حدود 30 درصد از جمعیت 2 میلیون نفری استان کرمانشاه در روستاها زندگی می کنند که نقش بارزی در تولید فرآورده های دامی، لبنی و محصولات کشاورزی دارند.
کد خبر: ۱۴۹۵۷۷
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹ 22 December 2015
حدود 30 درصد از جمعیت 2 میلیون نفری استان کرمانشاه در روستاها زندگی می کنند که نقش بارزی در تولید فرآورده های دامی، لبنی و محصولات کشاورزی دارند.

به گزارش ایرنا استان کرمانشاه دارای افزون بر 2 هزار و 600 روستا است که بخش اعظم آن را روستاهای بالای 20 خانوار تشکیل می دهند.

گرچه در سالهای بعد از انقلاب خدماتی به روستاهای استان کرمانشاه انجام شده ولی هنور کافی نیست و براساس نظر آگاهان مسائل جامعه شناسی استان، یکی از دلایل مهاجرت مردم روستا به شهرها کمی خدمات و نبود زیرساخت های یک زیست بهینه در این مناطق است.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، برنامه هایی برای ایجاد انگیزه در مردم روستا به خصوص در نواحی مرزی در دستور کار است از جمله ایجاد واحدهای تولیدی - خدماتی با تشکیل تعاونی هایی متشکل از روستائیان و دادن تسهیلات بدون بهره (روستاهای مرزی) یا با بهره اندک در سایر روستاها که در این زمینه طبق گفته مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری تاکنون 28 تعاونی روستایی برای ایجاد واحدهای تولیدی و خدماتی با ظرفیت ایجاد شغل برای بخش زیادی از بیکاران روستایی در دستور کار قرار گرفته است.

نشست کارگروه توسعه روستایی استان کرمانشاه شامگاه دوشنبه به ریاست استاندار در سرسرای امید استانداری برگزار شد و برخی راهکارهای توسعه در مناطق روستایی نیز مورد بررسی قرار گرفت.

** توسعه روستاها در دولت روحانی به صورت جدی دنبال می شود

استاندار کرمانشاه در این نشست بر اراده و عزم دولت یازدهم در توسعه روستاها تاکید کرد.
اسدالله رازانی اظهار کرد: گرچه بعد از انقلاب نگاهی توسعه محور به روستاها وجود داشته اما در دولت آقای روحانی این نگرش بسیار جدی تر شده است و ما نیز مصمم هستیم تا با ارائه خدمات شایسته به مردم روستا و فراهم کردن زمینه ایجاد اشتغال، نه تنها باعث ماندگاری روستائیان در زادگاه خود شویم بلکه مهاجرت معکوس از شهر به روستا را هم در دستور کار قرار دهیم.
وی افزود: لازم است با کار کارشناسی و انجام برخی مطالعات و نظرسنجی ها نسبت به مهمترین خواست و مشکلات مردم روستاهای استان آگاهی کسب کنیم و اینکه دلایل عمده تخلیه شدن برخی روستاها از جمعیت را نیز بشناسیم.
رازانی گفت: همه دستگاههای اداری استان بعنوان کارگزاران مردم، وظیفه دارند نسبت به ارائه خدمات به روستائیان بعنوان بخشی مهم از جمعیت استان اقدام کنند و در این زمینه یاریگر مسئولان امور روستایی استان باشند.
رازانی تاکید کرد که همه برنامه های توسعه محور برای روستاها از حمایت استانداری بهره مند خواهند بود و مسئولان نیز لازم است با الگوبرداری از کشورهای موفق و استفاده از فضای مجازی برای دستیابی به برنامه های این کشورها، الگوهای مناسب توسعه ای را برای روستاهای استان در دستور کار قرار دهند.
استاندار کرمانشاه تاکید کرد که نشست هایی که در مورد توسعه روستاها برگزار می شود باید با بررسی چالش ها و مشکلات باشد و از حالت صوری و فرمالیته باید خارج شوند.
وی همچنین بر لزوم توجه به بیمه حوادث و منازل روستائیان بخصوص در برابر حوادثی چون سیل، زلزله، طوفان، آتش سوزی و صاعقه تاکید کرد و از شرکت بیمه ایران بعنوان متولی این برنامه خواست تا با جدیت این برنامه را دنبال کند زیرا کشومان و بخصوص استان کرمانشاه از مناطق حادثه خیز بشمار می آیند و بیمه یک مساله ضروریست.

** اخذ مجوز برای تشکیل193 دهیاری در استان کرمانشاه
مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری کرمانشاه نیز از اخذ موافقت وزارت کشور برای تشکیل 193 دهیاری جدید در استان خبر داد.
جلیل بالایی اظهار کرد: با لحاظ کردن این تعداد روستا، همه روستاهای بالای 20 خانوار استان کرمانشاه دارای دهیاری خواهند شد.
وی همچنین از اخذ 110 میلیارد ریال اعتبار از محل منابع ملی برای توسعه روستاهای استان کرمانشاه در سالجاری خبر داد و اعطای 95 دستگاه انواع ماشین آلات به دهیاری های استان را از دیگر اقدامات انجام شده عنوان کرد.
به گقته این مسئول، در 2 سال اخیر اقداماتی برای توسعه روستاهای استان از سوی دفتر امور روستایی استانداری و همکاری سایر ارگانها انجام شده است که تشکیل 28 تعاونی دهیاری، آموزش و توانمندسازی مدیریت محلی در روستاها، برگزاری 18 دوره آموزشی و سیاحتی برای دهیاران، راه اندازی سامانه برای برگزاری مصوبات شوراهای روستایی بصورت الکترونیکی و ارائه به بخشداری ها، تنظیم سند مهارت فنی و حرفه ای و... از جمله این اقدامات می باشد.
بالایی همچنین از پوشش بیمه برای 220 هزار تن از جمعیت روستایی استان و کسب رتبه پنجم کشور در این رابطه و نیز تشکیل کارگروه تخصصی توسعه روستایی بعنوان نخستین استان کشور، بعنوان سایر اقدامات صورت گرفته یاد کرد.

** اینترنت روستایی و بیمه منازل
به گفته مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری کرمانشاه، برنامه ای برای ایجاد زیرساختهای ارتباطی به منظور اتصال روستاهای استان به اینترنت پرسرعت در دستور کار است.
بالایی اظهار کرد: در چشم اندازی که ترسیم کرده ایم، قرار است در پایان سال 1395 خورشیدی، تعداد یک هزار و 331 روستای استان به اینترنت پرسرعت متصل شوند.
وی همچنین شمار واحدهای روستایی آسیب پذیر در برابر حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله را نگران کننده توصیف کرد و افزود: هم اکنون 127 هزار واحد مسکونی آسیب پذیر در روستاها داریم که کمتر از سه هزار واحد مسکونی دارای بیمه حوادث می باشند.
به گفته این مسئول، قرار است تا یکسال آینده از سوی شرکت بیمه ایران، تعداد 100 هزار واحد مسکونی در روستاها با سقف 150 میلیون ریال و بیمه اثاثیه منزل تا سقف 50 میلیون ریال تحت پوشش بیمه حوادث قرار گیرند.
وی گفت: بیمه واحدهای روستایی با 120 هزار ریال انجام خواهد شد که طبق مصوبه قرار است نیمی از این مبلغ از سوی دهیاری ها و نیمی دیگر نیز با مشارکت ساکنان روستایی تامین شود.
گزارش از یحیی معماری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار