انفجار مرگبار در معادن طبس؛ زخم کهنه‌ای که داغ معادن گلستان را تازه کرد!

شامگاه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳، انفجار دو معدن زغال‌سنگ در طبس، داغ تازه‌ای بر قلب کارگران معدن و خانواده‌هایشان گذاشت و یادآور فاجعه زمستان یورت آزادشهر در سال ۱۳۹۶ شد.
کد خبر: ۱۱۸۵۴۸۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۷ 25 September 2024

به گزارش تابناک گلستان؛ شامگاه ۳۱ شهریور و در آستانه اول مهر ۱۴۰۳، انفجار در دو معدن زغال‌سنگ شرکت معدنجوی طبس، خبری تلخ را در میان شادی عید ولادت پیامبر اکرم (ص) بر سر زبان‌ها انداخت. این حادثه، داغی دوباره بر دل کارگران معدن و خانواده‌هایشان گذاشت و خاطرات تلخ فاجعه معدن زمستان یورت آزادشهر در سال ۱۳۹۶ را زنده کرد.

حادثه بر اثر تصاعد آنی گاز متان رخ داد و در همان لحظات اولیه، ۶۹ کارگر در زیر زمین مفقود شدند. تاکنون مرگ 50 نفر گزارش شده است و خانواده‌های کارگران چشم‌انتظار، در انتظار خبر از پیکر عزیزانشان هستند. این مهر ماه که با بی‌مهری طبیعت و بی‌توجهی به ایمنی کارگران همراه شده، به نوعی داغ ۵۲ خانواده را تازه کرده است. خانواده‌هایی که این روز‌ها دردی مشترک دارند و سؤال‌هایی در ذهن می‌پرورانند: چرا باید در یک روز تعطیل، «کار پدر» جان عزیزانشان را بگیرد؟!

این حادثه، اما برای استان گلستان، رنگی تیره‌تر و جنسی جانسوزتر داشت. از سویی، یادآور فاجعه ریزش معدن زغال‌سنگ زمستان یورت آزادشهر در سال ۱۳۹۶ است و از سوی دیگر، تعدادی از همین جان‌باختگان معدن طبس، بومی‌های استان گلستان بودند. درویشعلی حسن‌زاده، مدیرکل صمت گلستان، با بیان اینکه تا کنون هویت پنج گلستانی جان‌باخته در حادثه معدن طبس رسماً شناسایی شده است، گفت: «چهار تن از این عزیزان از اهالی مینودشت و یک نفر اهل گرگان هستند و تا پایان عملیات خاکبرداری و پیدا شدن مفقودشدگان و مشخص شدن هویت افراد با طبس در ارتباط هستیم.»

مدیرکل صمت گلستان همچنین از وضعیت نیروی کار معادن استان خبر داد و افزود: «حدود ۲ هزار نیروی کار استان گلستان در معادن استان و حدود ۷۰۰ هم‌استانی نیز در معادن خراسان جنوبی مشغول به کار هستند. در استان گلستان، حداکثر ۳۵ معدن فعال وجود دارد که شامل معادن زغال‌سنگ، صدف کوهی، سنگ لاشه و دیگر معادن است و تمامی نیروی کار این معادن تکمیل شده است.»

وی در مورد نظارت بر معادن تصریح کرد: «ما از گذشته و به‌ویژه بعد از حادثه معدن زمستان یورت آزادشهر، نظارت مستمر بر معادن را در دستور کار قرار داده‌ایم و این موضوع مربوط به دیروز و امروز نیست. در همین یکی دو هفته اخیر به چند معدن در استان در خصوص ایمنی و رسیدگی به نیروی کار تذکرات لازم داده شده است.»

بازرسی‌ها بعد از زمستان یورت افزایش یافته است

در همین حال، حسینعلی خواجه مظفری، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان نیز ضمن تسلیت به خانواده‌های جان‌باختگان حادثه معدن طبس، ابراز کرد: «بعد از حادثه زمستان یورت، بازرسی‌های ما از معادن افزایش یافته است. علاوه بر بازرسان رسمی، خود من، وزیر و حتی معاون وزیر، برای بازرسی از معادن گلستان وارد تونل‌های معدن شدیم.» وی با بیان اینکه «حواس ما پس از آن حادثه تلخ، جمع‌تر شده است»، افزود: «بازرسی‌هایمان را افزایش داده‌ایم و البته این بدان معنا نیست که گله‌مندی و شکایتی باقی نمانده است. در همین هفته‌های اخیر، تحصن کارگران مینودشتی را داشتیم و مسائل آنها را حل و فصل کردیم.»

خواجه مظفری ادامه داد: «بیشتر مشکلات کارگران مربوط به اصطکاک میان کارگر و کارفرما و یا پیمانکار است و مسائلی مانند حقوق و مطالبات بیشتر از ایمنی مطرح می‌شود. البته ایمنی نیز تا حد ممکن رعایت شده است.»

وی همچنین به سؤالی درباره اینکه چرا کارگران معادن در روز تعطیل سر کار هستند، پاسخ داد: «کارگران به صورت شیفتی مشغول به کار هستند و این انتخاب روز‌های کاری یا تعطیل، با رضایت و توافق خود کارگران انجام می‌شود.»

گلایه‌ها از ایمنی معادن و شرایط سخت کارگران

سید جعفر حسینی، پدر یکی از جان‌باختگان مینودشتی حادثه طبس، با صدایی سراسر اندوه به خبرنگار تابناک گفت: «پسرم تازه دو سال بود که ازدواج کرده بود. از سیزده میلیون حقوقی که می‌گرفت، ۳ میلیون تومان اجاره خانه و ۳ میلیون تومان قسط وام ازدواج می‌داد و با باقیمانده حقوق، مایحتاج زندگی را تأمین می‌کرد.» این پدر داغ‌دیده با گلایه از وضعیت ایمنی معادن افزود: «این اتفاق به زعم همه کارگران مجرب معادن، از سهل‌انگاری رخ داده است.

موتور‌ها را دیر یا زود خاموش و روشن می‌کنند و اهمیتی نمی‌دهند و در نهایت گاز ناگهانی متصاعد شده و در کسری از ثانیه خانواده‌های بسیاری را داغدار می‌کند.»

داغ‌هایی که هر بار سوزان‌تر می‌شوند

تابناک؛ این داغ‌ها که هر بار با داغی دیگر، سوزان‌تر می‌شوند، متعلق به افرادی است که جان بر کف گرفته و قبل از اینکه سنگ و چوب و آهن بر سرشان آوار شود، خودشان به اعماق زمین می‌روند. خانواده‌های آنان هر بار اخبار را زیر و رو می‌کنند تا شاید خبری از پیکر عزیزانشان برسد.

امید می‌رود با پیوست‌های مناسب در قانون کار و توجه بیشتر به ایمنی و رفاه کارگران، شاهد بهبود شرایط این حرفه سخت و جانکاه باشیم. معادن به دلیل طبیعت کارشان، به عنوان سخت‌ترین مشاغل جهان شناخته شده‌اند و به همین دلیل، توجه به ایمنی و حقوق و مزایای مناسب برای این قشر، ضرورت ویژه‌ای دارد.

گزارش از ماریه البرزی

انتهای پیام/ع

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار