پیوند52کانون‌قرض‌الحسنه‌اصفهان‌بافرهنگ‌کارآفرینی

تابناک: به دنبال تشکیل انجمن حامیان فرهنگ قرض‌الحسنه و کارآفرینی از سال گذشته در سطح کشور، اصفهان و کرمان به عنوان پایلوت اقدام به تشکیل انجمن حامیان فرهنگ قرض الحسنه و کارآفرینی در سطح استان های خود کردند.
کد خبر: ۱۴۵۷۸۵
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۲ 16 December 2015
به گزارش تابناک اصفهان، به دنبال تشکیل انجمن حامیان فرهنگ قرض‌الحسنه و کارآفرینی از سال گذشته در سطح کشور، اصفهان و کرمان به عنوان پایلوت اقدام به تشکیل انجمن حامیان فرهنگ قرض الحسنه و کارآفرینی در سطح استان های خود کردند.

در طول یک سال گذشته نزدیک به ۵۳ کانون از سوی مشاغل و اصناف مختلف تشکیل شد و بیش از شش هزار و ۱۲۵ نفر عضو این کانون ها شدند.

از جمله کانون‌های تشکیل شده می‌توان به کانون شرکت‌های دانش‌بنیان، هنرمندان و صنایع دستی، کانون توسعه زنجیره‌ای نساجی، کانون تجارت، کانون خبرنگاران اصفهان، کارآفرینی برای فردا، میثاق بانوان، صدیقین، اصفهان سیکلت و ... اشاره کرد.

اصفهان یکی از مراکز اصلی رویش صندوق‌های قرض الحسنه است

مدیرعامل انجمن حامیان فرهنگ قرض الحسنه و کارآفرینی کشور، پیش از ظهر چهارشنبه با حضور در نخستین جلسه این انجمن، به اهداف تشکیل انجمن و کانون‌های حامی فرهنگ قرض‌الحسنه و کارآفرینی ذیل این انجمن اشاره کرد و اظهار داشت: سال گذشته انجمن در قالب یک سازمان مردم نهاد، غیر سیاسی، غیردولتی و غیر انتفاعی در وزارت کشور به ثبت رسید.

گلستانی با اشاره به اینکه این انجمن در قالب یک سمن با اهداف اجتماعی مشخص که محور آن قرض الحسنه است، فعالیت خود را آغاز کرد، ادامه داد: ایران در حوزه مسائل اعتقادی و دینی و از منظر فرهنگ مردم برای نهادینه کردن قرض الحسنه و کمک به یکدیگر و حل مسائل جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی گفت: در همین راستا اگر به موضوع انجمن صحیح پرداخته شود، منشا تحولات قابل توجه و چشمگیری خواهیم بود.

مدیرعامل انجمن حامیان فرهنگ قرض الحسنه و کارآفرینی کشور با اشاره به اینکه اصفهان یکی از مراکز اصلی رویش صندوق‌های قرض الحسنه است، اظهار داشت: در اصفهان صندوق‌های قرض الحسنه به صورت مختلف فعالیت می‌کنند و مردم زیادی از خدمات این صندوق‌ها بهره می‌برند.

وی با بیان اینکه قرض الحسنه‌ها دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی هستند که تنها یکی از ظرفیت آن اختصاص وام است و می‌توانند در حوزه‌های دیگر از جمله اشتغال، کارآفرینی، بسترسازی برای ادامه تحصیل، ازدواج و حتی کمک به درمان بیماران نیز فعالیت کنند، اعلام کرد: به همین لحاظ در کنار نام قرض الحسنه تلاش کردیم فرهنگ کارآفرینی اجتماعی را بگنجانیم و انجمنی با گره زدن این دو مقوله ایجاد کنیم.

گلستانی با اشاره به اینکه در این زمينه پژوهش‌های بسیاری با همکاری گروه پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف انجام شد و تلاش کردیم که مقوله قرض‌الحسنه و کارآفرینی اجتماعی را به گونه ای کنار یکدیگر قرار دهیم که تمام حامیان یا راهبران کانون‌ها خود بتوانند با نوآوری و خلاقیت برای حل یک معضل و مشکل اجتماعی اقدام به کارآفرینی کند، گفت: در اکثر کشورها با مشکلات اجتماعی زیادی از جمله اعتیاد، فساد، فحشا، فقر مواجهیم که تنها با کار جمعی و گروهی و ایجاد یک اقتصاد درون زایی فعال، اشتغال خرد و کسب و کار اجتماعی می‌توان آن را حل و فصل کرد.

وی اضافه کرد: برای کمک به حل مسائل اجتماعی نیاز به گفتمان سازی، استعداد یابی، ظرفیت بهم رسانی، شبکه سازی و رشد و تعالی است که تمام این امور را در قالب تشکیل کانون‌های مختلف ذیل نظر انجمن حامیان فرهنگ قرض الحسنه و کارآفرینی ایجاد کرده ایم.

تشکیل کانون‌های کارآفرینی برای رشد اقتصادی بدون وابستگی به نفت

مدیر انجمن حامیان فرهنگ قرض الحسنه و کارآفرینی استان اصفهان نیز در این جلسه اظهار داشت: از مرداد ماه سال گذشته این انجمن در اصفهان به ثبت رسید و دو استان اصفهان و کرمان به صورت پایلوت اقدام به تشکیل این انجمن در سطح کشور کردند.

مهدی رقایی با اشاره به اینکه در این انجمن هفت کارگروه تشکیل دادیم، اعلام کرد: تلاش کردیم که با تشکیل کانون‌ها و جذب حامیان و خیران، بستری مناسبی برای کمک به اصناف و اشتغالزایی و رفع مشکلات آنها ایجاد کنیم.

وی بیان داشت: به عنوان مثال با تشکیل کانون توسعه زنجیره‌ای نساجی به دنبال بستر سازی برای کمک به ۳۶ هزار بافنده خرد در سطح استان بودیم که با افزایش نقدینگی شرکت پلی اکریل، به ارتقاء تولید نخ ریسان نیز کمک شد.

وی به تشکیل کانون صادرات در این انجمن نیز اشاره کرد و گفت: در جلسه‌ای که با شهردار اصفهان داشتیم، به دنبال انعقاد تفاهم‌نامه‌ ای با خواهر خوانده‌های شهر اصفهان هستیم تا از ظرفیت این خواهر خوانده‌ها برای کمک به رونق صادرات استفاده شود همانطور که در حال حاضر با کشور سوئد و آلمان تبادلات صادراتی داریم.

رقایی از تشکیل کانون فرهنگ و هنر و صنایع دستی همچون فرش در اصفهان خبر داد و بيان کرد: کانون کشاورزی و داروهای گیاهی نیز از دیگر کانون‌هایی است که تلاش شد با تشکیل جمعی از متخصصان هر حوزه تشکیل شود.

وی با اعلام اینکه با ایجاد کانون‌های مختلف حامیان قرض‌الحسنه و کارآفرینی در اصناف مختلف در راستای اقتصاد مقاومتی به دنبال رشد اقتصاد بدون وابستگی به نفت هستیم، گفت: کانون‌ها به دلیل رشد از دل مردم و با همت جمعی می توانند برای حل مشکلات اصناف راهگشا باشند.

مدیر انجمن حامیان فرهنگ قرض الحسنه و کارآفرینی اصفهان از تشکیل کانون قرض الحسنه خبرنگاران اصفهان ابراز خرسندی کرد و گفت: با توجه به اینکه رسانه یکی از چهار رکن دموکراسی است که در کشورها تعریف شده، بنابراین با توجه به اهداف کانون می توانیم از ظرفیت این کانون استفاده کرده و برای حل مشکلات این صنف نیز به دنبال جذب حامیان گام‌های موثری بر داریم.

رقایی اعلام کرد: از نظر ما و البته بسیاری از صاحب نظران، مهمترین معضل کشور در دهه آتی معیشت و اشتغال است.

وی اظهار داشت: امیدواریم که در انجمن حامیان فرهنگ قرض الحسنه و کارآفرینی اجتماعی به واسطه برکت حاصل از دور هم جمع شدن گروه ها با اهداف اجتماعی بتوانیم بیش از پیش آنها را در رفع مشکلات معیشتی و اشتغال، توانمند کنیم.

مدیر انجمن حامیان فرهنگ قرض الحسنه و کارآفرینی اصفهان با بیان اینکه اگر اشتغال در مناطق کمتر توسعه یافته را دنبال کنیم نتایج بهتری را به دست خواهیم آورد، گفت: با این اقدام از یک سو از مزیت های بالقوه این مناطق استفاده خواهد شد و از سوی دیگر با رونق گرفتن فعالیت‌های مولد در این مناطق مهاجرت معکوس (از شهر به روستا) شکل خواهد گرفت و بسیاری از معضلات کلان شهر‌ها نیز حل خواهد شد.

 در ادامه مسکین، سرپرست شعب بانک قرض الحسنه رسالت نیز در این نشست، با اشاره به اهداف بانک رسالت برای تهادینه کردن فرهنگ قرض الحسنه، اظهار داشت: بانک رسالت در همین راستا وام های خرد با نرخ کارمزد دو درصد را برای مردم در نظر گرفته است.

وی با بیان اینکه این وام ها بیشتر برای رونق کسب و کارهای خرد مورد استفاده قرار گرفته است، گفت: بانک رسالت نخستین بانکی است که با استفاده از سیستم نوین بانکداری، خدماتی را به مشتریان خود عرضه می کند که در قالب قرض الحسنه در نوع خود کم نظیر است.

سرپرست امور شعب بانک قرض الحسنه رسالت در استان اصفهان افزود: بانک رسالت به عنوان یکی از حامیان فرهنگ قرض الحسنه و کارآفرینی اجتماعی در کنار این انجمن قرار دارد و از هیچ کمکی برای گسترش این فرهنگ و رسیدن انجمن به اهداف خود مضایقه نخواهد کرد.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار