معاون استاندار قم:

راه‌اندازی بازارچه صنایع دستی در بازار کهنه قم

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: وضعیت راه اندازى بازارکهنه به بازارچه صنایع دستی با حضور نهادهای مربوطه بررسی شود تا تصمیمات اجرایی شود.
کد خبر: ۱۴۸۸۶۳
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۸ 21 December 2015
به گزارش تابناک قم، به نقل از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم، محسن بهشتی در جلسه بررسی جانمایی و راه اندازی بازارچه‌های موقت و دائمی که در استانداری قم برگزار شد، اظهار داشت: بازار کهنه ظرفیت راه اندازی بازارچه صنایع دستی را دارد به خاطر بافت تاریخی این مکان برای هنرمندان و اقشار مختلف مردم جذاب است.

وی افزود: بازارچه صنایع دستی قم نباید به صورت دست فروشی و دوره گردی ارائه شود بلکه باید در شأن هنرمندان تدارک دیده شود و یک اثر هنری در مکان مناسب برای عموم مردم عرضه شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با بیان اینکه قابلیت عرضه صنایع دستی قم در سطح منطقه‌ای و بین المللی است، گفت: از این رو باید پایگاه عرضه محصولات هنرهای دستی با مطالعات جانمایی به صورت موقت و دائمی با برنامه‌ریزى کوتاه مدت، میان مدت ودرازمدت راه اندازی شود.

وی افزود: استان قم به خاطر رشته‌های فاخر صنایع دستی نه تنها ظرفیت راه اندازی بازارچه‌های موقت و دائمی دارد بلکه می‌تواند زمینه را برای حضور صنایع دستی سایر هنرمندان استان‌های دیگر نیز برنامه ریزی کند.

وی با اشاره به درخواست سرمایه گذاران در خصوص صنایع دستی گفت: چندین سرمایه‌گذار پیگیر راه اندازی بازارچه هستند تا با اختصاص زمین، راه اندازی آن پیگیری شود.

بهشتی افزود: راه اندازی بازارچه دائمی توسط بخش خصوصی زمان بر است از این رو باید اقداماتی در خصوص راه اندازى بازارچه موقت وفصلى مورد بررسی قرار گیرد تا قبل از تعطیلات نوروزی سال ۹۵ و حضور زائران در استان شاهد راه اندازی آن باشیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم ادامه داد: از ظرفیت مجتمع‌های بین راهی و بلوار پیامبر اعظم(ص) نیز می‌توان در راه اندازی بازارچه‌ها بهره‌مند شد.

حدود سه هزار کارگاه فعال صنایع دستی در قم وجود دارد

عیسی رضایی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم نیز در این جلسه اظهار داشت: دولت تدبیر و امید راه اندازی بازارچه‌ها و صادرات صنایع دستی را دنبال می‌کند.

وی افزود: با لغو تحریم‌ها شاهد رونق صادرات به کشورهای مختلف و حضور گردشگران به کشورمان خواهیم شد از این دولت یازدهم در این زمینه برنامه‌ریزی کرده است ضمن اینکه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وضعیت بازارچه‌های صنایع دستی را در استان‌ها را جهت عرضه هنر‌ها در سطح ملی را پیگیری می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم با اشاره به اینکه در استان قم حدود سه هزار کارگاه فعال صنایع دستی وجود دارد گفت: حدود ۱۵ هزار هنرمند نیز در استان قم در بخش صنایع دستی فعالیت می‌کند.

وی افزود: استان قم در برخی از رشته‌های صنایع دستی از جمله انگشتر سازی، منبت کاری، معرق کاری و کاشی کاری و سایر هنر‌ها در سطح کشور شاخص است ضمن اینکه در عرضه تولیدات ضعیف هستیم.

رضایی با بیان اینکه راه اندازی بازارچه صنایع دستی از ضروریات استان است، گفت: سالانه ۲۰ میلیون زائر وارد استان می‌شوند که باید از ظرفیت این افراد برای معرفی صنایع دستی با راه اندازی بازارچه‌های دائمی و موقت بهره برد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم، ادامه داد: راه اندازی بازارچه‌های صنایع دستی ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی برای استان را رقم می‌زند.

وی افزود: در این زمینه نیازمند تعامل نهادهای مربوطه هستیم تا بتوانیم صنایع دستی استان را به عنوان سوغات معرفی کنیم این درحالی است که طی دو سال اخیر ضمن پیگیری‌های بازارچه موفق به راه اندازی آن نشده‌ایم.

وی، احداث بازارچه‌های موقت و دائمی صنایع دستی را طی مطالعاتی در مناطق اطراف مطهر حرم حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران، بازار کهنه و پارکنیک شرقی حرم مطهر و هسته مرکزی شهر واتوبان قم تهران قم پیشنهاد داد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار