تشریح نتایج سفر رییس جمهور تاتارستان به تبریز؛

رییس جمهوری تاتارستان و اعضای هیات همراه در این سفر از تعدادی از صنایع بزرگ کلانشهر تبریز نظیر سرامیک سازی و تولید قطعات خودرو بازدید و در نشست مشترک تجارو بازرگانان تبریز و جمهوری تاتارستان شرکت و با شهردار کلانشهر تبریز دیدار و گفت و گو خواهد کرد.
کد خبر: ۱۲۶۳۱
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۴ 11 March 2015

رییس جمهوری تاتارستان شامگاه دوشنبه در راس هیاتی سیاسی و اقتصادی وارد تبریز شد وازسوی استاندار آذربایجان شرقی و مسولان این استان در فرودگاه شهید مدنی مورد استقبال قرار گرفت.

مینی خانوف را در این سفر یک روزه وزیران صنعت و تجارت، اطلاع رسانی، آموزش و علوم و رییسان مراکز سرمایه گذاری و گردشگری این جمهوری همراهی می کنند.

رییس جمهوری تاتارستان و اعضای هیات همراه در این سفر از تعدادی از صنایع بزرگ کلانشهر تبریز نظیر سرامیک سازی و تولید قطعات خودرو بازدید و در نشست مشترک تجارو بازرگانان تبریز و جمهوری تاتارستان شرکت و با شهردار کلانشهر تبریز دیدار و گفت و گو خواهد کرد.

دیدار با استاندار آذربایجان شرقی و شهردار تبریز، شرکت در همایش اقتصادی تجار و بازرگانان دو طرف و همچنین شرکت در همایش روز تاتارستان در تبریز از دیگر برنامه های سفر یکروزه رییس جمهوری تاتارستان بود.

در این سفر دو طرف بر توسعه روابط تجاری، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی و گردشگری تاکید کردند.

گردش تجاری ایران و جمهوری تاتارستان در حال حاضر 10 میلیون دلار است.

رییس جمهوری تاتارستان که در راس هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی به تبریز سفر کرده بود، این شهر را به مقصد قازان ترک کرد.

دسترسی به بازار بزرگ روسیه از طریق جمهوری تاتارستان

رییس جمهور تاتارستان و استاندار آذربایجان شرقی در پایان سفر هیات اقتصادی جمهوری تاتارستان به تبریز در گفت‌وگو با خبرنگاران نتایج این سفر را تشریح کردند.

رستم مینیخانوف، رییس جمهور تاتارستان با بیان این که برای دومین بار به تبریز آمدم، گفت: هدف از این سفر تقویت روابط دوجانبه بود و قصد داریم از این طریق آذربایجان شرقی و تاتارستان را به الگویی برای روابط ایران و فدراسیون روسیه تبدیل کنیم.

وی ضمن ابراز رضایت از سفر به تبریز، از انجام تعاملات خوب با مسوولان استان آذربایجان شرقی در حوزه‌ها صنعتی، آموزش و دانشگاهی و تقویت گردشگری بین دو منطقه خبر داد و تصریح کرد: مطمئنا تمام توافقات اجرایی خواهد شد.

مینیخانوف افزود: البته این امر بستگی به عملکرد ما دارد و مهم این است که روی طرح‌های مشخص کار کنیم.

وی خاطرنشان کرد: زمینه‌های همکاری زیاد است و باید افراد مهم و تاثیرگذار برای این مهم انتخاب شوند.

استاندار آذربایجان شرقی هم با اشاره به این که تاتارستان یکی از جمهوری‌های پیشرفته و صنعتی فدراسیون روسیه است، گفت: در سفر رییس جمهور تاتارستان به تبریز در زمینه‌های مختلف گفت‌وگو و ظرفیت‌های دو طرف معرفی شد.

اسماعیل جبارزاده با اشاره به این که زمینه کار در همه بخش‌ها فراهم است، افزود: امیدوارم با همت مسوولان دو طرف و با حضور بخش خصوصی و تجار، شاهد توسعه روابط اقتصادی و تجاری و فرهنگی باشیم.

وی حضور ایران و آذربایجان شرقی در تاتارستان را فرصت خوبی برای دسترسی به بازار بسیار بزرگ روسیه دانست و افزود: تولیدات مشترک به‌خصوص در زمینه محصولات کشاورزی می‌‌تواند بخشی از این هدف را محقق کند.

جبارزاده همچنین با بیان این که فضای خوبی برای سرمایه‌گذاری، تولید و صادرات بین آذربایجان شرقی و تاتارستان فراهم است، افزود: حجم مبادلات بین تبریز و قازان کم است، اما در همه بخش‌ها قابلیت افزایش این حجم وجود دارد که نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و حضور فعال بخش خصوصی است.

رییس جمهور تاتارستان که دیشب در راس هیاتی سیاسی و اقتصادی وارد تبریز شده بود، امشب پس از شرکت در همایش روز تاتارستان و دیدار با استاندار آذربایجان شرقی تبریز را به مقصد قازان ترک کرد.

 سطح همکاری های اقتصادی تهران و مسکو مطلوب نیست

 سفیر روسیه در ایران گفت: سطح همکاری های سیاسی تهران و مسکو رضایت بخش است، اما در بعد تجاری و اقتصادی مطلوب نیست.

لوان جاگاریان در همایش روز تاتارستان در تبریز افزود: دولت های ایران و روسیه توجه خاصی به توسعه روابط جمهوری ها و استان های دو کشور با یکدیگر دارند تا سطح روابط و همکاری اقتصادی دو طرف از وضعیت فعلی بهتر شود.

وی خاطرنشان کرد: به طور حتم همکاری جمهوری تاتارستان با آذربایجان شرقی روند فعلی در روابط دو کشور ایران و روسیه را تغییر خواهد داد و به عنوان سفیر روسیه در ایران در این خصوص تلاش های لازم را انجام خواهم داد.

سرکنسول ایران در جمهوری تاتارستان نیز در این همایش گفت: برنامه های متنوعی از سوی کنسولگری ایران برای توسعه روابط این جمهوری با استان های ایران در دست داریم.

رسول باقرنژاد شایان افزود: آموزش زبان فارسی در این جمهوری و آشنایی مردم آن با فرهنگ و ظرفیت های ایران از نمونه اقدامات این کنسولگری است

گروه صنعتی تراکتورسازی تبریز از امکانات بسیار خوبی برخوردار است

 رییس جمهوری تاتارستان در بازدید از مجتمع تراکتورسازی تبریز گفت: این گروه بزرگ صنعتی از امکانات بسیار خوبی برخوردار است.

 رستم مینی خانوف در این بازدید که معاون برنامه ریزی استاندار آذربایجان شرقی نیز وی را همراهی می کرد، افزود: در این مجموعه امکانات و توانمندی های خوبی متمرکز شده است.

رییس جمهوری تاتارستان همچنین در این بازدید که مدیر عامل تراکتورسازی تبریز وی را همراهی می کرد، از نزدیک از پروسه تولید و مونتاژ انواع تراکتور در کارخانه های این مجتمع آشنا شد.

در ادامه این بازدید با حضور رییس جمهوری تاتارستان و وزیر صنعت این جمهوری علاقه مندی های دو طرف مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

تاتارستان از جمهوری های مهم و صنعتی فدراسیون روسیه با حدود چهارمیلیون نفر جمعیت است که صنایع خودروسازی و ماشین آلات صنعتی قابل توجهی در آن تولید می شود.

روابط با آذربایجان شرقی به توسعه روابط روسیه و ایران منجر می شود

 رییس جمهوری تاتارستان گفت: توسعه همکاری ها و روابط این جمهوری با آذربایجان شرقی به توسعه و موفقیت روابط دو کشور روسیه و ایران می انجامد.

رستم مینی خانوف عصرروز سه شنبه درهمایش روز تاتارستان درتبریز و نشست مشترک تجار و بازرگانان دو طرف اظهار کرد: به توسعه روابط با آذربایجان شرقی در چارچوب روابط ایران و روسیه اهمیت خاصی قایل بوده و خواهان توسعه روابط در تمام زمینه های اقتصادی، فنی و مهندسی هستیم.

وی اضافه کرد: هم اکنون گردش تجاری بین تاتارستان و ایران 10 میلیون دلار است و این از هدف ترسیم شده در روابط اقتصادی بین دو طرف بسیار دور است و آذربایجان شرقی و جمهوری تاتارستان باید در ارتقا سطح تجاری دو کشور نقش مهمی ایفا کنند.

مینی خانوف به ظرفیت ها و داشته های این جمهوری اشاره کرد و گفت: پالایش نفت، پتروشیمی، خودرو سازی، تولید قطعات، هواپیما و بالگرد سازی و همچنین برخورداری از تکنولوژی های روز و داروسازی از جمله ظرفیت های قازان و تاتارستان برای توسعه روابط فی مابین است.

وی خاطرنشان کرد: علاقمندیم با توسعه روابط همه جانبه، شرکت های ایرانی، تاتارستان را به عنوان شریک تجاری خود انتخاب کنند چرا که این جمهوری 60 درصد نفت روسیه، 50 درصد تولید پلی استیل و 40 درصد تولید پلی اتیلن روسیه را در اختیار دارد و در کنار آن قابلیت های صنعتی این امکان را ایجاد کرده که قازان شریک تجاری خوبی برای آذربایجان شرقی باشد.

باید از تمام ظرفیت ها برای توسعه روابط همه جانبه استفاده کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این همایش که در هتل ائل گولی تبریز برگزار شد، به اشتراکات و تشابهات فرهنگی، اجتماعی و تاریخی بین تاتارستان و آذربایجان شرقی اشاره کرد و گفت: این دو منطقه هم از نظر جمعیتی و هم از نظر فرهنگی و صنعتی تشابهات زیادی دارند و همین نکات مشترک می تواند به توسعه روابط دو طرف بیانجامد.

اسماعیل جبارزاده افزود: آذربایجان شرقی از نظر صنعتی یکی از قطب های مهم ایران به شمار می رود و همانند قازان، تبریز نیز شهری صنعتی است و صنایع زیادی در آن مستقرند که تبادل این صنایع بین دو طرف موجب توسعه همزمان روابط و صنایع می شود.

وی گفت: ظرفیت های دانشگاهی و فرهنگی دو طرف نیز بسیار بالاست و می تواند زمینه ساز توسعه روابط فرهنگی و عملی و آموزشی باشد.

جبارزاده اعلام کرد: از نظر گردشگری نیز آذربایجان شرقی و تبریز ظرفیت بالایی دارند و جاهای دیدنی در این استان بسیار زیاد است و تبادل گردشگر بین دو طرف نیز می تواند روابط دو جانبه را توسعه دهد.

وی افزود: محدودیت و مرزی برای توسعه روابط با قازان که خواهر خوانده تبریز است، قایل نیستیم و باید از تمام ظرفیت ها برای توسعه روابط همه جانبه استفاده کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار