جلو: مستقل، مکفرسون استرات، فنرهای مارپیچ و دمپرهای هیدرولیک
سیستم فنربندی عقب: محور پیچشی، فنرهای مارپیچ و دمپرهای هیدرولیک
سیستم ترمز جلو: دیسکی خنک شونده
سیستم ترمز عقب: دیسکی
ابعاد
طول/عرض/ارتفاع: 3962/1739/1471 میلیمتر
فاصله بین دو محور: 2538 میلیمتر
گنجایش صندوق بار: 285 لیتر
حجم باک: 50 لیتر
وزن: 1063 الی 1123 کیلوگرم (نمونه 1.6 لیتری)
ایمنی
5 ستاره از موسسه ایمنی EURONCAP (ایمنی راننده: 88 درصد – ایمنی سرنشین جلو: 78 درصد – ایمنی عابر پیاده: 61 درصد)
6 عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشینان جلو، جانبی)
سیستم ضد بلوکه ترمز ABS
سیستم ترمز در حالت اضطراری EBA
سیستم الکترونیکی نیروی ترمز EBD
سیستم کنترل پایداری ESP
سیستم کمکی ترمز BA
ستون جمع شونده فرمان
و…..
تجهیزات (تیپ فول یا ALLURE در امارات)
فرمان الکتریکی حساس به سرعت
روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغهای جلو
تهویه مطبوع تمام اتوماتیک دو ناحیهای به همراه فیلتر هوای داخل
کروز کنترل به همراه سیستم کاهنده سرعت
صفحه نمایشگر رنگی چندکاره به سایز 7 اینچ
سیستم ورود بدون کلید
سنسور پارک عقب
شیشههای برقی حساس به مانع
سوکت 12V در کنسول وسط
سنسور باران
6 عدد بلندگو
سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + MP3 و پورت AUX و USB و اتصالات بلوتوث
سیستم روشنایی در روز
کامپیوتر سفر و دماسنج هوای خارج خودرو
فرمان با پوشش چرمی
صندلیهای چرمی (سفارشی)
سیستم هدایت ناوبری (سفارشی)
آینه الکتروکرومیک عقب (ضد تشعشع)
و…….
قیمت
در ایران: هنوز به طور رسمی مشخص نشده است.
در امارات:62,000 درهم (تیپ ACTIVE) و 65,000 درهم (تیپ ACTIVE PLUS)
71,000 درهم (تیپ ALLURE)