کارشناس مسئول بهداشت محیط شهرستان کرمانشاه گفت: رعایت نکات بهداشت فردی و عمومی از سوی زائران اربعین حسینی الزامی است.
کد خبر: ۱۳۷۳۳۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵ 30 November 2015
کارشناس مسئول بهداشت محیط شهرستان کرمانشاه گفت: رعایت نکات بهداشت فردی و عمومی از سوی زائران اربعین حسینی الزامی است.

بهمن خدادادیان در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: استفاده از لباس و کفش مناسب برای زائرانی که در مراسم پیاده روی اربعین حسینی شرکت می کنند توصیه می شود و همچنین زائران برای پیشگیری از ابتلا به بیماری هایی همچون سرماخوردگی به ویژه در مکان های عمومی از ماسک و دستکش استفاده کنند.

وی رعایت نکات بهداشتی و فردی و عمومی از سوی زائران را الزامی دانست و گفت: شستن دست ها به ویژه قبل از هر وعده غذا خوردن توصیه اکید می شود و زائران سعی کنند به هنگام شست و شوی دست ها دقت کنند تا محل های تجمع آلودگی به ویژه لابه لای انگشتان وزیرناخن ها کامل شسته شود.

خدادادیان با بیان دیگر توصیه های بهداشتی به زائران اربعین حسینی گفت: زائران به هیچ عنوان از آب آشامیدنی نامطمئن به ویژه در کشور عراق استفاده نکنند. ما در موکب های ایران آب معدنی سالم و تحت نظارت و کنترل برای زوار تهیه کرده ایم و لذا زائران حتما از آب آشامیدنی سالم در بطری های بسته بندی شده و پلمپ شده استفاده کنند.

وی با تاکید بر عدم استفاده از غذای سرد گفت: زائران از غذای سرد استفاده نکنند و با توجه به اینکه احتمال بیماریهای از جمله وبا در عراق است نکات بهداشتی را حتما رعایت کنند و در صورت وجود علائمی همچون تب و لرز و اسهال و استفراغ و دل درد و... حتما خود را به نزدیک ترین پایگاه بهداشتی برسانند تا اقدامات درمانی لازم انجام شود.

خدادادیان اما در خصوص استفاده از غذاهای کنسرو شده گفت: زائران قبل از استفاده از کنسروهای غذا حتما نسبت به سالم بودن آن و عدم فساد در کنسرو اطمینان یابند و حتما به مدت ۱۰ دقیقه در آب بجوشانند.

 وی تورم دو طرف کنسرو را از علائم فساد آن دانست و گفت: از مصرف سبزی و سالادهای ناسالم و شسته نشده پرهیز شود و زائران در طول مسیر از لمس حیوانات جدا خودداری کنند.

کارشناس مسئول بهداشت محیط شهرستان کرمانشاه به زائران توصیه اکید کرد که از لیوان شخصی برای نوشیدن آب استفاده کنند و حتما ظروف شخصی برای صرف غذا به همراه داشته باشند.

خدادادیان افزود: زائران در صورت مشاهده هرگونه تخلف در ایران می توانند با سامانه ۱۹۰ ستاد فوریت های وزارت بهداشت تماس حاصل کنند و مورد تخلف را جهت رسیدگی اطلاع دهند.

کارشناس مسئول بهداشت محیط شهرستان کرمانشاه افزود: زائران به هیچ عنوان از دست فروشان و دوره گردها خرید نکنند و حتما به تاریخ مصرف و انقضا و تولید جنس خریداری شده توجه کنند.

وی در پایان گفت: با توجه به اینکه در مراسم اربعین حسینی زائران زیادی از اقصی نقاط جهان حضور می یابند و برخی بیماریها بومی کشورهای آنان است زائران ایرانی حتما از ماسک استفاده کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار