خروج سالانه هفت ملیاردمترمکعب آب از استان

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: سالانه هفت میلیارد متر مکعب آب، بدون استفاده از استان خارج می شود.
کد خبر: ۱۴۵۸۳۷
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۸ 16 December 2015
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: سالانه هفت میلیارد متر مکعب آب، بدون استفاده از استان خارج می شود.

به گزارش ایرنا علی لطفی روز چهارشنبه در همایش آب و پژوهش در دانشگاه یاسوج افزود: این استان با بارش سالانه 10 میلیارد متر مکعب چهارمین استان پربارش ایران است.
وی با بیان اینکه در سال های گذشته در این استان تنها دو سد کوثر و شاه قاسم ساخته شده بیان کرد: بخش ناچیزی از آب سد کوثر به این استان اختصاص یافته و سد شاه قاسم نیز کوچک است.
لطفی بیان کرد: این شرایط و تمایل روز افزون مردم به کشاورزی باعث شده است تا 85 درصد منابع آب زیرزمینی مصرف شود.
وی اظهار کرد: استاندارد مصرف آب های زیرزمینی 40 درصد است و میزان مصرف بالای این منابع در استان نشان می دهد که اکنون به یک نقطه هشدار رسیده است.
لطفی با اشاره به پروژه های دردست اجرای این شرکت و اعتبارهای اختصاص داده شده به آنها گفت: 50 پروژه در دست اجرای این شرکت به 300 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
وی بیان کرد: آب زیرزمینی دشت های اصلی استان شامل دشت کلاچو در کهگیلویه، چرام و امام زاده جعفر کاهش یافته و در برخی نقاط به 30 متر پایین تر از استاندارد آن رسیده است.
معاون امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این همایش به نقش پژوهش در توسعه استان اشاره کرد و گفت: در صورت جدی گرفتن شرکت های دانش بنیان، مراکز رشد و پارک علم و فناوری وضعیت اقتصادی استان دگرگون خواهد شد.
مجید محنایی افزود: پژوهشگران می توانند در زمینه آب و روش های مهار آن، شیوه های نوین آبیاری و کشاورزی متناسب با جغرافیای استان کمک بزرگی به استان بکنند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی یاسوج نیز در این همایش گفت: تخصیص آب به استان از منابع آبی آن ناچیز است و همین مساله باعث کشاورزی ضعیف آن شده است.
جبار کیانی پور افزود: کمیسیون آب و کشاورزی اتاق بازرگانی استان آماده است همکاری های لازم را با شرکت آب منطقه ای استان و دانشگاه یاسوج برای حل مشکلات آب استان داشته باشد.
رئیس دانشگاه یاسوج نیز گفت: در این دانشگاه، متخصصان زیادی در زمینه های مربوط به آب، مهار آن و الگوهای کشاورزی مطلوب فعالیت دارند که می توانند به دستگاه های اجرایی کمک کنند.
محمود رضا رحیمی افزود: دانشگاه ها به دلیل نداشتن استقلال سیاستگذاری ها کمتر توانسته اند در توسعه استان نقش ایفا کنند.
همایش آب و پژوهش با همکاری شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد و دانشگاه یاسوج، روز چهارشنبه در دانشکده علوم پایه دانشگاه یاسوج برگزار شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار