دبیر انجمن کلینیکال انکولوژی ایران:

اشتباه در تفکیک درمانهاي غيرجراحي سرطان

دکتر احمد عامری سرطان‌شناس و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران افزود: در هر جای دنیا فراخور نیازهای جامعه و مردم آن سیستم‌ درمانی تعریف می‌شود و بر اساس آن آموزش‌های آکادمیک پزشکی تقریبا هماهنگ می‌شود. دبیر انجمن کلینیکال انکولوژی ایران گفت: تفکیک تخصص درمان‌هاي غير جراحي سرطان شامل راديوتراپي و درمان‌هاي دارويي ( شيمي درماني، تارگت تراپي و ايمنو تراپي و....) از یکدیگر اشتباهی است که بیماران تاوان آن را پس خواهند داد.
کد خبر: ۱۶۰۲۲۶
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۲ 09 January 2016
از سالیان قبل رشته‌ی تخصصی کلینیکال آنکولوژی ( راديوتراپي انكولوژي)  در کشور مسئوليت درمان‌هاي غير جراحي سرطان‌هاي غيرخوني را به عهده داشته است اما طي دهه اخير به علت كمبود نيروي تخصصي كلينيكال انكولوژي همكاران هماتولوژيست كه مسئوليت درمان بيماري‌هاي خون و بدخيمي‌هاي آن‌ را دارند وارد حيطه درمان سرطان‌هاي غيرخوني شده‌اند و اين روند باعث شده در بسياري از بيماران درمان غيرجراحي سرطان توسط دو تخصص مختلف انجام شود و بيماران سرطاني كه نياز به يك پزشك براي پيگيري و انجام امور درماني مربوطه تا آخر دوره درمان را دارند بين تخصص هاي مختلف سردر گم شوند ولي اين اتفاق در خصوص بيماراني كه توسط همكاران كلينيكال انكولوژيست تمامي درمان هاي غير جراحي خود را دريافت مي كنند به ندرت و تنها زماني ممكن است رخ دهد كه بيمار تمايل به تعويض پزشك خود داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه تفکیک درمان هاي غير جراحي سرطان  به سردرگمی بیشتر بیماران منجر می شود گفت: درمان سرطان درمان ویژه‌ای است که نیاز به برقراری ارتباط موثر پزشک و بیمار جهت انجام به موقع و به جا درمان‌هاي مختلف و طولاني مدت دارد  و لذا با توجه به مشكلات موجود در ايجاد ارتباط موثر و به موقع بين متخصصين و مراكز مختلف، برنامه‌ درماني بیماران كه  چند مرحله‌اي مي‌باشد دچار اختلال و ضرر ان متوجه بيمار مي‌شود.
و متاسفانه مسئولين نيز با عدم اقدام موثر در پيشگيري درمان سرطان هاي غير خوني توسط همكاران هماتولوژيست به موضوع دامن مي زنند.
وی با اشاره به اینکه سال‌ها در کشور رشته تخصصی كلينيكال انکولوژی ( راديوتراپي انكولوژي )  وجود داشته و متخصصان این رشته‌ دوره هاي كامل درمان‌هاي غير جراحي سرطان را ديده‌اند گفت این شیوه امتحان خود را پس داده و موفق بوده است، اما اینکه چرا این موضوع دیده نشده و برای مسیری که درست بوده گاها راه‌هاي اشتباهي پيشنهاد مي‌شود موضوعی است که باید مسئولان پاسخ‌گوی آن باشند
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
احسنت. در درستی این مطلب که شکی نیست ولی آیا واکنش همکاران هماتولوژیست که اغلب هم با تجمع و حرفهای غیر مستند خواسته خود را به کرسی مینشانند و به سبب تعداد بیشترشان و نفوذ در ارکان وزارتخانه باعث بدتر شدن اوضاع نمیشود؟
محفوظ
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
توصیه به سایر همکاران پزشک در سایر رشته های تخصصی، خصوصا جراحی. ارتوپدی. زنان و.... :مدیریت درمان غیر جراحی و اینکه ابتدا شیمی درمانی اولویت دارد یا رادیوتراپی یا نیاز به درمان همزمان کمورادیاسیون وجود دارد را فقط کسی میتواند انجام دهد که به همه این درمانها مسلط باشد .مسلما در بسیاری موارد هماتولوژیستها بدون رعایت اندیکاسیون علمی فقط آن کاری که بلدند را انجام میدهند یعنی ممکنست بیماری که اولویت رادیوتراپی دارد ابتدا کموتراپی شود و....
فرهاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
کاملا درسته درمانهای غیرجراحی سرطان اگه توسط یه پزشک بشه از سرگردانی مریضها کم میشه
پگاه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
من موارد متعددی از درمانهای غیر استاندارد ناشی از مراجعه پزشک به دو متخصص در حیطه سرطان رو دیدم. بیمارانی که مثلا به دلیل نوعی از سرطانهای ریه به جای مراجعه به همکاران متخصص رادیوتراپی انکولوژی به متخصص هماتولوژی مراجعه کرده و با شیوه ای دزمان شده اند که بر اساس دستورالعمل های استاندارد ، شیوه صحیحی نبوده است. قطعا ارجاع بیمار به متخصصی که احاطه کامل به درمانهای انکولوژیک دارد به بهبود بقا و کیفیت زندگی بیماران کمک خواهد کرد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
بسيار روشنگرى خوبى بود. ممنون
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
بانظر اقاى دكترعامرى كاملا موافقم وبه نجات جان بيماران كمك بسيارى ميكند
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار