به مناسبت روز جهانی موزه و هفته میراث‌فرهنگی؛
کد خبر: ۱۱۶۶۸۷۱
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۳ 14 May 2024

به‌گزارش خبرنگارتابناک گیلان گردشگری ولی جهانی به‌مناسبت هفته میراث‌فرهنگی درگفتگو با تابناک گیلان اعلام کرد: این جام‌ها شامل جام طلای عمارلو و کلورز است که به شماره‌های ۴۳۶۴ و ۴۳۶۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و در روز ۲۹ اردیبهشت در گنجینه بیستون رشت رونمایی می‌شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان اظهار کرد: جام کلورز با ارتفاع ۱۶ سانتیمتر در محلی به همین نام در رستم‌آباد رودبار گیلان با نقش اسب و گردونه مهر؛ جام عمارلو با ارتفاع بیش از ۱۱ سانتی متر در عمارلو شهرستان یادشده و با نقش صور فلکی حمله شیر و گوزن یافت شده است که نشان دهنده پیروزی تابستان بزرگ بر زمستان است.

جهانی بیان کرد: جام‌های سه هزارساله یادشده بمدت یک هفته میهمان گیلانیان و علاقه مندان به میراث هزاران ساله این سرزمین هستنند.

او تصریح کرد: بمناسبت روز جهانی موزه و پاسداشت هفته میراث فرهنگی ۱۵ پروژه بزرگ گیلان شامل موزه چهارگانه رودبار، بومگردی، هتل و مرمت با حضور مدیران ارشد کشوری و استانی به بهره برداری می‌رسند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان همچنین در بخش دیگری از سخنانش به دستگیری تعدادی از قاچاقچیان اشیاء تاریخی حین مبادله ۶۵ شی تاریخی مربوط به هزاره نخست پیش از میلاد در لاهیجان اشاره کرد و افزود: بر اساس کارشناسی‌های انجام شده ۵۲ قلم از اشیاء یادشده اصل هستند.

گفتنی است، ۲۸ اردیبهشت ماه روز جهانی موزه و آغاز هفته پاسداشت میراث فرهنگی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار