بیماری VHS در استان ریشه کن نشده

مدیر کل دامپزشکی استان گفت:بیماری VHS در استان به صورت کامل کنترل نشده و احتمال بازگشت مجدد این ویروس وجود دارد
کد خبر: ۱۲۵۳۵۹
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۹ 08 November 2015
مدیر کل دامپزشکی استان گفت:بیماری VHS در استان به صورت کامل کنترل نشده و احتمال بازگشت مجدد این ویروس وجود دارد.
عبدالله بهمنش مدیر کل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویر احمددرگفت و شنودبا سفیر دنا گفت : بیماری VHS در سال 1392 در سطح استان شیوع پیدا کرد و از مجموع 180 مزرعه پرورش ماهی 27 مزرعه به این بیماری آلوده شد.
وی با بیان اینکه این بیماری از جمله بیماری های غیر مشترک بین انسان و حیوانات است گفت:این بیماری درمان قطعی ندارد و تنها میتوان نسبت به کنترل آن اقدام کرد.
بهمنش رعایت کامل اصول بهداشتی مزارع پرورش ماهی را از الزامات کنترل این بیماری عنوان کرد و افزود:ورود بیماری VHS به مزارع پرورش ماهی استان بیش از 30 میلیارد تومان خسارت وارد کرد و دامپزشکی نیز حدود 500 میلیون تومان از خسارت وارده را جبران کرد.
وی با اشاره به این که دامپزشکی استان با اجرای طرح خشک و آیش مزارع پرورش ماهی و ضد عفونی مزارع اقدامات کنترلی خوبی طی دو سال گذشته انجام داده است اظهار کرد:با همکاری صاحبان مزارع پرورش ماهی کنترل این بیماری در شهرستان دنا به خوبی پیش رفته است.
مدیرکل دامپزشکی استان ادامه داد:با نزدیک شدن به فصل سرما احتمال بازگشت این ویروس بالا است و اگر صاحبان مزارع پرورش ماهی همکاری لازم را با دامپزشکی داشته باشند متضرر نخواهند شد.
بهمنش تصریح کرد: در ابتدای ورود این بیماری به استان برخی از صاحبان مزارع که به صورت مخفیانه اقدامات پیشگیرانه صورت دادند و هیچ همکاری با دامپزشکی نداشتند موجب گسترش و شیوع این بیماری شدند و عمده مشکل به این افراد برمیگردد.
وی عنوان کرد:کنترل این بیماری در کشوری مانند دانمارک حدود 40 سال به طول انجامید و در صورت همکاری کلیه پرورش دهندگان ماهی در استان امکان کنترل این بیماری در چند سال آینده وجود دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار