قم یکی از ارزان‌ترین استان‌ها در نهضت ملی مسکن

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم گفت: قم یکی از ارزان‌ترین استان‌های کشور در اجرای طرح نهضت ملی مسکن است.
کد خبر: ۱۱۸۳۱۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۶ 03 September 2024
به گزارش تابناک قم، حسین زنجیرانی در گفت‌وگویی با اشاره به عمل نکردن بانک‌ها به تعهدات خود در زمینه تسهیلات نهضت ملی مسکن اظهار داشت: بانک مسکن برای تزریق تسهیلات یکی از اصلی‌ترین بانک‌ها در حوزه شبکه بانکی بود و عمده پروژه‌ها، بیش از ۲۰ هزار واحد در بخش مسکن استان قم به ترهین [اتصال به پروژه]این بانک در آمده‌اند.
 
زنجیرانی ادامه داد: حدود ۶ ماه است که بواسطه ناترازی اداره نظارت بر مصرف بانک مرکزی بحث تسهیلات مسکن با مشکل روبرو شده است. تقریبا در دوره‌هایی ۲ یا ۳ ماهه عددی قطره‌چکانی تزریق شده است. از بانک‌های ملی، ملت، تجارت، صادرات و مسکن که در استان ترهین [اتصال به پروژه]شدند، بانک مسکن به خاطر ناترازی شدید، عمده‌ترین مسئله را داشت، چراکه سه برابر از منابع خود را تسهیلات پرداخت کرده بود.
 
مدیرکل راه و شهرسازی استان قم از عدم پرداخت تسهیلات بانک مسکن گفت و بیان کرد: به غیر از بانک مسکن با بانک‌های دیگر مشکلی نداشته‌ایم. به تناسب پیشرفت پروژه تسهیلات بانکی تماما پرداخت شده است. ولی سازندگان حدود ۲ تا ۳ همت از بانک مسکن طلب دارند. پروژه ۲۷ هکتاری به خاطر اینکه در ترهین بانک مسکن است در پیشرفت پروژه عقب هستند.
 
وی درباره بازپرداخت تسهیلات بانکی عنوان کرد: سابقا ما در وام ۵۵۰ میلیون تومانی تمهیداتی را درنظر گرفته بودیم که در دو سال اول اصطلاحا تنفس داشت و اقساط ماهانه تسهیلات حدود ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بازپرداخت می‌شد، سپس به صورت پلکانی افزایش پیدا می‌کرد. این مصوبه‌ای بود که بانک مرکزی پذیرفت تا برای بازپرداخت تسهیلات کمکی به متقاضیان شده باشد.
 
زنجیرانی در بیان کمک‌هایی که در پروژه‌های انبوه‌سازی شده است، تصریح کرد: به جهت طراحی نقشه‌ها و نظارت نظام مهندسی، حدود ۵۰ درصد و حتی بیشتر تخفیف اعمال شده است؛ و همچنین شهرداری‌ها زمینه هزینه پروانه ساختمانی که در قانون مصوب مجلس ۳۰ درصد تخفیف بود، در شهر قم حدود ۴۰ درصد و شهر‌های تابعه قم تا ۵۰ درصد تخفیف درنظر گرفته شده است.  
 
مدیرکل راه و شهرسازی استان قم اظهار داشت: به جهت هزینه زمین که تقریبا به صورت ۹۹ ساله است، عملا رایگان محسوب می‌شود و هزینه‌ای گرفته نمی‌شود. اکثر استان‌های کشور هزینه آماده‌سازی را در ابتدا از متقاضی گرفته‌اند، چون این هزینه با خود متقاضی است. درحالی که تا به امروز در استان قم هزینه متقاضی را از محل منابع سازمان ملی مسکن دریافت کرده‌ایم.
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا هیچ بازنگری یا کنشگری نسبت به کاهش آورده مردم نخواهد شد، افزود: ما تیرماه سال گذشته در جلسه‌ای که داشتیم، طبق برآورد انجام شده در همان زمان برنامه ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان اعلام شد. دولت نیز متناسب با افزایش قیمتی که در حوزه ساخت بود، تمهیداتی اندیشید و تسهیلاتی که ابتدا ۴۰۰ میلیون تومان بود را به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش داد.
 
زنجیرانی اذعان کرد: امسال در آخرین جلسه شورای عالی مسکن ۵۵۰ میلیون تومان به ۸۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد و دولت نیز تسهیلات را متناسب با آن افزایش داد. چنانچه ما امروز بخواهیم هزینه ساخت مسکن را محاسبه کنیم، به جز هزینه آماده‌سازی و انشعابات، حدود ۱۰ میلیون هزینه ساخت برآورد می‌شود. اگر ما در متراژ واحد‌ها ضرب کنیم یک عدد مشخص به دست می‌آید.  
 
مدیرکل راه و شهرسازی استان قم بیان کرد: بخشی از این رقم ساخت با آورده مردم، و بخش دیگر با تزریق بانکی تأمین می‌شود. ان‌شاءالله چنانچه تزریق شبکه بانکی در حوزه‌ی بانک مسکن حل شود، پروژه‌ها مجدد پیشرفت بهتری را طی خواهند کرد.
 
وی از پیشرفت پروژه‌ها گفت و خاطرنشان کرد: پروژه‌ها به تناسب زمان شروع پیشرفت متفاوتی داشته‌اند، ولی جهت سرعت پیشرفت سایت ۵۶۰ هکتاری پردیسان باتوجه به تأمین زیرساخت‌های آب و برق برای سازندگان فراهم شده است. اکثر پروژه‌های ۵۶۰ هکتاری به شبکه‌ی بانکی متصل شده‌اند.
 
زنجیرانی عنوان کرد: سایت ۵۶۰ هکتاری با توجه به تأمین زیرساختی کارگاهی و تسهیلات شبکه‌ای توسعه‌ی خوبی داشته است. این پروژه طی یک سال و نیم حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد پیشرفت داشته است. این یک نقطه‌ی قوت برای استان قم محسوب می‌شود.  
 
مدیرکل راه و شهرسازی استان قم درباره‌ی نظارت بر عملکرد پیمانکاران گفت: نظارت در دوره‌ی جدید طرح نهضت ملی مسکن از قوی‌ترین نظارت‌ها بوده است. به لحاظ کنترل و کیفیت پروژه‌ها یکی از بهترین پروژه‌هایی بوده که در ادوار گذشته در سیستم انبوه‌سازی انجام شده است. وزارتخانه، اداره کل راه و شهرسازی، نظام مهندسی، هئیت مدیره، شورای فنی در روند اجرای پروژه‌ها نظارت دارند.
 
زنجیرانی تصریح کرد: استان قم یکی از ارزان‌ترین استان‌های کشور در اجرای طرح نهضت ملی مسکن است. یکی از دلایل این که با حجم بالای متقاضی روبرو هستیم به همین موضوع برمی‌گردد. ما همچنان روی آورده سال ۱۴۰۰ [هر سه ماه ۴۰ میلیون تومان]پروژه را پیش می‌بریم؛ برخلاف اینکه عدد‌ها نسبت به آن سال، که به‌طور متوسط سالی ۳۵ تا ۴۰ درصد تورم سالیانه بود و ۲ تا ۳ برابر افزایش یافته است، ما شرایط را به همان روال ۳ ماه یکبار نگه داشته‌ایم.
 
در استان قم ۲۰۳ هزار متقاضی نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کردند که از این بین ۸۵ هزار متقاضی واجد شرایط خانه‌دارشدن هستند که هم اینک عملیات اجرایی ساخت واحد‌های مسکونی برای ۷۵ هزار نفر در ۱۲ سایت نهضت ملی مسکن استان، در حال انجام است.
 
 در استان قم ۴۵ هزار واحد به‌صورت انبوه‌سازی و ساخت توسط شرکت‌ها و پیمانکاران، ۲۰ هزار واحد به‌صورت واگذاری زمین به مردم و ۱۰ هزار واحد در بافت فرسوده شهر و در قالب ارائه تسهیلات بانکی در حال ساخت است.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار