طلاهای همدان زیرذزه بین عیارسنجی

مدیرکل استاندارد استان همدان گفت: طلاهای تولید و توزیعی در واحدهای صنفی استان همدان بررسی و عیار آن سنجیده خواهد شد.
کد خبر: ۱۳۰۱۵۸
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۶ 16 November 2015
مدیرکل استاندارد استان همدان گفت: طلاهای تولید و توزیعی در واحدهای صنفی استان همدان بررسی و عیار آن سنجیده خواهد شد.

به گزارش فارس ، سید‌سعید میرنظامی‌مدنی در همایش مشترک اداره کل استاندارد و اتحادیه طلا و جواهر همدان با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد متولی بین بخشی برای اجرای استانداردهای اجباری است، اظهار کرد: فلزات گرانبها بر اساس قانون، مشمول استانداردهای اجباری در حوزه تولید، تمرکز، توزیع و فروش می‎شود.

وی با بیان اینکه وظیفه استاندارد اختصاص کد به تولیدکنندگان طلا و جواهر است، افزود: تولیدکنندگان پس از دریافت کد، پروانه لازم برای فعالیت را دریافت خواهند کرد.

مدیرکل استاندارد استان همدان با اشاره به اینکه بخش توزیع و فروش طلا نیز مشمول استاندارد می‌شود، تصریح کرد: به دلیل ازدیاد واحدهای توزیع کننده و فروشنده طلا در همدان، نظارت جدی بر آن از اهمیت فراوانی برخوردار است.

وی با تأکید بر اینکه استاندارد همدان به دنبال اقدامات پلیسی نیست، ادامه داد: ما به دنبال تعامل و ارتباط تنگاتنگ با اعضای اتحادیه طلا و جواهر همدان هستیم تا در نهایت با قوت اعلام کنیم طلای همدان دارای استاندارد لازم است.

میرنظامی‌مدنی با بیان اینکه در زمان بازرسی در صورت بروز انحراف در مرحله اول هشدارهای لازم را ارائه می‌دهیم، خاطرنشان کرد: طلا نزدیکترین کالا به پول نقد است و بروز اندکی اختلال در آن باعث ایجاد مشکلاتی در جامعه خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حوزه طلا و جواهر وظیفه سنگینی بر دوش اداره کل استاندارد قرار دارد، گفت: در تلاشیم همزمان با سایر استان‌ها کار نظارت و بازرسی بر بازار طلا همدان را در فاز اول با نمونه‌برداری از قطعات کوچک و اجرت پایین طلا آغاز کنیم.

تولیدکنندگان طلا کد شناسایی می‌گیرند

معاون ارزیابی و انطباق اداره کل استاندارد استان همدان نیز با بیان اینکه برای تولیدات طلا در هر استان یک کد مخصوص تعریف شده است، اظهار کرد: کد H برای تولیدات طلای استان همدان تعریف شده و باید بر روی قطعات طلا درج شود.

آناهیتا رفعت‌جو با بیان اینکه عیارهای رسمی تعریف شده برای طلا عیار 750، 833 و 916 است، افزود: تولید خارج از این عیار و بدون کد شناسایی تولیدکننده ممنوع بوده و با فروشنده و تولیدکننده برخورد خواهد شد.

وی در تشریح دلیل تعطیلی برخی از واحدهای تولید طلا در همدان تصریح کرد: نحوه نظارت و بازرسی اداره استاندارد دلیل تعطیلی این واحدها نبوده، بلکه خلأ تکنولوژی روز و از دست دادن قدرت رقابت با طلاهای تولید شده در سایر استان‌ها، برخی از واحدهای تولیدی طلا را به ورطه تعطیلی کشاند.

*بازرسی از طلافروشان همدان از اول آذرماه آغاز می‌شود

رئیس اداره حقوقی استاندارد استان همدان نیز گفت: بازرسی از طلافروشان همدان از ابتدای آذرماه آغاز خواهد شد.

‌علیرضا یحیی‌خو ‌با بیان اینکه استاندارد طلا اجباری است و باید علامت استاندارد بر روی آن درج شود، اظهار کرد: در استان همدان ارتباط طلافروشان و اداره کل استاندارد بر اساس تعامل بوده است.

وی با بیان اینکه از اول آذرماه بازرسی‌های مشترک استاندارد و اتحادیه طلا و جواهر آغاز خواهد شد، افزود: هیچ علاقه‌ای به کشیدن اختلافات به دستگاه قضا نداریم اما در برخی از مواقع به این کار مجبور می‌شویم.

رئیس اداره حقوقی اداره کل استاندارد استان همدان با بیان اینکه تولید و فروش مصنوعات طلا بدون علامت استاندارد ممنوع است، تصریح کرد: تولید و توزیع طلا بدون علامت استاندارد و طبق قانون و در صورت نبود مدارک لازم با جریمه نقدی و در برخی مواقع با جریمه‌های کیفری مواجه خواهد شد.

وی با بیان اینکه واحدهای توزیعی طلا به هیچ عنوان به خرید و عرضه محصولات بدون کد شناسایی اقدام نکنند، ادامه داد: مشتریان راضی بهترین تبلیغ برای رونق کسب و کار می‌شوند و ارائه جنس با کیفیت اقبال بیشتر مردم را به دنبال خواهد داشت.

یحیی‌خو با بیان اینکه اداره کل استاندارد ناظر بر کیفیت اجناس موجود در بازار است، خاطرنشان کرد: اگر کالاهای واحدهای صنفی استانداردهای لازم را کسب کند، به عنوان یک واحد الگو معرفی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ممانعت از انجام بازرسی و نمونه‌برداری با مجازات کیفری مواجه خواهد بود، گفت: هیچ زمانی، واحدهای صنفی از کیفیت مناسب، نتیجه نامطلوب نگرفتند.

*پایین بودن عیار طلاها ضرری به شهروندان وارد نخواهد کرد

نماینده اتحادیه طلا و جواهر در امور استاندارد نیز اظهار کرد: 45 واحد تولیدی طلا در همدان فعال بود که برخی از آن‌ها به دلیل رکود حاکم بر بازار فعالیت خود را تعطیل کردند.

مهدی قدیری با بیان اینکه 38 کارگاه تولیدی در همدان کد H را دریافت کردند، افزود: همکاری اتحادیه طلا و جواهر با اداره استاندارد همواره تنگاتنگ بوده و عیار تولیدی و توزیعی در بازار همدان مطلوب بوده است.

وی با بیان اینکه صنف طلا و جواهر حقانیت خود را همواره ثابت کرده است، تصریح کرد: در صورتی که عیار طلا پایین باشد، ضرر آن را فروشنده متحمل خواهد شد زیرا شهروندان طلای خریداری شده را با همان عیار خریداری شده، می‌فروشند و در زمان ذوب آن فروشنده خسارت کم بودن عیار را می‌پردازد.

عضو اتحادیه طلا و جواهر همدان با اشاره به اینکه ما آمادگی خود را برای همکاری کامل با اداره کل استاندارد در راه بازرسی از واحدهای صنفی اعلام می‌کنیم، ادامه داد: این بازرسی دستورالعمل کشوری است که باید انجام شود.

وی با بیان اینکه در استان همدان آزمایشگاه مجهز عیارسنجی وجود دارد، خاطرنشان کرد: نمونه‌برداری و عیارسنجی از قطعات کوچک و با اجرت کم انجام خواهد شد تا واحدهای صنفی ضرر چندانی را متحمل نشوند.

قدیری با بیان اینکه در بررسی ترازوهای طلافروشان هیچ مشکلی بروز نکرد، گفت: در صورت خرید طلاهای دارای کد در صورت بروز مشکل، اداره استاندارد با کارگاه تولیدی برخورد خواهد کرد و فروشنده در این بین دخالتی ندارد.


اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار